- Tom






Avgassystem
(Hittade 11900 resultat)
Förbränningen i ditt fordons motor orsakar avgaser och utsläpp som leds ut via avgassystemet. Ett helt intakt avgassystem är viktigt för att undvika onödig förorening av miljön. Men samtidigt är det också en känslig del som ofta brottas med korrosion och läckage i äldre fordon. Här får du veta vad du ska hålla utkik efter i avgassystemet och hur du byter ut det vid behov
Välj bil för att se matchande delar från Avgassystem
Alla bilmärken
- Abarth
- Acura
- Aixam
- Alfa Romeo
- Andoria
- ARO
- Aston Martin
- Audi
- Austin
- Avia
- Bedford
- Bentley
- BMW
- Buick
- Cadillac
- Chery
- Chevrolet
- Chrysler
- Citroen
- Cupra
- Dacia
- Daewoo
- DAF
- Daihatsu
- Dodge
- Elaris
- Ferrari
- Fiat
- Ford
- Ford USA
- Lada
- Lamborghini
- Lancia
- Land Rover
- LDV
- Lexus
- Lincoln
- Lotus
- MAN
- Maserati
- Maybach
- Mazda
- Mercedes-Benz
- MG
- Mini
Vikten av avgassystemet i bilen
Avgassystemets uppgift är att släppa ut de avgaser som produceras under förbränningsprocessen i motorn till utsidan. Samtidigt kan det filtrera bort skadliga komponenter i gasen. Under de senaste åren har denna funktion blivit allt viktigare, särskilt eftersom de lagstadgade gränsvärdena blir allt strängare.
Avgassystemets korrekta funktion kontrolleras av TÜV eller DEKRA som en del av det regelbundna avgasutsläppstestet. Om utsläppsvärdena är för höga kommer fordonet inte att klara utsläppstestet, vilket innebär att ingen ny dekal kommer att utfärdas.Manifold, Y-rör & co: avgassystemets struktur
Avgassystemet på motorcyklar och bilar är ett sofistikerat system. Det består av flera enskilda komponenter, som var och en fyller sin egen funktion:
- Avgasgrenrör: Avgasgrenröret samlar ihop de avgaser som produceras i motorns olika delar. Det leder dem sedan via Y-röret till katalysatorn eller turboladdaren. Katalysator (förkortas kat): Katalysatorn filtrerar avgaserna. Dess huvuduppgift är att avlägsna giftiga ämnen från avgaserna så att endast ofarliga komponenter som vatten eller kväve släpps ut i miljön.Partikelfilter: Nyregistrerade dieselfordon måste ha ett partikelfilter, som också filtrerar bort gifter från avgaserna. Det säkerställer att mindre partiklar släpps ut i miljön. Många äldre fordon har dock ännu inte något dieselpartikelfilter. För att kunna betala lägre vägskatt och köra i miljözoner krävs eftermontering. Kraftfulla bensinmotorer är också ofta utrustade med ett partikelfilter.Mittmonterad ljuddämpare: Tack vare sin speciella isolering minskar den mittmonterade ljuddämparen bullret som orsakas av avgaserna.
- Tailpipe ljuddämpare: Denna ljuddämpare minimerar bullerutvecklingen ytterligare. Endrör: Ändröret är den enda utvändigt synliga delen av systemet. Det är det avgasrör från vilket de återstående avgaserna kommer ut. Mer kraft med ett avgassystem: tuning med ett sportavgassystem
- ökad bränsleförbrukning
- ökad bränsleförbrukning
- Sämre motoreffekt
- Ökad ljudnivå från avgassystemet
- Rattlande eller vrålande ljud från systemet
Avgassystemet har en betydande inverkan på hur mycket vridmoment och vilket hastighetsområde föraren kan utnyttja. För att få ut mer kraft ur den installerade motorn kan du optimera ditt avgassystem med en tuning. När vi talar om ett sportavgassystem menar vi vanligtvis byte av den bakre ljuddämparen. De är ofta visuellt genomarbetade och uppnår en betydligt högre ljudnivå än ett normalt avgassystem.
Dock är detta vanligtvis inte förknippat med en ökning av prestandan. Istället kräver detta att hela avgassystemet byts ut. Om du eftermonterar ett komplett sportavgassystem kan du använda perforerade avgasrör eller komponenter med ett större rörtvärsnitt. Detta ökar motorns prestanda, men minskar också utsläppens miljöpåverkan. Om du främst är intresserad av den visuella effekten eller högre ljud, kommer ett enkelt sportavgassystem att vara billigare.Skador på avgassystemet: rost skickar sina hälsningar
Den vanligaste orsaken till skador är rost på avgassystemet. Problemets kärna är den kvarvarande fukt som finns i avgaserna. Denna kondenserar i systemet, sätter sig och leder till rostbildning på lång sikt. Frekventa korta resor gynnar denna utveckling, eftersom avgassystemet inte blir tillräckligt varmt och kondensvattnet inte avdunstar. Temperaturväxlingar, väderförhållanden och vägsalt gör resten. Förr eller senare leder rosten till sprickor eller hål i avgassystemet. Avgaserna tränger ut genom dessa. Den bakre ljuddämparen är oftast drabbad.
Du kan känna igen en defekt i avgassystemet på din Golf 4 eller Opel Astra H genom dessa tecken:Byte av avgassystemet: Instruktioner i bara några få steg
Om du vill byta avgassystem ska du använda dessa instruktioner för den bakre ljuddämparen:
- Klipp av det befintliga röret på rätt ställe (t.ex. med en bågfil, vinkelslip)
- Demontera fästena och ta bort den defekta bakre ljuddämparen
- Sätt i nya gummifästen, montera den nya ljuddämparen och anslut rören
- Rikta in den bakre ljuddämparen korrekt
- Dra åt fästets klämma
- Kontrollera för läckage (accelerera till tomgång och kontrollera systemet för avgasläckage)
Om du byter ut den bakre ljuddämparen i avgassystemet är kostnaderna cirka 150 till 900 euro. Om du låter en verkstad utföra bytet kostar det ytterligare 50 till 150 euro. Om grenröret, katalysatorn eller det flexibla röret också påverkas kan du förvänta dig ytterligare kostnader
Beställ reservdelar för avgassystemet online på Motointegrator
Oavsett om det gäller avgasrör, katalysator, ljuddämpare eller packningar kan du enkelt köpa reservdelar för ditt avgassystem i Motointegrators onlinebutik. Välj bara tillverkare och modell på din bil så visas de rätta komponenterna. Vill du att ditt fordon snabbt ska vara redo för användning igen? Lita på den höga kvaliteten på våra omkring 5 miljoner reservdelar och se fram emot snabb leverans inom en till tre arbetsdagar.
Topp produkter från kategorin Avgassystem
Vilka uppgifter har ett avgasystem?
Uppbyggnaden av ett avgasystem
Avgasgrenrör och sportgrenrör
Direkt anslutet till motorn är avgasgrenröret eller grenröret. Detta är som standarddel oftast tillverkat av gjutjärn, men i sportavgasystem och på några få serieproducerade fordon (oftast med sportkaraktär) är det tillverkat av rostfritt stål. Ett grenrör i rostfritt stål är oftast format som en fläkt för att alla rör från de enskilda cylindrarna ska vara lika långa. Därför kallas sportgrenröret också för ett fläktgrenrör.
Avgaserna pressas ut ur förbränningsrummet stötvis. Detta skapar vågor som reflekteras mot grenrörets väggar och kastas tillbaka. Dessa kan kraftigt hindra avgasutsläppet. Fläktgrenrör är optimerade för att inte skapa resonansvågor. På moderna fordon sammanförs de enskilda rören efter en kort sträcka eftersom motorerna, som oftast har högre kompression, är försedda med en turboladdare.
Avgasrör
Det följs av avgasröret. Namnet kommer från att det ofta delar sig i två flöden. Eftersom optimala temperaturer snabbt nås här är en lambdasond ofta monterad här.
Flexrör
Avgasröret ansluts till ett flexibelt flexrör. Vibrationer från motorn kopplas därmed bort från avgasystemet under bilen. Utan flexrör skulle avgasröret oftast spricka vid en svetsfog. Detta är särskilt vanligt på äldre bilar utan flexrör.
Katalysator eller partikelfilter
Nu följer katalysatorn eller partikelfiltret. Efter katalysatorn finns en annan avgassond på moderna fordon. Denna kontrollerar i princip hur rena värdena är och påverkar därmed också motorhanteringen.
Fördämpare
I stället för katalysator eller partikelfilter fanns det tidigare ofta en fördämpare. Ofta hade denna inte uppgiften att dämpa ljudet. Istället är det ofta en ljuddämpare som reflekterar ljudvågorna. Dessutom skapas en sugverkan här, vilket gör att avgaserna bokstavligen sugs ut ur förbränningsrummet.
Mittdämpare eller huvudljuddämpare
Till skillnad från fördämparen är mittdämparen inte en reflektionsdämpare. Istället är det faktiskt en ljuddämpare, en absorptionsdämpare, som "sväljer" ljudvågorna. Den är till exempel fylld med stålull och avgaserna leds genom ett rakt rör som är perforerat.
Slutdämpare med avgasutgång
Slutdämparen kan vara antingen en reflektionsdämpare eller en absorptionsdämpare. Här leds avgaserna genom flera kammare och reflekteras. Speciellt sportslutdämpare utnyttjar detta för att skapa ett särskilt kraftfullt ljud.
Hur kan man göra ett avgasystem tystare?
Särskilt sådana läckor kan leda till ljudvågor i ett frekvensområde som upplevs som mycket obehagliga i fordonets interiör vid en viss varvtalsområde. Men var försiktig. Dessa ljudvågor kan också ha en annan orsak, till exempel skadade motorfästen eller en defekt dubbelmassasvänghjul mellan växellåda och motor. Vissa läckor i ljuddämpare kan svetsas. Vid otäta röranslutningar hjälper ofta avgaspasta (avgascement).