Motorcykeldelar

Rem för MOTORCYKLAR

(Hittade 375 resultat)

Remdrivna motorcyklar är en relativt ny uppfinning, men blir allt populärare bland motorcyklister. De är glada att slippa obehagliga laständringsreaktioner vid acceleration och uppskattar den längre livslängden jämfört med andra drivningstyper. Vill du eftermontera en rem på din motorcykel eller byta ut en defekt komponent? Du hittar de rätta reservdelarna i Motointegrators onlinebutik.

Placeringskriterier
Drivrem ATHENA S410000350037
Tillverkare:   ATHENA
Tillverkarens nummer:   S410000350037
263,75 krInklusive moms, plus frakt
2-4 arbetsdagar
Drivrem ATHENA S410000350036
Tillverkare:   ATHENA
Tillverkarens nummer:   S410000350036
423,63 krInklusive moms, plus frakt
2-4 arbetsdagar
Drivrem ATHENA S410000350039
Tillverkare:   ATHENA
Tillverkarens nummer:   S410000350039
500,45 krInklusive moms, plus frakt
2-4 arbetsdagar
Drivrem ATHENA S410000350047
Tillverkare:   ATHENA
Tillverkarens nummer:   S410000350047
762,79 krInklusive moms, plus frakt
2-4 arbetsdagar
Drivrem DAYCO 7163
Tillverkare:   DAYCO
Tillverkarens nummer:   DAY7163
155,16 krInklusive moms, plus frakt
2-4 arbetsdagar
Drivrem DAYCO 7183
Tillverkare:   DAYCO
Tillverkarens nummer:   7183
198,16 krInklusive moms, plus frakt
2-4 arbetsdagar
Drivrem DAYCO DAY8101
Tillverkare:   DAYCO
Tillverkarens nummer:   DAY8101
141,13 krInklusive moms, plus frakt
2-4 arbetsdagar
Drivrem DAYCO DAY8102
Tillverkare:   DAYCO
Tillverkarens nummer:   DAY8102
197,65 krInklusive moms, plus frakt
2-4 arbetsdagar
Drivrem DAYCO 8133
Tillverkare:   DAYCO
Tillverkarens nummer:   DAY8133
217,56 krInklusive moms, plus frakt
2-4 arbetsdagar
Drivrem DAYCO 8128K
Tillverkare:   DAYCO
Tillverkarens nummer:   DAY8128K
367,11 krInklusive moms, plus frakt
2-4 arbetsdagar
Drivrem DAYCO DAY8165
Tillverkare:   DAYCO
Tillverkarens nummer:   DAY8165
243,59 krInklusive moms, plus frakt
2-4 arbetsdagar
Drivrem DAYCO 8153K
Tillverkare:   DAYCO
Tillverkarens nummer:   DAY8153K
455,66 krInklusive moms, plus frakt
2-4 arbetsdagar
Drivrem DAYCO 8172K
Tillverkare:   DAYCO
Tillverkarens nummer:   DAY8172K
318,23 krInklusive moms, plus frakt
2-4 arbetsdagar
Drivrem DAYCO 8154
Tillverkare:   DAYCO
Tillverkarens nummer:   DAY8154
339,03 krInklusive moms, plus frakt
2-4 arbetsdagar
Drivrem DAYCO DAY8198K
Tillverkare:   DAYCO
Tillverkarens nummer:   DAY8198K
437,16 krInklusive moms, plus frakt
2-4 arbetsdagar

Evolutionen av motorcykelbältet

Motorcykelremmens historia är faktiskt kort: År 1962 presenterade tillverkaren Glas en fyrcylindrig motor med en slagvolym på 1000 cm³ som drevs av en kuggrem. Det som idag nästan är standard var en verklig nyhet på den tiden. Det var först på 1980-talet som kuggremmen för första gången användes i en tvåhjuling: Harley-Davidson presenterade en motorcykel med kuggremmen. bMW följde efter 2001 och utrustade sina motorcyklar med kuggremmar från och med då. Idag använder flera andra tillverkare en remdrift, till exempel:

  • Buell
  • Buell
  • Kawasaki
  • Suzuki
  • Victory
Även om de många fördelarna är övertygande, har drivlinan ännu inte kunnat etablera sig helt. Många motorcyklister har dock insett detta och konverterar därför från kedjor till remmar.

Motorcykelremmar: Funktion i jämförelse med andra drivningstyper

Den klassiska drivtypen för motorcyklar är kedjan. Med denna typ av drivning driver en kontinuerlig kedja fordonet, vilket kan jämföras med mekanismen hos en cykel med spår. Kedjan på motorcyklar kännetecknas av låga anskaffningskostnader, enkelt byte och låg vikt. Men den har också nackdelar. Å ena sidan drar sig motorcyklister för det höga underhållet och de täta kontroller som krävs, å andra sidan är smutsen som orsakas av kedjan irriterande.

Som ett alternativ förlitar sig många tillverkare på kardanaxeln. Detta är ett slutet system som kräver litet underhåll och är betydligt mer hållbart än kedjedriften. Som ett slutet system orsakar kardanaxeln också nästan ingen smuts. Konstruktionen är dock ganska komplex och väger mycket. I kombination kostar detta märkbart när det gäller prestanda.

En tandrem är ett annat alternativ till kedjan, som är mycket underhållsfri och har en lång livslängd. Det krävs inga smörjmedel för att driva en motorcykel med rem, vilket är anledningen till att den inte blir smutsig. Däremot är remmen på en motorcykel svår att justera och det krävs mycket arbete om den behöver bytas ut. Jämfört med andra drivtyper är remmen också skrymmande och tar upp mycket utrymme.

Struktur för remdrivningen på en motorcykel

En motorcykel med remdrift har trissor istället för kedjehjul. Den kuggade remmen roterar runt dessa remskivor på samma sätt som kedjan. Tillverkarna är noga med att uppnå en stor radie. Det innebär att motorcykelns rem böjs mindre och att livslängden ökar. För att uppnå detta förlitar sig tillverkarna på en större bakre remskiva, även om detta kan försämra motorcykelns utseende.

Motorcykelns rem har ett helt annat utväxlingsförhållande än en kedjedrift. Eftersom de flesta motorcyklar är optimerade för kedjedrift av tillverkaren, kan hastighetsnivån ökas genom att konvertera från kedjedrift till remdrift.

Fördelar och nackdelar med remdrift på motorcyklar

Motorcykelns remdrift har många fördelar, men även nackdelar:

Fördelar
  • Remmen på motorcykeln är mycket tyst och går smidigt
  • Den är billig att köpa
  • Vikten är lägre än med kardandriften.
  • Motorcykelns rem kräver nästan inget underhåll och inga smörjmedel.
  • Livslängden är längre än för kedjan
  • Du kan ibland uppnå en ökning av prestandan med konverteringen.
  • Nackdelar
  • Motorns vikt
  • Vikten på motorcykelremmen är högre än för kedjor.
  • Remmen är mer känslig för termisk påverkan än andra drivningstyper
  • Remmen är känslig för yttre skador, t.ex. kinkning.
  • Utrymmesbehovet är större än för andra drivningstyper

    Ett skäl till att många märken fortfarande tvekar att utrusta sina motorcyklar med remmar är deras känslighet. Kuggremar har faktiskt den längsta livslängden. Men om föraren kör offroad eller på smutsiga vägar kan små stenar eller större smutspartiklar fastna mellan remmen och remskivorna. Detta skadar kamremmen, som sedan kan gå sönder i värsta tänkbara ögonblick.

    Hur länge håller en motorcykelrem?

    Hur länge kamremmen faktiskt håller beror på tillverkaren. De rekommenderar ofta att remmen byts ut efter cirka 40 000 kilometer.

    Konvertering från kedja till rem

    Att konvertera en motorcykel till remdrift är möjligt på mycket vanliga motorcykelmodeller med hjälp av en konverteringssats. Med sådana satser får du inte bara de nödvändiga reservdelarna, utan även det TÜV-intyg som krävs för registrering för att behålla körkortet och försäkringsskyddet trots konverteringen. För de flesta motorcyklar finns det dock ingen konverteringssats. I sådana fall krävs en manuell konvertering.

    Beställ motorcykelbälten online från Motointegrator

    Vill du konvertera din motorcykel eller byta ut den befintliga remmen? Beställ reservdelar för motorcykelbälten från välkända varumärken online på Motointegrator. Du kan lita på snabb leverans - du kan utföra det planerade arbetet på bara några dagar.