- Tom

- Tillverkare
- Pris
Tändstiftsanslutningar för MOTORCYKLAR
(Hittade 50 resultat)
För att gnistan bokstavligen ska hoppa över måste en högspänning transporteras till tändstiftet. Tändstiftskontakten är en enormt viktig anslutning. Hur fungerar denna interaktion och vilka problem kan uppstå kring tändstiftskontaktenimotorcykeln?
Tändstiftets funktion och uppgift
Namnet avslöjar redan huvuduppgiften: Tändstiftet ska antända bensin-luftblandningen i motorn. Detta måste ske i exakt rätt ögonblick, annars kan det uppstå problem med motorn. Dessutom sker denna process mycket, mycket ofta. Vid 10 000 varv gnistrar tändstiftet ca 160 gånger per sekund. Om du kunde se tändstiftet i arbete skulle det för blotta ögat se ut som om tändstiftet glödde kontinuerligt i detta hastighetsområde.
För att förstå hur dessa oräkneliga gnistor skapas är det bäst att föreställa sig två trådändar. Om en stark spänning leds genom dem skapas en gnista i gapet mellan trådarna eller, i fallet med tändstiftet, tändgnistan. Ett tändstift är dock konstruerat på ett något annorlunda sätt. Den består i huvudsak av tre delar. En keramisk kropp sträcker sig över hela längden. I mitten av denna finns centrumelektroden av metall. Jordelektroden är byggd runt utsidan av den keramiska kroppen. På grund av den icke-ledande keramiken vidrör de två elektroderna inte varandra. De bildar därför de två trådar som beskrivs ovan, mellan vilka tändgnistan kan uppstå.Rätt tändstift för varje motorTändstiftet på tändstiftet utför sitt arbete i förbränningskammaren. Där råder enorma belastningar. Under tändningen stiger trycket till upp till 60 bar. Temperaturerna når upp till 2 500 grader. Tändstiftet måste därför tåla en hel del och måste därför passa perfekt för motorn. Det avgörande kriteriet här är driftstemperaturen. Tändstift konstrueras i olika steg för olika temperaturer.
En viktig process i detta sammanhang är förbränningen. Vid förbränning bildas naturligt olika typer av sot och andra partiklar. Dessa hamnar också på tändstiftet. Om denna förorening blir för utbredd kan den orsaka kontakt mellan de två elektroderna och därmed kortslutning. Tändstiftet måste därför bli tillräckligt varmt under sitt arbete så att det själv kan bränna bort denna förorening. Om arbetstemperaturen är för låg kommer det inte att vara möjligt att bränna bort den. Om den är för hög kan tändstiftet börja glöda, vilket i sin tur kan leda till problem som motorljud.Tändstiftskontaktens roll på en motorcykelDen spänning som nämns ovan, och som är tänkt att ge den avgörande gnistan, kommer från tändspolen. Enkelt uttryckt arbetar en primär spole och en sekundär spole med betydligt fler lindningar tillsammans här. Detta genererar den nödvändiga spänningen, som i sin tur tar sig till tändstiftet via tändkablarna. Nu kommer tändstiftskontakten in i bilden. Dess uppgift är att ansluta tändkabeln till tändstiftet på ett säkert sätt. I samband med detta måste tändstiftskontakten hantera en hög spänning. Det är därför viktigt att den är korrekt installerad och fungerar.
För att förstå anslutningen till tändkabeln måste vi kort klargöra hur denna kabel är uppbyggd. Inuti har den en koppartråd, dvs. en koppartråd, som består av många enskilda trådar. Denna tråd är inkapslad i ett tjockt gummiskikt somisolering. För att ansluta till denna kabel har tändstiftskontakten en skruv inuti sig som försiktigt skruvas in i de många små koppartrådarna. Anslutningen till tändstiftet är en plugganslutning som är något enklare att installera.Varför har tändstiftskontakten ett motstånd?
Den levande interaktionen mellan tändspolen, kabeln, kontakten och tändstiftet genererar starka elektromagnetiska fält. Dessa kan störa andra elektriska enheter. I ofarliga fall påverkar detta en bilradio. I mer problematiska fall kan det dock påverka viktiga system i andra fordon. Av denna anledning är motstånd installerade på olika ställen i tändsystemet, beroende på motorcykelmodell. Dessa motstånd begränsar spänningstopparna och därmed de elektromagnetiska fält som uppstår. Dessa viktiga resistorer kan installeras i själva tändstiftet, i kontakten eller längs kabeln
Möjliga problem med tändstiftskontakten
I tändsystemet är det vanligtvis tändstiftet som oftast påverkas av slitage eller andra problem. Tändstiftskontakten kan dock också orsaka problem och göra det nödvändigt att byta ut den. I de flesta fall beror detta på rost eller yttre påverkan. Tändkablarna kan också orsaka problem på grund av slitage eller yttre påverkan. I båda fallen brukar dessa problem yttra sig i form av något av följande symptom:
- Motorn går ur varv
- Ovanligt hög bränsleförbrukning
- Felaktig tändning
- Förlust eller minskning av effekt
Om du ignorerar dessa symptom (för länge) riskerar du ytterligare skador på tändsystemet
Utbyte av tändstiftskontakt på motorcykel
Turligt nog är det ingen större operation att byta ut en tändstiftskontakt. Först lossas kontakten från tändstiftet och sedan skruvas den loss från tändkabeln. För att montera det nya stiftet klipps först en liten bit av tändkabeln. Detta för att säkerställa att det finns lämpliga ledningar för det nya tändstiftet som inte redan har skruvats genom det gamla tändstiftet. Om detta har gjorts för ofta eller om tillverkaren har varit särskilt snål, kan tändkabeln vara för kort. Denna måste då också bytas ut. Den nya kontakten skruvas sedan först in i kabeln enligt beskrivningen ovan och ansluts sedan till tändstiftet.
Beställ tändstiftskontakter för motorcykel online från Motointegrator
Om tändstiftskontakten på dinmotorcykel orsakar problem, är det ingen stor sak att byta ut den. Med lite skicklighet kan det göras snabbt. Naturligtvis behöver du också den lämpligareservdelen. Detta i sin tur kan hittas när som helst bland de 5 miljoner produkterna från Motointegrator