80SEK

Insprutningsmunstycken för lastbilar

(Hittade 63 resultat)

Insprutningsmunstyckena i lastbilar - även kända som injektorer - är inte bara små tekniska underverk. De är också viktiga motordelar som arbetar under högt tryck i ordets rätta bemärkelse. Injektorns uppgift är att finfördela en exakt mängd bränsle och mata in det i cylindrarna. Och en injektor gör detta cirka 1 miljard gånger under sin livslängd. Bara av den anledningen är det inte förvånande att injektorerna i lastbilar utsätts för kontinuerligt slitage. Injektorerna kan också bli smutsiga. I bästa fall leder detta till högre bränsleförbrukning - i värsta fall till kolvstopp.

reservdelar DELPHI
Placeringskriterier
Doseringsmodul, ureainsprutning BOSCH 0 444 021 040
Tillverkare:   BOSCH
Tillverkarens nummer:   0 444 021 040
2 156,57 krInklusive moms, plus frakt
2-4 arbetsdagar
Doseringsmodul, ureainsprutning BOSCH 0 444 023 065
Tillverkare:   BOSCH
Tillverkarens nummer:   0 444 023 065
4 532,35 krInklusive moms, plus frakt
2-4 arbetsdagar
Doseringsmodul (urea) BOSCH 0 444 023 016
Tillverkare:   BOSCH
Tillverkarens nummer:   0 444 023 016
6 090,22 krInklusive moms, plus frakt
2-4 arbetsdagar
Matningsenhet, ureainjektion BOSCH 0 444 022 039
Tillverkare:   BOSCH
Tillverkarens nummer:   0 444 022 039
11 898,96 krInklusive moms, plus frakt
2-4 arbetsdagar
Injektor BOSCH 0 432 193 480
Tillverkare:   BOSCH
Tillverkarens nummer:   0 432 193 480
877,38 krInklusive moms, plus frakt
2-4 arbetsdagar
Matningsenhet (urea) BOSCH 0 444 022 019
Tillverkare:   BOSCH
Tillverkarens nummer:   0 444 022 019
11 329,61 krInklusive moms, plus frakt
2-4 arbetsdagar
Doseringsmodul, ureainsprutning BOSCH 0 444 023 056
Tillverkare:   BOSCH
Tillverkarens nummer:   0 444 023 056
6 279,58 krInklusive moms, plus frakt
2-4 arbetsdagar
Injektor BOSCH 0 432 131 730
Tillverkare:   BOSCH
Tillverkarens nummer:   0 432 131 730
3 262,48 krInklusive moms, plus frakt
2-4 arbetsdagar
Injektor BOSCH 0 432 191 414
Tillverkare:   BOSCH
Tillverkarens nummer:   0 432 191 414
3 944,24 krInklusive moms, plus frakt
2-4 arbetsdagar
Munstycke lager BOSCH 0 432 191 278
Tillverkare:   BOSCH
Tillverkarens nummer:   0 432 191 278
938,63 krInklusive moms, plus frakt
2-4 arbetsdagar
Injektor BOSCH 0 986 430 522
Tillverkare:   BOSCH
Tillverkarens nummer:   0 986 430 522
1 130,03 krInklusive moms, plus frakt
2-4 arbetsdagar
Matningsenhet, ureainjektion BOSCH 0 444 022 069
Tillverkare:   BOSCH
Tillverkarens nummer:   0 444 022 069
12 542,06 krInklusive moms, plus frakt
2-4 arbetsdagar
Injektor DELPHI BEBJ1D00003
Injektor DELPHI BEBJ1D00003
Tillverkare:   DELPHI
Tillverkarens nummer:   BEBJ1D00003
7 542,31 krInklusive moms, plus frakt
2-4 arbetsdagar
Munstycke lager BOSCH 0 432 131 712
Tillverkare:   BOSCH
Tillverkarens nummer:   0 432 131 712
4 779,26 krInklusive moms, plus frakt
2-4 arbetsdagar
Munstycke lager BOSCH 0 432 191 301
Tillverkare:   BOSCH
Tillverkarens nummer:   0 432 191 301
952,79 krInklusive moms, plus frakt
2-4 arbetsdagar

Hur du känner igen ett defekt injektormunstycke, när det är meningsfullt att rengöra eller byta ut injektorerna och en översikt över kostnaderna - det kan du ta reda på här. Men innan dess kommer vi att förklara strukturen, funktionen och olika typer av injektorer för dig.

Truckinjektorer: typer, struktur och funktion

Det finns två typer av insprutare: insugningsrörsinsprutning och direktinsprutning. Skillnaden ligger i var insprutningsmunstyckena matar bränslet. Vid insugningsgrenrörsinsprutning finfördelas bränslet i utloppskanalen. Vid direktinsprutning sprutar insprutaren bränslet direkt in i cylindern. I moderna fordon regleras insprutningsmunstyckena elektroniskt via motorstyrenheten, vilket ger en betydligt lägre bränsleförbrukning. Injektorerna i lastbilar säkerställer också ren förbränning. Detta leder till minskade miljöföroreningar.

Insprutningsmunstycket fungerar på följande sätt: Det trycksatta bränslet i tanken matas in i munstycket via en högtrycksanslutning. Motorstyrenheten aktiverar en solenoidspole, som öppnar en nålventil (finfördelare). Så snart den elektriska impulsen från motorstyrenheten upphör stängs insprutningsmunstycket igen. Denna process tar i genomsnitt mellan 1,5 och 6 millisekunder.

I de flesta lastbilsmotorer säkerställer ett så kallat common rail-insprutningssystem en bränslesnål förbränning. Ett annat namn för detta system är lagringsinsprutning, vilket redan delvis förklarar hur det fungerar. Vid common rail-insprutning för en högtryckspump upp bränslet till en extremt hög trycknivå. I moderna dieselmotorer är detta upp till 2500 bar. Trycksättnings- och insprutningsprocesserna är separerade från varandra. Detta innebär att flera insprutningar kan utföras inom en motorarbetscykel. Motorn arbetar tystare och bränsleförbrukningen och halten av föroreningar i avgaserna minskar ytterligare.

Fel på insprutningsmunstycket i en lastbil - orsaker och tecken

Ett felaktigt insprutningsmunstycke orsakas vanligtvis av föroreningar i bränslet. Detta beror ofta på ett smutsigt bränslefilter. Även de minsta smutspartiklarna är tillräckliga för att påverka injektorns prestanda negativt. Dessutom utsätts i synnerhet direktinsprutningsmunstyckena för extrema förhållanden (tryck och värme). Om nålventilen är smutsig blir finfördelningen otillräcklig. Följden blir att kolvarna påverkas, vilket kan leda till totalt motorhaveri. Andra orsaker till trasiga insprutare är spröda kabelanslutningar, avlagringar orsakade av tillsatser och kortslutningar i solenoidspolarna.

Tecknen på en defekt spridare är knappt märkbara i ett tidigt skede, men blir allt tydligare med tiden.

Dessa inkluderar:

- Högre bränsleförbrukning

- Sämre avgasutsläpp

- Startsvårigheter

- Minskad motorprestanda

- Ostadig tomgångskörning

- Blinkande motorkontrollampa

- Knackning i motorn

- Felaktig tändning vid förbränning

Viktigt: Våra mekatronikingenjörer på Motointegrator råder dig att besöka en verkstad vid minsta tecken på en defekt bränsleinsprutare. Om du ignorerar dessa tecken och fortsätter att köra med en trasig insprutare kan du drabbas av mycket höga reparationskostnader.

Rengör spridarna eller byt ut dem mot nya spridare

Rengöring av spridarna i en lastbil leder ofta till önskat resultat. Om du rengör spridarna själv måste du använda speciella spridarrengöringsmedel. Dessa tillsatser löser upp avlagringarna. När du köper en injektorrengörare bör du dock se till att den är lämplig för ditt fordon. Eftersom tillsatsen blandas direkt med bränslet kan andra bildelar skadas. Rengöring av spridarna i ett ultraljudsbad är mycket mer effektivt. Detta kräver att lastbilens injektorer tas bort och demonteras, vilket i sin tur kräver ett visst mått av expertis. För att vara på den säkra sidan rekommenderar vi professionell rengöring av injektorer.

Faktum är att rengöring av en injektor är mycket billigare än att köpa en ny. En grov uppskattning är att rengöring kostar mellan 30 och 100 euro per injektormunstycke. Beloppet beror på vilken typ av injektor det gäller. Arbetstiden debiteras också. Demontering av insprutningsmunstyckena är en komplex och svår process, särskilt i dieselmotorer, och bör inte utföras utan specialistkunskaper. Injektorerna är extremt hårt åtdragna och kan endast demonteras med specialverktyg. Det kan hända att injektorerna inte kan tas bort och förstörs under proceduren.

I extrema fall finns det ingen väg runt att byta ut insprutningsmunstyckena för din lastbil. Beroende på vilka injektorer som installerades i din lastbil kan du behöva gräva djupt i dina fickor för de nya reservdelarna. Såvida du inte beställer de nya insprutningsmunstyckena från vår onlinebutik. Här kan du dra nytta av priser som ligger långt under marknadsvärdet för avancerade injektorer.