- Tom

- Tillverkare
- Pris
Delar till stötfångare för lastbilar
(Hittade 705 resultat)
Stötfångaren på en lastbil ser vanligtvis bra ut. Många lastbilsförare förbättrar till och med stötfångaren med hjälp av specialtillbehör. Den spelar en viktig roll, särskilt när det gäller säkerhet. Låt oss tillsammans ta en titt på exakt hur denna roll ser ut.
Tillverkare: | PACOL |
Tillverkarens nummer: | RVI-BC-001R |
Tillverkare: | COVIND |
Tillverkarens nummer: | 943/117 |
Tillverkare: | PACOL |
Tillverkarens nummer: | MER-BC-002R |
Tillverkare: | PACOL |
Tillverkarens nummer: | BPC-VO005R |
Stötfångarnas historia
De nuvarandestötfångarna har sitt ursprung i 1920-talet. På den tiden monterade de första bilägarna en stötfångare på sina bilar. Termen "stötfångare" togs fortfarande bokstavligt. De första stötfångarna var ju faktiskt olika, runda stänger av stål, som var avsedda att absorbera en eventuell stöt. Dessa relativt enkla stänger var vanligtvis utformade i samma färg som chassit eller med nickel eller krom.
Nackdelarna med tidigare stötfångare
Stötfångarnas enkla design blev dock alltmer ett problem. Stötfångarna fastnade ibland i varandra vid mindre olyckor. Eller så ledde de till mycket olika skador på grund av mycket olika storlekar och monteringshöjder. Som om detta inte vore nog överförde dessa enkla konstruktioner ofta krafterna direkt till fordonsramen och skadade den i onödan. Fotgängarskyddet var inte heller tillgodosett av de ursprungliga konstruktionerna - tvärtom. Snarare ledde den tidens stötfångare till onödigt allvarliga skador.
Vägen till den moderna stötfångaren
Under 1970-talet tog tillverkarna ett stort steg mot de nuvarande stötfångarna. Nu var det obligatoriskt med stötfångare fram och bak, som kunde absorbera energin tillräckligt. De förlitade sig på en plastisk inkapslad och förlängd stålbalk. Efter ytterligare cirka 20 år följde den plastkjol som omger stötfångarna och som fortfarande används på de flesta fordon idag. Samtidigt utvecklade tillverkarna allt bättre sätt att öka säkerheten runt stötfångarna för alla inblandade. Specialplaster och förutbestämda brytpunkter är utformade för att absorbera energin från olika typer av kollisioner. Detta gäller för såväl personbilar som lastbilar
Roller och uppgifter för en stötfångare på en lastbil
Efter så mycket historia, låt oss rikta vår uppmärksamhet mot den moderna stötfångaren på en lastbil. De huvudsakliga rollerna har varit oförändrade under de senaste åren. Stötfångaren används i första hand för säkerhet och i andra hand för utseende och aerodynamik. På den senare punkten kan en klassisk lastbil ändå inte åstadkomma särskilt mycket. Men fokus ligger ändå på säkerhet. Med den kraft och vikt som en lastbil har måste stötfångaren absorbera massiva krafter i det värsta scenariot. Detta skyddar lastbilen och dess passagerare och, framför allt, andra trafikanter som annars inte skulle ha någon chans i händelse av en kollision
För detta ändamål består moderna lastbilsstötfångare också av väl utformade säkerhetssystem, fasta brottpunkter och material som kan absorbera de starkaste möjliga krafterna. Samtidigt ska lastbilen och dess stötfångare inte behöva drabbas av stora skador vid mindre kollisioner i låga hastigheter. Utöver säkerheten fyller stötfångaren även andra uppgifter. Den är ett viktigt designelement och i moderna lastbilar ofta också hemvist för olika tekniska funktioner som belysningselement och framför allt olika sensorer för adaptiv farthållare, bromsassistenter och liknande. Original kontra konverterad
Många lastbilschaufförer vill också optiskt uppgradera sin dragbil. Förutom olika dekorativa föremål i förarhytten, kommer ofta omvandlingar eller tilläggtillstötfångaren in i bilden här. Det finns många sätt att modifiera din lastbil. Du bör dock alltid hålla ett öga på de rättsliga bestämmelserna. Det är nämligen inte alla typer av påbyggnadsdelar som är tillåtna. Stötfångarna i sig orsakar sällan problem. I princip utsätts de bara för tryck på grund av olycksfallsskador. Om så är fallet är det viktigt att ta reda på vilka delar av stötfångaren som är drabbade, vilka som fortfarande kan repareras och vilka som faktiskt behöver bytas ut. Stötfångare till lastbilar består av många enskilda delar, och inte bara på grund av de olika solida brytpunkterna. Detta innebär att i de flesta fall behöver åtminstone inte hela stötfångaren bytas ut direkt Om stötfångaren eller delar av den faktiskt behöver bytas ut, är nästa steg att ta bort de gamla delarna. De enskilda uppgifterna är inte lika svåra som att demontera en motor, men du bör ändå veta exakt vad du gör. Särskilt i moderna lastbilar med de tidigare nämnda sensorerna och liknande komponenter i fronten måste dessa ofta mycketkänsligadelar hanteras med särskild omsorg under demonteringen. Förutom dessa specialsystem gäller detta även strålkastarna eller deras rengöringssystem
Stötfångare utför ett antal viktiga uppgifter på moderna lastbilar. Särskilt när det gäller säkerheten för alla trafikanter måste allt passa ihop. Det är det enda sättet för alla inblandade, från fotgängaren till den andra lastbilen, att ha en chans att komma av miltMöjliga problem med stötfångarna
Reparation eller byte?
Beställ stötfångare till din lastbil online på Motointegrator