- Tom

- Pris
Kopplingslameller för MOTORCYKLAR
(Hittade 571 resultat)
På en motorcykel upprättar kopplingen friktionsförbindelsen mellan motorn och drivningen för att göra det möjligt för fordonet att accelerera. Om en ny växel läggs i eller om motorcyklisten stannar avbryts detta friktionsförband. Så snart kopplingen släpps upp igen slipar motorcykelns kopplingslameller kortvarigt mot varandra under drift. Detta sliter på dem med tiden och orsakar slitage. Om det uppstår en defekt i motorcykelns kopplingslameller är det oundvikligt att byta ut dem för att säkerställa att motorcykeln kan fortsätta att användas. Du hittar nya kopplingslameller för din motorcykel och motsvarande tillbehör i Motointegrators onlinebutik.
Tillverkare: | TRW |
Tillverkarens nummer: | MCC426-10 |
Tillverkare: | TRW |
Tillverkarens nummer: | MCC460-11 |
Tillverkare: | TRW |
Tillverkarens nummer: | MCC553-10 |
Kopplingens funktion
På de flesta motorcyklar överförs motorns kraft från vevaxeln till kopplingskorgen via kugghjul eller en kedja. Kopplingens friktionsskivor har yttre tänder med vilka de griper in i spåren på kopplingskorgen. Stålskivorna mellan friktionsskivorna griper in i spåren på kopplingsnavet. En tryckplatta pressas mot detta paket av friktions- och stålskivor med hjälp av fjädrar. Detta skapar en friktionslåst förbindelse. Så snart motorcyklisten kopplar in kopplingen pressar kopplingsstången mot kopplingens tryckplatta och lyfter den mot fjäderkraften. Som ett resultat separeras friktions- och stålskivorna från varandra, vilket gör att kopplingsnavet och korgen kan rotera fritt - kopplingen är frikopplad. Kopplingens tryckstång manövreras av frigöringsspaken.
Kopplingen består av ett svänghjul, en utlösningsenhet, en kopplingsskiva och ett svänghjul. Uppgiften om att kopplingen behöver bytas ut är felaktig, eftersom detta vanligtvis avser kopplingsskivan, som har ett foder som slits ut med tiden.Typer av kopplingskonstruktionTvå kopplingskonstruktioner används på motorcyklar: den våta flerskiviga kopplingen och den torra flerskiviga kopplingen. Den våta flerskiviga kopplingen installeras oftast. Denna typ av koppling körs inuti transmissionen eller motorn i ett oljebad.
Designen hos den torra flerskiviga kopplingen liknar den hos den våta flerskiviga kopplingen. Skillnaden är att den körs utanför växellådan eller motorn. Det är därifrån namnet torrkoppling kommer.Defekt koppling - symptomEn defekt kopplingslamell på en motorcykel meddelar sig vanligtvis i förväg. En slirande koppling vid start eller avsaknad av växling vid koppling är tydliga indikationer på en defekt koppling. Motorcykeln kan bara startas med svårighet. Motorcyklister som låter kopplingen komma in långsamt kommer också att märka att motorn är mer högljudd än normalt.
Symptom i korthet:- slapp koppling vid start
- Gear kan inte kopplas in när man kopplar
- Motorcykeln startar endast med svårighet
- Högljudd motor
Defekt koppling - inte bara slitage
En för hårt åtdragen kopplingsvajer är ofta orsaken till att kopplingen inte kopplar ur ordentligt, eftersom kraften överförs från vevaxeln till kopplingskorgen via en kedja eller ett kugghjul. Du kan åtgärda detta "fel" genom att justera det på kopplingsspaken så att det finns ett spel på 1 till 3 cm mellan mothållet och kopplingsspaken. En sliten eller slirande koppling är å andra sidan en tydlig indikation på en defekt kopplingsskiva på motorcykeln.
Förhindra slitage på kopplingslamellernaFodret på kopplingsskivorna slits ut som mest när kopplingen permanent befinner sig vid slippunkten. Detta förstör fodret inom en mycket kort tid. Motorcyklister som startar långsamt, dvs. inte accelererar mer än nödvändigt, skyddar beläggen på kopplingsskivorna på motorcykeln. Du bör avstå från en kavalleristart.
Detta gäller även bilförare. När du väntar vid trafikljus etc. är det vettigare att lägga i neutralläget istället för att hela tiden stå på kopplingen. Detta belastar inte bara hydrauliken, utan sliter också mer på beläggen.
Byte av kopplingslameller på en motorcykelKopplingen på en motorcykel har i regel en körsträcka på mellan 80.000 och 100.000 kilometer. Först då är det nödvändigt att byta kopplingslamellerna. Motorcyklister som avstår från att starta på egen hand kan till och med klara över 150 000 kilometer. Beroende på fordonsmodell kostar en kopplingssats mellan 90 och 300 euro. Byte av kopplingslameller kostar mellan 50 och 200 euro. Prisskillnaderna kan vara stora. På vissa fordon är arbetet med att montera och demontera kopplingen mycket omfattande. I sådana fall kan det vara nödvändigt att demontera och återmontera hela den främre chassiramen med motor, styrning och växellåda samt att byta olja, kylvatten och växellådsolja. I detta fall kan upp till 1 000 euro behöva betalas.
Köp kopplingslameller för motorcyklar online till låga priser
Du kan spara in på reparationskostnaderna genom att köpa nya kopplingslameller till din motorcykel billigt online. I vår Trusted Shops certifierade onlinebutik med ett sortiment på ca 5 miljoner bilreservdelar från premiumtillverkare hittar du dina nya komponenter för motorcykelns koppling. Använd filterfunktionen för att snabbt och enkelt hitta dina nya kopplingsskivor för din motorcykel. Snabb leverans till din dörr inom en till tre arbetsdagar garanteras. Se själv och beställ dina nya reservdelar till din motorcykel idag.