- Tom

- Tillverkare
- Pris
Framgaffel och ratt för MOTORCYKLAR
(Hittade 9 resultat)
Styret är ett viktigt visuellt element på motorcykeln, som många motorcyklister använder för att uttrycka sin individualism. Men innan du väljer den mest tilltalande designen från Motointegrators stora urval av motorcykelstyren, bör du också överväga den eventuella förändringen av sittposition och hållning på motorcykeln. Båda påverkas i hög grad av styrets form, storlek och höjd och bör vara det primära fokuset när du väljer nytt styre. Vi ger dig några tips på vad du bör tänka på när du uppgraderar standardstyret. Tänk också på hur det påverkar hanteringen av din motorcykel.
Artikeln är inte tillgänglig
Artikeln är inte tillgänglig
Artikeln är inte tillgänglig
Vad behöver jag tänka på när det gäller motorcykelstyren?
Det finns många olika typer av styren och monteringsalternativen är också olika. Du hittar till exempel stubbstyren för montering under eller på trippelklämman och styrrör för vilka du kan behöva ytterligare höjningar. För övrigt är ett nytt styre inte nödvändigtvis det enda sättet att ändra höjden på ett styre. Mellaninsatser för styrklämmorna kan öka höjden med 30 till 40 mm utan att du behöver byta ut styret
Tänk alltid på de tillgängliga längderna på bromskablar, kablar och hydraulledningar när du gör sådana ändringar. Full styrvinkel måste bibehållas när styret modifieras och alla komponenter som är fästa vid styret får inte krossas eller sträckas. Motorcykelns kåpa måste också ge tillräckligt utrymme för det nya motorcykelstyret. I Motointegrators onlinebutik kan du köpa nya styren av högsta kvalitet till din motorcykel samt tillbehör, till exempel andra trippelklämmor.
Godkännande av styrbyglar
Det är inte bara för din egen säkerhets skull som du bör kontrollera om den styrmodell du har valt är godkänd för din motorcykel och vägtrafik innan du byter ut den. Om styret har ett generellt körkort (ABE) är det inte nödvändigt att ange det nya styret i motorcykelns fordonsdokument. ABE måste dock alltid medföras. Läs dock ABE:n i förväg, eftersom det kan finnas ytterligare krav beroende på styrtyp och vissa motorcykelmodeller kan också vara undantagna.
Om du får ett modellspecifikt delcertifikat för styrtypen, måste du låta ett auktoriserat tekniskt kontrollorgan (TÜV, KÜS eller Dekra) kontrollera korrekt installation och få styret infört i fordonsdokumenten
Beroende på det enskilda fallet kan styren utan ABE- eller delcertifikat också testas och registreras av ett tekniskt kontrollcenter, om än till en högre kostnad på grund av den ökade ansträngningen. Naturligtvis förutsätter detta också att alla trafiksäkerhetskrav har uppfyllts.
Hur brett ska styret på motorcykeln vara?Du bör inte överdriva med styrets bredd, annars ökar du ansträngningen som krävs för att svänga och långa turer kommer att vara ansträngande för dina axlar. Om du låter armarna hänga ner löst och sedan placerar händerna på en bordsskiva, sprider lillfingrarna från varandra och mäter avståndet mellan dem. Lägg till en reserv på 60 till 80 mm så får du en styrbredd som gör att du kan cykla långa sträckor på ett avslappnat sätt. I de flesta fall är en styrbredd på mellan 60 och 80 cm idealisk.
Hur högt ska det nya styret på min motorcykel vara?
Styrets höjd är en mycket individuell fråga för många motorcyklister, där många är beredda att kompromissa. Cruisers tenderar att föredra en något högre styrposition och det motsatta är fördelaktigt för höga hastigheter. Det är svårt att kombinera båda i en och samma styrhöjd och ofta måste man göra kompromisser. Om styret är högt sitter föraren i luftströmmen och den höga armpositionen är inte heller fördelaktig för långa sträckor. Men ett för lågt styre är också ofördelaktigt om du känner kroppsvikten i handlederna och måste böja dig framåt. När du väljer styrhöjd bör du också överväga en tankväska, som inte får störa din körning. Tänk på dina körvanor och det faktum att du vill kunna nå din destination på din motorcykel på ett avslappnat sätt, även över långa sträckor
Är ytterligare modifieringar nödvändiga?
Om du ändrar styrhöjden blir kablar och slangar sträckta eller för långa. Du måste vidta åtgärder för att motverka båda. Om de är för långa har du ett mindre problem och behöver tänka om när det gäller dragningen. Byte är inte alltid nödvändigt så länge det inte finns några veck och ytterligare fästpunkter kompenserar för överlängden. Vissa styren tillåter invändig kabeldragning. Med hjälp av speciella förhöjningar kan de sedan dras under gaffelbryggan, där de kommer ut.
Om kablarna har blivit för korta behöver de ofta bytas ut mot längre. När det gäller bromsledningar innebär detta också att bromssystemet måste avluftas. Men det kan också vara rätt tillfälle att byta ut gummibromsslangarna mot t.ex. stålflexbromsledningar, som har många fördelar. Kontrollera dock först om du kanske kan köra kortare sträckor med en annan dragning.Ytterligare delar på styret måste också tas med i beräkningen när styrets höjd eller bredd ändras. Om du fäller in styret bör det finnas ca 2 cm utrymme mellan kåpan och tillbehören.
På Motointegrator har du ett stort urval av olika styren, trippelklämmor eller reservdelar till din motorcykel. Du kan också hitta högkvalitativa stålflexbromsledningar eller LED-körriktningsvisare till förmånliga priser för andra modifieringar i Motointegrators onlinebutik. Du hittar ett urval från många kända tillverkare, till exempel ARIETE, BIKE IT, OXFORD, RIZOMA, RMS, SUZUKI, TRW, VICMA, WEGMANN eller ZAP TECHNIX.