- Tom

- TILLGÄNGLIGHET
- Tillverkare
- Pris
Tändningslås för MOTORCYKLAR
(Hittade 1 resultat)
Syftet med tändningslås är att skydda fordonet mot obehörig användning. Detta bidrar till stöldskyddet, men är i allmänhet inte tillräckligt på egen hand. På äldre motorcyklar installerades ett separat styrlås utöver motorcykelns tändningslås. På moderna motorcyklar är tändningslåset och styrlåset kombinerade, precis som på bilar. Defekter i motorcykelns tändningslås eller trasiga och förlorade tändningsnycklar kan naturligtvis också "låsa ut" den auktoriserade ägaren och göra det nödvändigt att byta ut motorcykelns tändningslås. Motointegrator erbjuder dig nya tändningslås för din motorcykel från premiumtillverkare i högsta kvalitet.
Tillverkare: | INPARTS |
Tillverkarens nummer: | IP000227 |
Artikeln är inte tillgänglig
Vilka defekter förekommer i tändningslås för motorcyklar?
Till skillnad från bilar är tändningslås på motorcyklar ständigt utsatta för väder och vind. Även om det finns en skyddskåpa som kan svängas åt sidan, tränger saltvatten snabbt in i den, särskilt på vintern. Dessutom kan man räkna med kondens och ibland hög luftfuktighet året runt. Även när fukten torkar igen har det ofta fastnat fint damm eller andra luftföroreningar i tändningslåset, som klibbar ihop på grund av fukten.
Slitage och smuts i motorcykelns tändningslås
Varje gång nyckeln sätts i ska du använda den vändbara nyckeln för att skjuta de fjäderbelastade låsstiften åt sidan. Denna låsmekanism är mycket exakt tillverkad för att ge ett effektivt skydd mot manipulering eller felaktiga nycklar. Nackdelen är att smuts lätt kan orsaka funktionsstörningar. De känsliga komponenterna i motorcykelns tändningslås är naturligtvis också utsatta för slitage, vilket innebär att det inte håller för evigt.
Användarfel
I vissa fall är det dock även användarna av motorcykeln som orsakar fel och defekter i motorcykelns tändningslås. Så fort ett tändningslås på en motorcykel börjar krångla är det många motorcyklister och bilförare som häller olja i låset. Alla oljor är dock inte lämpliga och de bör vara fria från hartser för tändningslås
Vi rekommenderar pistololja som spray. Spraya tändningslåset med lite pistololja (använd inte för mycket) innan du sätter i det med förlängningen av spraymunstycket. Spraya sedan även tändningsnyckeln från båda sidor. Sätt i tändningsnyckeln och vrid den 3 till 4 gånger till tändningsläget och tillbaka till utgångsläget. Ta sedan ut tändningsnyckeln igen och rengör den med en luddfri trasa. Även om tändningslåset inte har fastnat bör du ändå underhålla tändningslåset en gång om året före vintern, särskilt om du förvarar motorcykeln över vintern. Du kan enkelt hitta tändningslås som passar din motorcykel på Motointegrator med hjälp av sökmasken i den prisbelönta onlinebutiken
Fel på tändningslås eller tändningsnyckel
Underhåll av tändningslås kan naturligtvis minska slitaget, men inte alltid förhindra det. Om en tändningsnyckel inte längre kan vridas finns det två möjliga orsaker. Antingen är mekanismen i tändningslåset defekt, eller så är det något fel på nyckeln. Ibland används nycklar också felaktigt, t.ex. som skruvmejslar för spårskruvar. Detta är naturligtvis inte tillrådligt.
Du bör prova reservnyckeln, om den finns tillgänglig. Om inte heller reservnyckeln går att vrida är det fel på tändningslåset. Om en annan tändningsnyckel fungerar är det fel på den tändningsnyckel som inte fungerar. Du kan naturligtvis fortsätta att köra med reservnyckeln, men du bör ändå byta ut den andra nyckeln. Du kan köpa nya nycklar från tillverkaren eller få en nyckel duplicerad av vissa låssmeder.
Innan du köper nya nycklar eller låter kopiera dem bör du ta en noggrann titt på priserna. I vissa fall kan du få ett nytt tändningslås med utbytesnycklar från Motointegrator.
Demontera tändningslåset
Om tändningslåset är defekt och inte längre kan vridas med en nyckel behöver du ett nytt tändningslås. Tändningslås är relativt lätta att ta bort om de är olåsta. Om det är låst och dessutom har ett styrlås måste du tyvärr borra ur tändningslåset. Börja med att borra hålet i mitten av tändningslåset med en liten stålborr (3,5 mm). Om borret glider på grund av ytan bör du först använda en centrumstans för att göra en fördjupning i den släta ytan. Efter borrningen med den lilla borren ökar du kontinuerligt borrdiametern tills du når 8 eller 9 mm. Du bör då kunna ta bort tändningslåset.
Det är inte alla tändningslås som enkelt kan bytas ut. Vissa moderna motorcyklar använder kodade nycklar och har en startspärr. I sådana fall bör du först vända dig till en specialiserad motorcykelverkstad. Beroende på modell och typ av motorcykel kan det också vara nödvändigt att byta ut motorstyrenheten. Bland de upp till 5 miljoner reservdelarna och tillbehören för bilar och motorcyklar på Motointegrator hittar du säkert rätt modell för dig.
Tändningslås med RFID-teknik
RFID-tändningslås
RFID-tändningslås finns nu också tillgängliga för eftermontering på motorcyklar. Det här är digitala tändningslås som slår på tändningen kontaktlöst och slitagefritt. Allt du behöver göra är att föra den digitala nyckeln 4 till 5 cm nära tändningslåset och tändningen slås på automatiskt. Med denna teknik läser tändningslåset en krypterad kod från nyckeln på ett liknande sätt som kontaktlös betalning fungerar i kassan med ett bankkortschip. Detta innebär också att du inte behöver osäker radioöverföring eller batterier i nyckeln.
Innan du betalar ett högt pris för ett tändningslås någonstans, ta en titt på de förmånliga priserna hos Motointegrator. Vi erbjuder också gratis returfrakt. På Motointegrator kan du få tändningslås från många premiumtillverkare, till exempel INPARTS, RMS eller VICMA.