- Tom

- Pris
Lagerskålar för vevstakar för lastbilar
(Hittade 173 resultat)
Tack vare dem går motorn som smort: lagerskålar för vevstakar. Lagren, som är placerade i ändarna på vevstakarna, kännetecknas av sin särskilda hållbarhet och långa livslängd.
Tillverkare: | MAHLE |
Tillverkarens nummer: | 001 PL 18228 000 |
Tillverkare: | KOLBENSCHMIDT |
Tillverkarens nummer: | 79237620 |
Tillverkare: | KOLBENSCHMIDT |
Tillverkarens nummer: | 77589610 |
Tillverkare: | KOLBENSCHMIDT |
Tillverkarens nummer: | 78901620 |
Tillverkare: | KOLBENSCHMIDT |
Tillverkarens nummer: | 78901610 |
Tillverkare: | KOLBENSCHMIDT |
Tillverkarens nummer: | 77589620 |
Tillverkare: | KOLBENSCHMIDT |
Tillverkarens nummer: | 87235610 |
Tillverkare: | KOLBENSCHMIDT |
Tillverkarens nummer: | 79350600 |
Tillverkare: | KOLBENSCHMIDT |
Tillverkarens nummer: | 77824610 |
Tillverkare: | GLYCO |
Tillverkarens nummer: | 71-4130/4 0.50mm |
Tillverkare: | KOLBENSCHMIDT |
Tillverkarens nummer: | 78585610 |
Tillverkare: | GLYCO |
Tillverkarens nummer: | 71-4104 0.25mm |
Beställ en ny uppsättning vevstakslager till ditt fordon idag. Du kan välja mellan förstklassiga reservdelar från premiumtillverkare som DT SPARE PARTS, GLYCO och KOLBENSCHMIDT. Förutom vevstakslagerskal erbjuder vi även vevstakar i OEM-kvalitet.
Kopplingsstångslagerskal - utseende, passform och funktion
Många bilägare och lekmän tänker i första hand på typiska kul- eller rullager när de hör ordet "lager". Men vevstakslagerskal är så kallade friktionslager. De U-formade skalen är placerade i båda ändarna av vevstaken, vid det så kallade Växelstångshuvudet (anslutningspunkten vevstaken - kolven) och Växelstångsfoten (anslutningspunkten vevstaken - vevaxeln). Kopplingsstångens lagerskålar säkerställer att kopplingsstängerna är säkert stödda och smorda vid dessa anslutningspunkter. Med deras hjälp skapas ett minimalt smörjgap mellan komponenterna, vilket möjliggör smidig glidning. På så sätt kan förbränningsmotorns kraft överföras säkert till vevaxeln.
Även om vevstakslagerskalen ser ganska oansenliga ut är de extremt komplexa komponenter. De är bland de högst belastade komponenterna i bilar och lastbilar och måste tåla både höga termiska och höga mekaniska belastningar. Kopplingsstångens lagerskålar absorberar både förbränningsmotorns explosionstryck och vevaxelns vridmoment. Av denna anledning tillverkas lagren av särskilt motståndskraftiga material, såsom legerat stål. Samtidigt kännetecknas de av hög hållfasthet och extremt lågt slitage.
Fel på vevstakens lagerskålarFel, slitage och andra defekter på vevstakslagerskalen är sällsynta. De kan dock förekomma. Bland annat kan felaktig eller förorenad motorolja gynna slitage. Främmande ämnen i oljan eller motorutrymmet kan orsaka defekter. Om bytesintervallerna för motoroljan inte följs kan oljefilmen i lagren också brytas och leda till friktion. Om oljan dessutom innehåller otillåtna tillsatser eller om kylmedel kommer in i oljekretsen genom en defekt tätning, är optimal smörjning inte längre garanterad.
Om ett vevstakslager skadas på detta sätt krävs omedelbara åtgärder. Å ena sidan kan motorns kraft inte längre överföras till vevaxeln utan problem och i värsta fall kan en defekt orsaka motorskador.
Skador är dock svåra att känna igen. Symtom som indikerar möjliga skador på vevstakens lagerskal är:
Skador kan endast fastställas definitivt genom demontering och användning av lämpliga mätinstrument. Under vissa omständigheter kan ett trycktest och en kontroll av motoroljan med avseende på metallsplitter också ge information om ett fel.
För att förhindra skador bör du regelbundet kontrollera oljenivån i ditt fordon. Du bör också byta olja regelbundet. Använd endast olja som har godkänts av tillverkaren för din lastbil eller bil. Du kan känna igen vilken olja som är rätt för ditt fordon genom de olika oljeklassificeringarna, inklusive SAE-viskositet samt API- och ACEA-specifikationer. Hos Motointegrator hittar du högkvalitativ fordonsolja från premiumtillverkare som CASTROL, LICQU MOLLY och MOTUL. Som en del av oljebytet bör även oljefiltret på ditt kommersiella fordon eller personbil bytas ut, vilket du också kan beställa billigt från Motointegrator
Byte av lagerskålarna för antifriktion
På grund av sin höga motståndskraft är lagerskålar inte typiska slitdelar i bilar och lastbilar. Lagren behöver vanligtvis kontrolleras efter cirka 200 000 kilometer och bytas ut vid behov.
Lagerskålarna är vanligtvis lätta att komma åt via oljetråget. Det är inte nödvändigt att ta bort motorn. Men i händelse av skada kan du förvänta dig att kostnaden för utbyte blir hög. Förutom monteringen, som måste utföras med stor noggrannhet, måste även vevstakslagrets spel kontrolleras. Detta kräver specialkunskaper och speciell mätutrustning. Om lagret har för stort spel kommer i värsta fall kolven och vevstaken i motorn inte längre att löpa smidigt. Om spelet är för litet försämras smörjningen, vilket kan leda till friktion på komponenterna och oönskad värmeutveckling. Helst bör hela uppsättningen bytas ut, eftersom slitaget vanligtvis är detsamma på alla lager. Det finns också ett oljebyte, som alltid bör utföras efter utbytet.
Beställ en ny uppsättning vevstakslager från Motointegrator idag och spara pengar. Vår onlinebutik erbjuder dig över 5 miljoner reservdelar och tillbehör till förmånliga priser. Välj rätt vevstakslager för ditt fordon. Om du är osäker på vilken uppsättning som passar är du välkommen att kontakta vår kunniga kundtjänst. De kommer att ge dig omfattande råd och hjälpa dig att hitta den perfekta reservdelen.Växellagerskal på Motointegrator
De högkvalitativa vevstakslagerskålarna som du hittar i Motointegrators onlinebutik garanterar en smidig anslutning mellan vevstake och vevaxel. Förutom vevstakslager erbjuder vi även andra komponenter för motorblocket. Förutom vevstakar kan du beställa kolvar, vevaxlar, motorblock och packningssatser. Tack vare vår blixtsnabba leverans levereras alla reservdelar till dig eller din betrodda verkstad inom 1 till 3 arbetsdagar. Eftersom vi också är Trusted Shops certifierade är köparskyddet garanterat.