- Tom

- Tillverkare
- Pris
Bromsok för MOTORCYKLAR
(Hittade 24 resultat)
Bromssystem är inte mindre viktiga för motorcyklar än för andra fordon. Eftersom motorcyklisten är oskyddad bortsett från skydd och hjälm, måste bromssystemet på motorcyklar fungera till 100 procent. En av de viktigaste komponenterna i bromssystemet är motorcykelns bromsok på fram- och bakhjulen. De reglerar motorcykelns negativa acceleration genom den hydrauliska bromskraften och ökar bromsbeläggens kontakttryck mot bromsskivorna. Slitage uppstår inte bara på bromsbeläggen och bromsskivorna, utan även bromsok kan visa tecken på slitage. Hos Motointegrator kan du få många reservdelar av högsta kvalitet och kompletta reparationssatser för bromsok.
Utformningen av bromsok för motorcyklar
Två typer av bromsok används på motorcyklar: fasta bromsok och flytande bromsok. En motorcykel kan vara utrustad med samma typ av bromsok på fram- och bakhjulen eller med olika typer. Användningen av aluminium för bromsok har bevisat sig inom tvåhjulsteknik, eftersom det är rostfritt och lätt.
Båda bromsoken har kolvar (bromskolvar) som sträcks ut beroende på det hydrauliska trycket och dras tillbaka in i bromsoket när trycket minskar för att frigöra bromsskivan igen
Det fasta bromsoket har två, fyra eller sex bromskolvar på båda sidor och är fast monterat på gaffeln. När bromsen ansätts sträcker sig bromskolvarna ut på båda sidor och trycker bromsbeläggen mot bromsskivan.
Det flytande bromsoket har en, två eller tre bromskolvar och är rörligt monterat på bultar. Bromskolvarna är endast placerade på utsidan av bromsskivan. När hydraultrycket appliceras pressas bromsbelägget på utsidan först mot bromsskivan av bromskolvarna. Detta förflyttar bromsoket tills det andra bromsbelägget, som är fast placerat i bromsoket, också kommer i kontakt med bromsskivan.
Vilka defekter kan uppstå på bromsok på motorcyklar?
I princip kan samma fel och defekter uppstå på bromsok till motorcyklar som på andra motorfordon med hydrauliska bromssystem. Det finns dock två omständigheter som främjar slitage på bromsok för motorcyklar.
Inte alla motorcyklister kör sin motorcykel året runt, utan har den tillfälligt stillastående under vintern. Det kan leda till att det bildas korrosion på exempelvis bromskolvarna så att de fastnar i bromsoket. Det finns därför ett antal åtgärder som bör vidtas innan motorcykeln förvaras under en längre tid.En annan aspekt för ökat slitage är motorcyklarnas höga prestanda på grund av det mer gynnsamma effekt-till-vikt-förhållandet jämfört med personbilar. Även motorcyklar från 100 hk och uppåt uppnår prestandanivåer som annars bara är reserverade för supersportbilar. Motorcykelns bromsok måste avleda en motsvarande mängd rörelseenergi, vilket innebär att bromskolvarna också sträcker sig längre. Bromskolvar som sträcker sig långt erbjuder mer yta för smuts, korrosion eller ytskador. Denna effekt är ännu mer uttalad när bromsbeläggen är slitna till slutet. Bromskolvarna måste sträcka sig längre och längre för att kompensera för den slitna bromsbeläggytanBromsoket på motorcykeln är trångt
Bromskolvarna i bromsoken måste tillverkas så att de passar mycket exakt så att det hydrauliska trycket kan överföras. På grund av de släta ytorna rör de sig mycket smidigt så att bromstrycket enkelt kan doseras och tätningarna drar tillbaka bromskolven till sitt ursprungliga läge. Även lite smuts eller korrosion på bromskolven eller mellan bromskolven och bromsoket kan hindra bromskolven från att återgå till sitt ursprungliga läge. Beroende på typ av bromsok kommer därför ett bromsbelägg (fast bromsok) eller båda bromsbeläggen (flytande bromsok) att gnugga mot bromsskivan. Beroende på friktionskoefficienten innebär detta att bromsbeläggen och bromsskivorna slits ut, det finns risk för överhettning och lägre körprestanda med ökad bränsleförbrukning
Omvändningen är också möjlig, där en bromskolv blir så fast att den inte längre går att skjuta ut alls. Detta inträffar dock mer sällan vid daglig användning och är oftare ett problem efter förvaring. I Motointegrators prisbelönta onlinebutik kan du hitta lämpliga reservdelar från premiumtillverkare för din motorcykel och bromsok.
Vad ska man tänka på när det gäller bromsok?
Särskilt efter en lång period utan användning bör du kontrollera bromssystemet före den första körningen. Se också till att det finns tillräckligt med bromsvätska. Om bromsvätskenivån har sjunkit under förvaringen tyder det på ett läckage. Du kommer att känna igen bromsvätske- eller oljefläckar på golvet. Läckage uppstår ofta vid bromsledningens anslutningar eller på grund av en skadad tätning i bromsoket. Läckage blir dock ofta synliga först när hydraultrycket ökar under bromsning.
Bromsvätska är aggressiv och får inte komma på hud eller lack. Den är också mycket hygroskopisk, eftersom den drar till sig fukt. Om det finns vatten i bromsvätskan kan bromsvätskan värmas upp till över 100 °C vid kraftig inbromsning och vattnet förvandlas till ånga, vilket försämrar uppbyggnaden av hydraultrycket.Bromsvätskan bör bytas senast efter två år. Under denna tid finns det redan mycket vatten och smuts i bromsvätskan. Du kan enkelt hitta ny bromsvätska, nya tätningar eller kompletta reparationssatser av högsta kvalitet i Motointegrators onlinebutik.