70SEK

Dragstångsändar

(Hittade 3515 resultat)

Spårstänger håller fordonet på rätt spår under körning och är en viktig del av styrsystemet. Dragstångsändarna är placerade i båda ändarna av dragstången. Dessa är bultade till dragstången som ett anslutningselement till resten av styrväxeln. Medan själva dragstången är praktiskt taget oförstörbar, är defekter och tecken på slitage på dragstångsändarna vanligare. Hos Motointegrator hittar du rätt reservdelar med snabb leverans. Du kan också ta reda på allt du behöver veta om defekter och byte av dragstångsändar.

Välj bil för att se matchande delar från Dragstångsändar

Alla bilmärken

Vad används styrstångsändar till

Vid styrning av ett fordon drar styrstången i styrspaken eller trycker mot den. Om den drar eller trycker beror på den valda färdriktningen. Styrspaken verkar på spårspakarna, som är anslutna till spårstången via spårstångsändarna. När styrspakarna trycker mot hjulen och förflyttar dem uppstår styrrörelser. Styrstången är i centrum för dessa styrrörelser. Detta håller båda hjulen på rätt spår.

Krav för anslutningar med dragstångsändar

Som anslutningselement mellan styrstången och styrspaken måste styrstångsändarna kunna röra sig i tre riktningar på de rumsliga axlarna. Om detta krav uppfylls fungerar de som en kulled. Dragstångsändarna omsluts av en ledhylsa, som i sin tur är en del av styrspaken. Spårväxeln är därför monterad på dragstångsändarna. Detta säkerställer en fast direkt anslutning mellan styrstången och styrspaken.

Splitspårstänger har flera spårstångsändar

Vagnars styrsystem har i allmänhet två dragstångsändar eftersom det finns en dragstång med två ändar. Detta är fallet med majoriteten av dagens tvåspåriga fordon. Ibland finns det fler huvuden på grund av en delad dragstång. Ett exempel på utrustning med fyra dragstångsändar är kuggstångsstyrningen som används i Opel Astra G: fyra dragstångsändar kan hittas här på grund av att styrstången är uppdelad i två delar.

Fordonsdokumenten innehåller information om den befintliga styrväxeln och typen av styrsystem. Informationen gör det möjligt att köpa rätt reservdelar i rätt mängd i händelse av defekter.

Kontrollera dragstångsändarna och upptäck ett fel

Till skillnad från styrstänger är dragstångsändar slitdelar. Detta beror på att de mekaniska krafter som verkar på hjulen och styrningen inte passerar dragstångsändarna utan att lämna spår. Stötar, vibrationer, plötsliga manövrar - allt detta och mycket mer påverkar också dragstångsändarna. Detta innebär att enbart de naturliga omständigheterna vid körning kan vara en anledning till defekter i länkhuvudena.

Om man tar det bokstavligt så slits dragstångsändar sällan ut. Istället är de oftare slitna - ett tillstånd som avslöjar de första misstänkta tecknen på en defekt; till exempel är det hörbara klunket när man styr märkbart med slitna dragstångsändar. Slitna dragstångsändar har också en sämre anslutning till hjulet, vilket försämrar styrförmågan. Sammantaget uppträder följande tecken när defektens allvarlighetsgrad ökar:

  • Ökat spel i styrningen
  • höga ljud vid styrning
  • Dåliga manövreringsegenskaper för fordonet
  • vibrerande ratt
  • Svårt att köra rakt fram

Beroende på hur allvarliga tecknen är bör fordonet omedelbart kontrolleras i ditt garage hemma eller på din betrodda verkstad. Eftersom det inte är möjligt att byta ut dragstångsändarna på egen hand, bör fordonet alltid tas i professionella händer. Låt en verkstad eller en fordonstekniker kontrollera dragstången. I de flesta fall kommer du inte att märka något uppenbart slitage. Orsakerna till problemen är nästan alltid direkt relaterade till huvudena.

Byte av defekta dragstångsändar

När fordonsexperten har fastställt att dragstångsändarna är defekta byts huvudena ut omedelbart. Bytet börjar med att de tidigare dragstångsändarna tas bort. Eftersom båda huvudena utsätts för samma mängd stress bör båda alltid bytas ut i händelse av en defekt. Utbytesprocessen är som följer:

  1. Demontering av den gamla och exponerade dragstången
  2. Koppla loss huvudena från spårspakarna och spårstången
  3. Installation av nya styrstångshuvuden på styrspakarna och styrstången
  4. Justering av spåret på styrlänken och justering av styrstången inklusive nya huvuden

Det fjärde steget är det viktigaste arbetssteget som kräver att utbytet utförs i en verkstad. Justeringen av styrstången kräver exakta mätningar. Det är avgörande för fordonets köregenskaper och trafiksäkerhet. Att byta ut dragstångsänden utan hjulinställning är därför inte tillrådligt.

Populära märken för dragstångsändar

Urvalet av våra märken för dragstångsändar på Motointegrator baseras på mångfalden av fordon. Med våra produkter hittar du de dragstångsändar som passar för ditt fordon och din modell. Använd de praktiska sökalternativen för att ange fordonets märke, modell och typ. Vi skickar våra produkter inom 1-3 arbetsdagar så att du snabbt kan återfå fördelen med säker rörlighet med ditt fordon. Vi lagerför följande märken av dragstångsändar:

  • MOOG
  • MOOG (för bland annat Land Rover, Volvo och Chrysler)
  • Fortune Line (för Ford och andra)
  • LEMFÖRDER (för BMW m fl)
  • YAMATO (t.ex. för Lexus, Toyota, KIA) och många fler

Topp produkter från kategorin Dragstångsändar

Placeringskriterier

Funktion och uppgift för styrstångsändar

Styrningen utförs via ratten. Den roterande rörelsen överförs via rattstången till styrväxeln. Beroende på vilken styrväxel som används, sker rörelsen antingen genom en styrarm på en flerdelad konstruktion av styrstänger eller direkt vid de yttre ändarna av styrväxeln till styrstängerna. I denna konstruktion skruvas styrstången in i en gänga i styrväxeln, medan det på utsidan finns en flexibel förbindelse genom styrstångsändan. I en flerdelad styrstång med styrarm kan styrstångsändar finnas på alla styrstångsändar.

Det är en kulbult som pressas in i ett motstycke. Ovanpå monteras en dammskyddsmanschett. Detta förhindrar att smutspartiklar och stänkvatten tränger in i kulleden. Dessutom skyddas fettet inuti permanent. Den rörliga förbindelsen i form av en styrstångsända är nödvändig för att hjulen ska kunna styras. Samtidigt är styrväxeln oftast fäst vid brandskottet, alltså vid karossen - den fjädrade massan i chassit. Styrstångsändan är däremot fäst vid styrspindeln under fjädringen, alltså vid den ofjädrade massan. Av dessa skäl måste styrstångsändan kunna kompensera för både axiella och vertikala rörelser.

Vilka är de vanligaste skadorna på en styrstångsända?

I många fall är en utsliten styrstångsända en följd av en sprucken dammskyddsmanschett. Det smörjande fettet tvättas bort, smutspartiklar kan tränga in och förvärra slitaget. En utsliten styrstångsända trots intakt gummimanschett förekommer vanligtvis endast under särskilt tuffa driftsförhållanden.

Vad händer om styrstångsändarna är defekta - vad kan det leda till?

Om styrstångsändan är utsliten uppstår ett spel i hjulet. Detta gör styrningen mindre precis och däcket trycks bokstavligen ur sitt spår på grund av den förlorade väggreppet. Detta resulterar i ensidigt slitage på däcken. Dessutom belastas hjullagren betydligt mer. I farliga situationer, som vid halka eller vattenplaning, kan fordonet plötsligt tappa kontrollen. Detta innebär en risk för både passagerare och andra trafikanter.

Vad ska man göra om styrstångsändan är utsliten?

Av dessa skäl bör styrstångsändarna kontrolleras regelbundet. Om en styrstångsända är utsliten bör den omedelbart bytas ut.

Ska man byta en eller båda styrstångsändarna?

Även om bara en styrstångsända är utsliten bör ändå båda styrstångsändarna bytas ut samtidigt. Belastningen är nästan identisk på båda sidor. Det är därför bara en tidsfråga innan även den andra styrstångsändan slits ut. Då måste fordonet tillbaka till verkstaden och spårningen justeras igen. Sammantaget sparar ett byte av båda styrstångsändarna därmed onödiga kostnader.

Hur kontrollerar man styrstångsändarna?

Först görs en visuell inspektion där dammskyddsmanschetten granskas noggrant. Det är dock möjligt att små sprickor missas. Det bör också beaktas att dammskyddsmanschetterna är tillverkade av gummi. Med tiden förlorar gummit sina mjukgörande ämnen, vilket gör manschetten hård och porös. Detta ökar risken för skador.

Efter den visuella inspektionen bör en assistent snabbt röra ratten fram och tillbaka i korta rörelser. På så sätt identifieras snabbt eventuellt spel i styrstångsändarna. För att vara säker, greppar en erfaren mekaniker styrstångsändan medan styrningen rör sig fram och tillbaka för att även kunna känna om den är utsliten.

Vad ska man tänka på vid däckslitage orsakat av utslitna styrstångsändar?

Som tidigare nämnts slits däcken ensidigt när styrstångsändarna är utslitna. Efter att styrstångsändarna har bytts ut bör, som redan beskrivits, spårningen justeras. I samband med detta måste även de slitna däcken bytas ut.

Beställ högkvalitativa och prisvärda styrstångsändar online

En hög produktkvalitet är särskilt viktig för styrstångsändar, så att de inte plötsligt deformeras eller till och med går sönder - vilket skulle innebära livsfara. Dessutom ökar kvalitetsstyrstångsändar deras livslängd avsevärt, vilket gör dem till det mest kostnadseffektiva alternativet på medellång till lång sikt. Därför erbjuder vi endast styrstångsändar från välrenommerade tillverkare. Trots detta kan vi erbjuda våra vanligtvis förmånliga priser. Efter att den säkra beställningen har genomförts enligt aktuella standarder skickas varorna omedelbart.