- Tom

- Pris
Inga resultat hittades för din fråga
Tyvärr, inga resultat hittades för din förfrågan.
Kontakta oss!
Behöver du hjälp med att hitta en produkt?
Zadzwoń: (+49) 30 3080 8048
Kundservice är öppen 24 timmar om dygnet, 7 dagar i veckan
Använd chatten: Börja chatta
Vilka regler gäller för indikatorer på motorcyklar?
Beroende på det ursprungliga tillståndet föreskriver EG-lagstiftningen eller de tyska bestämmelserna om vägtrafiktillstånd (StVZO) avståndet för indikatorer på motorcyklar. Som en allmän regel måste blinkers monteras i par, dvs. totalt 4 blinkers. Blinkers på styret (bull's eye) är endast tillåtna i kombination med bakre blinkers om motorcykeln registrerades för första gången efter den 1 januari 1987.
Avståndet mellan körriktningsvisare på motorcyklarEnligt StVZO måste de främre indikatorerna på motorcyklar vara minst 340 millimeter från varandra. De bakre körriktningsvisarna måste monteras med minst 240 millimeters mellanrum.
Om EG:s lagstiftning gäller för motorcykeln måste det minsta avståndet på 240 mm hållas framtill och 180 mm mellan indikatorerna baktill är tillräckligt.Monteringshöjden är också reglerad och är minst 350 mm och högst 1.200 mm. För bull's eyes gäller ett minsta avstånd på 560 mm och kombinationen med bakre körriktningsvisare för första registrering efter den 1 januari 1987.
En inkopplingskontroll är också obligatorisk för indikatorer. Enligt StVZO görs ingen åtskillnad mellan optiska och akustiska signalanordningar.
Blinkfrekvens för blinkers på motorcykelAntalet gånger en indikator tänds och släcks per minut är också reglerat i lag, om än med visst spelrum. Blinkersen på ena sidan måste blinka i fas, dvs. de främre och bakre blinkersen på motorcykeln måste blinka samtidigt. Blinkfrekvensen är 90 gånger per minut, men kan variera med 30 gånger uppåt eller nedåt. Detta resulterar i en blinkfrekvens på mellan 60 och 120 gånger per minut. I Tyskland får det inte gå mer än 1,5 sekunder mellan det att blinkersbrytaren trycks in och blinkersen tänds på motorcykeln. I Schweiz får den endast lysa i 1 sekund.
Olika reläer för aktivering av blinkers på motorcykeln
Indikatorer styrs vanligtvis via reläer. Det finns belastningsberoende indikatorreläer och belastningsoberoende indikatorreläer. Om belastningsberoende reläer är installerade i motorcykeln bestämmer strömförbrukningen för lamporna i blinkersen blinkfrekvensen. Om en indikator eller indikatorlampa går sönder blinkar den andra indikatorn och indikatorlampan ungefär dubbelt så snabbt. Detta innebär att ett fel märks omedelbart. Nackdelen är dock att endast indikatorlampor med samma strömförbrukning kan användas. Ett problem uppstår om du vill använda andra blinkers på din motorcykel. Det kan då vara nödvändigt att byta ut blinkreläet också.
Lastoberoende reläer behåller sin klockfrekvens oberoende av strömförbrukningen hos blinkers på motorcykeln. I detta fall är det enkelt att byta ut reläet inom de givna specifikationerna. Lastoberoende reläer är i allmänhet också lämpliga för moderna LED-indikatorer. Blinkfrekvensen är inte bara oberoende av LED-blinkers lägre strömförbrukning, utan blinkfrekvensen kan vanligtvis även justeras.Fördelar med LED-indikatorer på en motorcykelProblemet med att konvertera till LED-indikatorer med ett lastberoende relä är den låga strömförbrukningen hos lysdioderna. Det är möjligt att utrusta lysdioderna med ett seriemotstånd, vilket höjer strömförbrukningen tillbaka till värdena för glödlamporna i indikatorerna. I det här fallet finns det dock inga fler energibesparingar. Det är bättre att beställa ett lastoberoende relä för lysdioderna direkt från Motointegrator. Detta minskar strömförbrukningen och säkerställer felsäker drift.
Den lägre strömförbrukningen hos LED-indikatorer sparar bränsle, eftersom mindre ström måste genereras av generatorn. LED-lampor blir inte heller varma som glödlampor. Den vanligaste orsaken till att en indikatorlampa går sönder är en skadad glödtråd. Den brinner antingen ut eller går sönder på grund av kraftiga vibrationer. LED-lampor bygger på halvledarteknik, vilket innebär att de inte har någon känslig glödtråd och dessutom är mycket robusta. Med rätt strömförsörjning är deras livslängd praktiskt taget obegränsad. Det innebär färre fel på motorcykelns blinkers, lägre kostnader för nya glödlampor och inget underhållsarbete för att byta glödlampor.Vad behöver jag tänka på när jag monterar blinkers på min motorcykel?
När du monterar påkopplingsindikatorn, se till att den är väl synlig. Detta gäller även om du till exempel har en tankväska. Vid kabeldragning får kablarna inte komma för nära avgasröret eller avgasgrenröret. Se till att alla anslutningar och kontakter är skyddade mot väder och vind. Korrosion på anslutningarna orsakar ofta fel. Många korroderade anslutningar kan återställas med en fil eller fint sandpapper. Många indikatorhus är monterade med tätningar. Om indikatorerna är äldre blir tätningarna porösa och vatten kan tränga in.
Du kan få nya blinkers för motorcyklar eller andra motorfordon snabbt och billigt från Motointegrators onlinebutik. Välj bland premiumtillverkare som VICMA, BIKE IT, OXFORD och många fler.