Inloppsgrenröret fördelar bränsle-luftblandningen till cylindrarna i motorn, reglerar bränslemängden och optimerar därmed fordonets prestanda, utsläpp och bränsleförbrukning. Den integrerade trycksensorn tillhandahåller den dataöverföring som krävs för optimering i elektroniska motorstyrsystem. Sensorn mäter trycket i insugningsgrenröret och vidarebefordrar värdena till styrenheten.
Tryckgivare i motorer med bränsleinsprutning
Aspirationstrycksensorer installeras vanligtvis i motorer med bränsleinsprutning. I elektroniska motorstyrsystem används MAF-sensorer eller trycksensorer samt en kombination av de två komponenterna. Tryckgivaren för lastbilar mäter prestandan hos gasspjället och turboladdaren samt trycket i insugningsröret eller befintliga läckor. Andra vanliga beteckningar är insugningsrörets absoluta trycksensor, motorbelastningssensor, trycksensor eller laddtryckssensor. Förkortningen MAP används. Alternativt kan denna uppgift också utföras av en massluftflödesgivare.
Tryckgivaren som en diagnostisk parameter
Om tomgångsvarvtalet varierar, motorn förlorar kraft, motorn rycker till vid acceleration eller om fellampan tänds, kan detta tyda på ett problem med trycket i insugningsgrenröret. De faktiska värdena kan jämföras med börvärdena med hjälp av en diagnosanordning. Vid avvikelser används en vakuumtryckmätare för kontroll. Beroende på typ och omfattning av tryckförlusten kan trycksensorn uteslutas som orsak. Detta är fallet om värdena ligger inom börvärdet. Om värdena avviker krävs felsökning direkt på motorn.