Vad används bromsbelägget på en lastbil till?
Dagens moderna lastbilar har i stort sett alla så kallade skivbromsar. I detta fall är skivan en viktig komponent för att bromsa lastbilen. Mellan bromsskivan och bromsoket sitter bromsbelägget, som pressas mot bromsskivan under bromsförloppet. Genom att omvandla rörelseenergi till värmeenergi kan lastbilen bromsas. Bromsbeläggen är vanligtvis tillverkade av stål och är tillräckligt tjocka för att klara lastbilens kraft. Eftersom en lastbil vanligtvis transporterar tunga laster är bromseffekten desto viktigare. Bromsbelägget bör vara så jämnt som möjligt på alla bromsar på lastbilen för att uppnå en motsvarande bra bromsverkan.
Lastbilar har vanligtvis en tung last, så bromsbeläggen måste dimensioneras därefter. Under de senaste åren har tillverkarna upprepade gånger lanserat förbättringar på marknaden för att öka bromseffekten. På en lastbil med släpvagn monteras bromsbelägg även på släpvagnen för att förbättra bromsverkan.Lastbilar kan utrustas med både trumbromsar och skivbromsar. Skivbromsar har dock fördelen att de är lättare, vilket möjliggör en högre nyttolast för lastbilar. Dessutom är skivbromsarnas bromsverkan lättare att justera och bromsbeläggen är mycket lättare att byta ut.Många tillverkare erbjuder olika blandningar för bromsbelägg, vars exakta sammansättning inte alltid avslöjas. Dessa är vanligtvis blandningar av hartser, keramiska fibrer, kol, men även grafit eller aromatiska polyamider.
Var sitter bromsbelägget på lastbilen?
För det första är bromsbelägget placerat direkt på bromssystemet, mellan bromsskivan och bromsoket. Bromssystemet är i sin tur placerat direkt på däcken. Eftersom en lastbil, särskilt en kombination av lastbil och släp, vanligtvis har en hög vikt, kan bromsar och därmed bromsbelägg också finnas på släpvagnen. Släpvagnen måste kopplas till fordonet på motsvarande sätt så att en enhet kan skapas och bromsarna är anpassade till varandra. Fordonets och släpvagnens bromsbelägg kan variera något, en titt i fordonets loggbok hjälper dig att göra rätt val.
Hur känner du igen slitage på bromsbelägg?
De tunga lasterna kräver att materialet är mycket slitstarkt. Belägget bör ha god termisk och mekanisk hållfasthet för att kunna generera jämn friktion även vid höga temperaturer. Bromsbelägg får inte påverkas av vatten och smuts, eftersom det gör att de rostar snabbare. Glasning av ytan vid extrem värme bör också undvikas.
Med tiden kan dock bromsbelägget på lastbilen slitas ut. Så snart en viss gräns har uppnåtts bör bromsbelägget definitivt bytas ut. Bromsbelägg utsätts för naturligt slitage på grund av friktion. Beroende på körstil och bromsprocesser kan denna nötning fortskrida i olika hastigheter. Bromsbelägget måste dock bytas ut omedelbart, inte bara om det är för slitet, utan även om det är sprucket.Du kan ofta visuellt kontrollera beläggens skick med hjälp av ett speciellt inspektionsfönster i höljet på din bromstrumma. Du kan också mäta bromsbeläggets tjocklek med en bromsoksmätare. Moderna lastbilar har redan särskilda slitagesensorer som ger en tidig varning om ett byte. Du bör köpa nya bromsbelägg senast när tjockleken på bromsbeläggen understiger den tillåtna miniminivån.Slitage på bromsbelägg kan vanligtvis också kännas igen på följande symptom:
- Längre bromssträcka
- Längre bromssträcka
- Avvikelser från körfältet
- Skrikande ljud från bromsarna
Beställ bromsbelägg för lastbilar online
Du kan hitta nya bromsbelägg för din lastbil bekvämt online på Motointegrator. Vår onlinebutik är Trusted Shops certifierad och erbjuder dig endast högkvalitativa produkter. Du får allt detta till ett rättvist och rimligt pris. Det är förmodligen därför vi har kunnat samla så många positiva kundrecensioner genom åren. Kundnöjdhet är viktigt för oss. Det är därför du kan kontakta vårt kundtjänstteam direkt om du har några frågor eller problem. Själva beställningsprocessen är snabb och okomplicerad. När beställningen har gjorts strävar vi efter att skicka reservdelarna så snabbt som möjligt. Du kan förvänta dig leverans inom 1 till 3 dagar.