Struktur och funktion hos pump-injektorsystemet
Detta system är känt under olika förkortningar, till exempel PD eller PDE samt UIS för Unit Injector System (Bosch). Genom att kombinera bränsleinsprutningspumpen och insprutaren kombineras varje cylinder separat i en komponent. Detta genererar det nödvändiga höga trycket vid insprutningselementet på varje cylinder. Systemet är monterat på cylinderhuvudet och pumpkolvarna drivs via motorns kamaxel med hjälp av en vipparm. Styrenheten tar kontinuerligt emot information från olika sensorer och använder en magnetventil för att styra den erforderliga bränslemängden och den ideala insprutningstiden.
Fel i insprutningssystemet - passande reservdelar hos Motointegrator
Startproblem, ökad bränsleförbrukning, ojämn tomgång eller effektförlust kan tyda på ett fel i pump-munstyckesenheten. Om felet inte åtgärdas kan det leda till dyra skador på motorn eller fordonets katalysator, eftersom oförbränt bränsle kommer in i förbränningskammaren och når kolven. Det beryktade kolvstoppet är nära förestående. Beställ rätt reservdel för ditt fordon nu från Motointegrators onlinebutik.