- Tom

- Tillverkare
- Pris
Stötdämpare framaxlar för lastbilar
(Hittade 442 resultat)
Belastningen på en lastbils framaxel är enorm. Förutom motorns vikt är det också här de största bromskrafterna absorberas. Stötdämparna på lastbilens framaxel - i kombination med fjädringen - måste därför klara av en hel del. Begreppet "trycka" i samband med stötdämparna är dock missvisande. Istället för att trycka bort något från dem, säkerställer dessa säkerhetsrelevanta bildelar kontrollerad avslappning.
Tillverkare: | PETERS |
Tillverkarens nummer: | 013.511-10A |
Vad exakt det innebär, vilka typer av stötdämpare som finns för lastbilars framaxlar och när du bör byta stötdämpare är de viktigaste ämnena i den här artikeln.
Stötdämpare för lastbilars framaxlar: uppgift och funktion
Tvärtemot vad många tror absorberar stötdämpare inte ojämnheter och viktförskjutningar vid inbromsning eller kurvtagning. Denna uppgift utförs av fjädringen. Stötdämparna träder i funktion när fjädrarna slappnar av. Utan stötdämpare skulle varje kurva, varje grop och varje inbromsning få dig att känna dig som om du satt i en roddbåt på ett stormigt hav. Stötdämparna absorberar fjädrarnas vibrationer. Därför skulle termen "stötdämpare" vara mer korrekt.
Så fungerar stötdämparnaFriktionsdämparen är föregångaren till alla stötdämpare som säkerställer en smidig körning idag. Med denna dämpningsprincip absorberar staplade friktionsskivor fjäderns vibrationer. Friktionsdämpare utsätts för högt slitage. Dessutom är fjädringen betydligt mindre responsiv jämfört med de andra två varianterna.
Det bättre alternativet är hydrauliska eller pneumatiska stötdämpare för framaxeln på din lastbil. Moderna oljedämpare tillverkas enligt teleskopprincipen i enkel- eller tvårörsdesign. Fjäderkraften utjämnas av motståndet från den förskjutna stötdämparoljan. Nackdelen med hydrauliska stötdämpare är luften, som är naturligt bunden i oljan. Vid hög belastning separeras luftmolekylerna, vilket leder till en märkbar minskning (upp till 35%) av dämpningskraften. Om man nu tänker på belastningen på stötdämparna på framaxeln på en lastbil, så är gastrycksdämpare den optimala lösningen.Gastrycksdämpare är nu standard i nästan alla kommersiella fordon. Stötdämparoljan är trycksatt med kväve. Gasen läcker inte ut ens vid maximal belastning, vilket garanterar säker och stabil hantering av lastbilen även under dynamiska körmanövrer.
Gastrycksatta stötdämpare för lastbilars framaxlar: enkel- eller tvårörsteknik?
Här beror det på hur mycket pengar du vill investera i nya stötdämpare för framaxeln på din lastbil. Dubbelrörsdämpare är det billigare alternativet. I denna gastrycksdämpare löper ett extra innerrör i dämparhuset. Därför behöver dämparoljan inte trycksättas för högt för att förhindra skumbildning. I monotub-dämparen arbetar kolven direkt i dämparhuset. För att optimalt absorbera de krafter som verkar på den, är utjämningskammaren i dämparen ständigt under högt tryck (25 till 30 bar).
Enrörsstötdämparen är mer hållbar och avleder den genererade värmen betydligt bättre. Dessutom säkerställer den större effektiva ytan hos arbetskolven en högre dämpningskraft. Men den är också mindre flexibel. Här har dubbelrörsstötdämparen för lastbilars framaxlar en fördel. Den kan konstrueras betydligt stabilare. Men det som spelar en ännu större roll i lastbilens framaxel är tvårörsstötdämparens förmåga att absorbera böjningar. I vissa fall - till exempel med en McPherson-axel - måste stötdämparen på lastbilens framaxel inte bara kompensera för vibrationer, utan även ta på sig hjulstyrningsuppgifter.
I många fall specificerar fordonstillverkaren vilken stötdämpare som är monterad på framaxeln på din lastbil.
Stötdämpare framaxel lastbil: slitage & symptomDagens lastbilsstötdämpare är absoluta kraftpaket som klarar extremt höga belastningar under många kilometer. Enligt tillverkarna av stötdämpare är livslängden för dessa reservdelar mellan 150.000 och en miljon kilometer. Enligt erfarenheterna från våra reservdelsproffs på Motointegrator ligger riktvärdet någonstans däremellan. Det är bäst att följa de specificerade utbytesintervallen från respektive stötdämpartillverkare. Tips: Om du har några frågor om stötdämparna för lastbilar i vårt sortiment, vänligen kontakta vår kundtjänst.
En defekt stötdämpare på framaxeln på en lastbil blir alltmer märkbar. Körbeteendet och fordonskontrollen försämras kontinuerligt. Till exempel kan man tydligt uppfatta även små vibrationer. Dragbilen börjar också att "flyta". Ett annat tecken på trasiga stötdämpare på lastbilens framaxel är en kraftig lutning av förarhytten vid kurvtagning och inbromsning. Om bromssträckan ökar märkbart eller om lastbilen drar åt ett håll under körning är det hög tid att byta ut stötdämparna på lastbilens framaxel.Viktigt: Byt alltid ut stötdämparna - oavsett om det är på fram- eller bakaxeln - i par.
Nya stötdämpare för framaxeln: spara kostnader
Varje reparation på en lastbil gör ont. Detsamma gäller när du byter stötdämpare på framaxeln på en lastbil. Mängden arbete som krävs är inte liten. Beroende på lastbilsmodell kan denna procedur ta flera timmar.
Tips: Köp stötdämpare för framaxeln på din lastbil online och minska reparationskostnaderna avsevärt. På Motointegrator kommer du garanterat att hitta rätt stötdämpare för framaxlar till lastbilar.