70SEK

Kickpedal och kickstarter för MOTORCYKLAR

(Hittade 4 resultat)

Jämfört med en elmotor kan en förbränningsmotor inte starta automatiskt från ett stillastående läge. Den kräver en roterande rörelse för att starta, antingen med hjälp av en elstartare eller en manuell kickstartare. Fel och defekter är möjliga med båda startanordningarna; med elektriska startanordningar är strömförsörjningen också en möjlig felkälla. Lämpliga reservdelar för startanordningarna på många motoriserade tvåhjulingar finns tillgängliga från Motointegrator till rimliga priser

Reservdelar_knecht_mahle
Placeringskriterier
Kickstarter-hävstång INPARTS IP000006
Tillverkare:   INPARTS
Tillverkarens nummer:   IP000006
59,72 krInklusive moms, plus frakt
2-4 arbetsdagar
Steg INPARTS IP000292
Tillverkare:   INPARTS
Tillverkarens nummer:   IP000292
111,78 krInklusive moms, plus frakt
2-4 arbetsdagar
Kickstarter INPARTS IP000291
Tillverkare:   INPARTS
Tillverkarens nummer:   IP000291
67,63 krInklusive moms, plus frakt
2-4 arbetsdagar
Steg INPARTS IP000567
Tillverkare:   INPARTS
Tillverkarens nummer:   IP000567
61,76 krInklusive moms, plus frakt
2-4 arbetsdagar

Hur fungerar en kickstarter på en motorcykel eller skoter?

För att en elmotor ska kunna snurra behöver den bara ett elektriskt magnetfält, som kan slås på med en knapptryckning. En förbränningsmotor måste först slutföra en arbetscykel genom att rotera vevaxeln så att bränsle förbränns i cylindern och den fortsätter sedan att gå på egen hand. I en skoter eller motorcykel genereras denna rotation av kickstarten eller elstarten.

Kickstartarens uppbyggnad

Kickstartaren består av en spak som är fäst på sidan av motorcykeln eller skotern eller en kickstång med ett fotstöd (pedal). På många motorcyklar kan spaken på kickbaren fällas in och ut så att den inte stör körningen. Sparkstångens svängradie är begränsad och uppgår till maximalt 180 grader. För att göra det lättare att övervinna komprimeringen av cylindern eller cylindrarna överförs den manuella sparkkraften till motorns vevaxel med hjälp av en reduktionsväxel (primär kickstarter) eller via en transmissions motaxel (sekundär kickstarter)

Förbindelsen mellan kickspaken och vevaxeln eller transmissionsaxeln sker via ett spärrfritt hjul, vilket innebär att det inte längre finns någon stel förbindelse till kickstartern när motorn startar. Detta innebär att vevaxeln kan sättas i rörelse av kickstartaren, men frigörs så snart den roterar av sig själv.

Startprocedurer för kickstartare

Många motorcyklar och skotrar har olika startprocedurer, vilket innebär att beroende på motor och modell måste tidigare åtgärder vidtas för att använda kickstartaren. Du hittar de exakta instruktionerna för detta i manualen till din motorcykel eller skoter.

Den exakta positionen för vevaxeln eller kolvens position är ofta avgörande för en lyckad motorstart. Tändningens dödpunkt är viktig, vilket bara passeras en gång på en encylindrig fyrtaktsmotor på grund av kickstartens begränsade rotationsvinkel, eller bara ett fåtal gånger på flercylindriga motorer. Därför har vissa motorcyklar eller skotrar indikatorer som visar den optimala vevaxelpositionen för startprocessen. Beroende på modell krävs ofta ytterligare åtgärder, till exempel:

- Aktivering av den automatiska ventillyftaren (dekompressionsspaken)

- Aktivering av kallstarthjälpmedlet eller, vid behov, varmstartspaken

- Priming utan tändning

Att starta en motor med kickstartaren är vanligtvis ansträngande, så de startförberedelser som nämns ovan syftar till att starta motorn med så få repetitioner som möjligt. Defekta kickstarters eller andra fel i motorn kan naturligtvis förvärra startbeteendet eller göra det helt omöjligt. I Motointegrators onlinebutik hittar du lämpliga reservdelar för kickstarter för motorcyklar och skotrar samt elektriska startmotorer snabbt och billigt

Kickstarter eller startmotor?

Från 1970-talet och framåt har elektriska startmotorer i stor utsträckning ersatt kickstarter på motorcyklar. Det är ofta de äldre motorcyklarna med förgasarmotorer som fortfarande har en manuell startmotor. Med introduktionen av bränsleinsprutade motorer ersattes sedan kickstartare i allt större utsträckning.

Scootrar har ofta båda startalternativen, en elektrisk startmotor och en kickstartare som en alternativ nödlösning om startmotorn slutar fungera eller startbatteriet är urladdat. Till skillnad från motorcyklar är många skotrar utrustade med två startalternativ eftersom de har en centrifugalkoppling som endast upprättar förbindelsen mellan motorn och växellådan över en viss hastighet. Möjligheten att knuffa eller rulla iväg, som på motorcyklar eller bilar med manuell växellåda, fungerar därför inte med skotrar med centrifugalkoppling.

I princip gör startmotorn samma sak som den manuella kickstarten. Den vrider vevaxeln tills motorn startar. Naturligtvis är startmotorer inte begränsade till den begränsade rotationsvinkeln för kickstartaren, så det krävs ingen speciell position för vevaxeln. De vrider helt enkelt vevaxeln tills motorn startar eller batteriet är urladdat. Även då är det fortfarande möjligt att använda strömmen från ett annat startbatteri, till exempel i en annan skoter, för startprocessen med en startkabel. I princip laddas det urladdade batteriet sedan av generatorn (generatorn) medan motorn är igång, förutsatt att körtiden eller laddningstiden var tillräckligt lång och att batteriet inte är defekt.

Med defekta startbatterier minskar vanligtvis kapaciteten så att de är tomma mycket snabbt och inte längre kan laddas ordentligt. Eftersom kallt väder också minskar kapaciteten hos alla startbatterier, uppstår de flesta startproblem på vintern när startbatteriet redan var defekt. Nya startbatterier för motorcyklar, personbilar och lastbilar finns tillgängliga från premiumtillverkare på Motointegrator inom 1 till 3 arbetsdagar.

Bär på kickstarter

För att få en kickstarter att fungera på en motorcykel eller skoter måste många komponenter fungera tillsammans. Vissa är känsliga för slitage, t.ex. kickstarterfjädern, kickstarteraxeldrivningen eller tätningsringarna. Förslitningsrelaterade fel är dock också möjliga med elektriska startmotorer, t.ex. magnetbrytaren. För att du ska kunna starta din motorcykel eller skoter som vanligt bör du byta ut defekta komponenter omgående innan stora och kostnadskrävande följdskador uppstår. Med Motointegrator får du snabbt och billigt nästan 5 miljoner reservdelar och tillbehör för motorcyklar, skotrar, bilar, lastbilar och traktorer, t.ex. från INPARTS eller VICMA