Inga resultat hittades för din fråga

Tyvärr, inga resultat hittades för din förfrågan.

Kontakta oss!

Behöver du hjälp med att hitta en produkt?

Zadzwoń: (+49) 30 3080 8048

Kundservice är öppen 24 timmar om dygnet, 7 dagar i veckan

Använd chatten: Börja chatta

Vad gör motoroljor för motorcyklar och bilar?

I förbränningsmotorer måste motoroljor uppfylla flera uppgifter, särskilt om de är motorcykeloljor. De minskar friktionen genom att skapa en oljefilm mellan motorns mekaniska komponenter. Samtidigt tätar de t.ex. cylindrarnas förbränningskammare och skyddar mot korrosion. En annan viktig funktion är att absorbera värme så att motordelarna inte överhettas. De måste också lösa upp föroreningar och binda dem i motoroljan tills de avlägsnas av oljefiltret. Detsamma gäller för metallavnötning av motordelar.

Särskilda krav på motorcykelolja

Motorcyklar har problemet med att realisera motor- och transmissionsteknik i de minsta utrymmena. Motorcyklar kräver andra lösningar än de som behövs inom bilindustrin. Olika oljor används i bilar. Till exempel har motorn i en bil och växellådan en separat oljekrets, vilket innebär att olika oljor används. På motorcyklar finns inte denna separation på de flesta motorcyklar, så en motorcykelolja måste uppfylla kraven för motorcykelns transmission och motor samtidigt.

Andra kylsystem än bilmotorer

Sedan VW Beetles dagar tog slut har luftkylda motorer inte använts i moderna fordon. Vattenkylning är betydligt effektivare och uppfyller kraven på moderna och effektiva motorer. Detta är inte alltid fallet med motorcyklar på grund av deras konstruktion, vilket är anledningen till att motorcyklar har luftkylning eller vattenkylning. Detta ställer ytterligare krav på motorcykeloljan, som måste fungera tillförlitligt även vid höga temperaturer på upp till 160 °C oljetemperatur och avleda en särskilt stor mängd värme. Vattenkylda motorcyklar genererar också högre oljetemperaturer än de flesta bilar. De genererar mycket hög effekt från en kubikvolym som är ca 700 cm3 lägre än för bilmotorer. Trots detta uppnår de effekter på över 200 hk (147,1 kW).

Andra kopplingar och motorer än för bilar

På motorcyklar körs kopplingen genom ett oljebad, medan torra kopplingar används i bilar. Detta minskar de möjliga tillsatserna i motoroljan för motorcyklar, eftersom kopplingen måste generera en friktionsanslutning och inte får slira.

Det finns också betydande skillnader mellan motorcykelmotorer, till exempel mellan en fyrtaktsmotor och en tvåtaktsmotor. En tvåtaktsmotor smörjs av en blandning av motorolja och bensin.

Vilken motorolja är rätt för din motorcykelMotoroljor för bilar och motorcyklar innehåller vanligtvis upp till 15 tillsatser, som är avsedda att ge motoroljorna ytterligare egenskaper. Alla motorer tål dock inte alla tillsatser eller, för att uttrycka det på ett annat sätt, motorer har högre krav på motorolja inom vissa områden och lägre krav inom andra områden, beroende på deras konstruktion. Det är därför inte tillräckligt att välja en motorcykelolja eller motorolja för bilar enbart baserat på den rekommenderade viskositeten.

De speciella egenskaperna hos motoroljor specificeras i andra klassificeringar som är oberoende av viskositetskategoriseringen i SAE. Dessa klassificeringar definieras till exempel av American Petroleum Institute (API).

Motorcykeltillverkare använder till exempel ett 10W-40 motorcykeloljetest för att kontrollera om motorcykeloljan uppfyller kraven eller är ganska olämplig. Följaktligen rekommenderar de vissa motoroljor med specifikationerna i API-klassificeringarna. Motoroljetillverkarna har i sin tur kontakt med motortillverkarna och publicerar vanligtvis godkännandena på motoroljans förpackning eller på sina webbplatser. Det är ett misstag att ignorera detta. Du bör endast använda motoroljor som är godkända för din motorcykel och naturligtvis följa oljebytesintervallerna. Båda kan påverka livslängden på motorcykelns komponenter och är vanligtvis också viktiga för garanti- eller goodwillanspråk.

Vad betyder viskositeten hos motorcykelolja

Viskositeten hos motoroljor klassificeras enligt internationellt standardiserade SAE-klasser. Den anger flödesegenskaperna (viskositeten) hos motoroljor i kalla och varma förhållanden. En typisk SAE-specifikation för motorcykelolja är till exempel SAE 10W-40 motorcykelolja, som också ofta används i motorcyklar. Det första värdet (10) anger oljans flytbarhet vid låga temperaturer. Vid låga temperaturer blir motoroljan mer viskös och måste ändå snabbt nå alla punkter i motorn. Värdet efter W (40) anger hur bra en smörjfilm beter sig vid höga temperaturer. Moderna motoroljor är multigradeoljor som kan användas både sommar och vinter.

Det finns även andra klassificeringar, till exempel SAE-klasserna:

SAE 10W-40 -20 °C till 40 °C

SAE 10W-50 -20 °C till 50 °C

SAE 10W-60 -20 °C till 55 °C

SAE 15W-40 -15 °C till 40 °C

Temperaturvärdena avser omgivningstemperaturen och inte motoroljans temperatur. Använd alltid de SAE-klasser som rekommenderas av tillverkaren. Hos Motointegrator kan du få rätt olja för din motorcykel, till exempel 10W-40 helsyntetisk motorcykelolja. Naturligtvis kan du också få motoroljor eller transmissionsoljor för bilar i Motointegrators onlinebutik, allt i högsta kvalitet och till förmånliga priser. Vi förlitar oss på välkända tillverkare som CASTROL, ELF, LIQUI MOLY, VALVOLINE, MOTUL och många fler.