- Tom

Dragstångsändar
(Hittade 3515 resultat)
Spårstänger håller fordonet på rätt spår under körning och är en viktig del av styrsystemet. Dragstångsändarna är placerade i båda ändarna av dragstången. Dessa är bultade till dragstången som ett anslutningselement till resten av styrväxeln. Medan själva dragstången är praktiskt taget oförstörbar, är defekter och tecken på slitage på dragstångsändarna vanligare. Hos Motointegrator hittar du rätt reservdelar med snabb leverans. Du kan också ta reda på allt du behöver veta om defekter och byte av dragstångsändar.
Välj bil för att se matchande delar från Dragstångsändar
Alla bilmärken
- Abarth
- Acura
- Aixam
- Alfa Romeo
- Andoria
- ARO
- Aston Martin
- Audi
- Austin
- Avia
- Bedford
- Bentley
- BMW
- Buick
- Cadillac
- Chery
- Chevrolet
- Chrysler
- Citroen
- Cupra
- Dacia
- Daewoo
- DAF
- Daihatsu
- Dodge
- Elaris
- Ferrari
- Fiat
- Ford
- Ford USA
- Lada
- Lamborghini
- Lancia
- Land Rover
- LDV
- Lexus
- Lincoln
- Lotus
- MAN
- Maserati
- Maybach
- Mazda
- Mercedes-Benz
- MG
- Mini
Vad används styrstångsändar till
Vid styrning av ett fordon drar styrstången i styrspaken eller trycker mot den. Om den drar eller trycker beror på den valda färdriktningen. Styrspaken verkar på spårspakarna, som är anslutna till spårstången via spårstångsändarna. När styrspakarna trycker mot hjulen och förflyttar dem uppstår styrrörelser. Styrstången är i centrum för dessa styrrörelser. Detta håller båda hjulen på rätt spår.
Krav för anslutningar med dragstångsändar
Som anslutningselement mellan styrstången och styrspaken måste styrstångsändarna kunna röra sig i tre riktningar på de rumsliga axlarna. Om detta krav uppfylls fungerar de som en kulled. Dragstångsändarna omsluts av en ledhylsa, som i sin tur är en del av styrspaken. Spårväxeln är därför monterad på dragstångsändarna. Detta säkerställer en fast direkt anslutning mellan styrstången och styrspaken.
Splitspårstänger har flera spårstångsändar
Vagnars styrsystem har i allmänhet två dragstångsändar eftersom det finns en dragstång med två ändar. Detta är fallet med majoriteten av dagens tvåspåriga fordon. Ibland finns det fler huvuden på grund av en delad dragstång. Ett exempel på utrustning med fyra dragstångsändar är kuggstångsstyrningen som används i Opel Astra G: fyra dragstångsändar kan hittas här på grund av att styrstången är uppdelad i två delar.
Fordonsdokumenten innehåller information om den befintliga styrväxeln och typen av styrsystem. Informationen gör det möjligt att köpa rätt reservdelar i rätt mängd i händelse av defekter.Kontrollera dragstångsändarna och upptäck ett felTill skillnad från styrstänger är dragstångsändar slitdelar. Detta beror på att de mekaniska krafter som verkar på hjulen och styrningen inte passerar dragstångsändarna utan att lämna spår. Stötar, vibrationer, plötsliga manövrar - allt detta och mycket mer påverkar också dragstångsändarna. Detta innebär att enbart de naturliga omständigheterna vid körning kan vara en anledning till defekter i länkhuvudena.
Om man tar det bokstavligt så slits dragstångsändar sällan ut. Istället är de oftare slitna - ett tillstånd som avslöjar de första misstänkta tecknen på en defekt; till exempel är det hörbara klunket när man styr märkbart med slitna dragstångsändar. Slitna dragstångsändar har också en sämre anslutning till hjulet, vilket försämrar styrförmågan. Sammantaget uppträder följande tecken när defektens allvarlighetsgrad ökar:- Ökat spel i styrningen
- höga ljud vid styrning
- Dåliga manövreringsegenskaper för fordonet
- vibrerande ratt
- Svårt att köra rakt fram
Beroende på hur allvarliga tecknen är bör fordonet omedelbart kontrolleras i ditt garage hemma eller på din betrodda verkstad. Eftersom det inte är möjligt att byta ut dragstångsändarna på egen hand, bör fordonet alltid tas i professionella händer. Låt en verkstad eller en fordonstekniker kontrollera dragstången. I de flesta fall kommer du inte att märka något uppenbart slitage. Orsakerna till problemen är nästan alltid direkt relaterade till huvudena.
Byte av defekta dragstångsändarNär fordonsexperten har fastställt att dragstångsändarna är defekta byts huvudena ut omedelbart. Bytet börjar med att de tidigare dragstångsändarna tas bort. Eftersom båda huvudena utsätts för samma mängd stress bör båda alltid bytas ut i händelse av en defekt. Utbytesprocessen är som följer:
- Demontering av den gamla och exponerade dragstången
- Koppla loss huvudena från spårspakarna och spårstången
- Installation av nya styrstångshuvuden på styrspakarna och styrstången
- Justering av spåret på styrlänken och justering av styrstången inklusive nya huvuden
Det fjärde steget är det viktigaste arbetssteget som kräver att utbytet utförs i en verkstad. Justeringen av styrstången kräver exakta mätningar. Det är avgörande för fordonets köregenskaper och trafiksäkerhet. Att byta ut dragstångsänden utan hjulinställning är därför inte tillrådligt.
Populära märken för dragstångsändarUrvalet av våra märken för dragstångsändar på Motointegrator baseras på mångfalden av fordon. Med våra produkter hittar du de dragstångsändar som passar för ditt fordon och din modell. Använd de praktiska sökalternativen för att ange fordonets märke, modell och typ. Vi skickar våra produkter inom 1-3 arbetsdagar så att du snabbt kan återfå fördelen med säker rörlighet med ditt fordon. Vi lagerför följande märken av dragstångsändar:
- MOOG
- MOOG (för bland annat Land Rover, Volvo och Chrysler)
- Fortune Line (för Ford och andra)
- LEMFÖRDER (för BMW m fl)
- YAMATO (t.ex. för Lexus, Toyota, KIA) och många fler
Topp produkter från kategorin Dragstångsändar
Funktion och uppgift för styrstångsändar
Det är en kulbult som pressas in i ett motstycke. Ovanpå monteras en dammskyddsmanschett. Detta förhindrar att smutspartiklar och stänkvatten tränger in i kulleden. Dessutom skyddas fettet inuti permanent. Den rörliga förbindelsen i form av en styrstångsända är nödvändig för att hjulen ska kunna styras. Samtidigt är styrväxeln oftast fäst vid brandskottet, alltså vid karossen - den fjädrade massan i chassit. Styrstångsändan är däremot fäst vid styrspindeln under fjädringen, alltså vid den ofjädrade massan. Av dessa skäl måste styrstångsändan kunna kompensera för både axiella och vertikala rörelser.
Vilka är de vanligaste skadorna på en styrstångsända?
Vad händer om styrstångsändarna är defekta - vad kan det leda till?
Vad ska man göra om styrstångsändan är utsliten?
Ska man byta en eller båda styrstångsändarna?
Hur kontrollerar man styrstångsändarna?
Efter den visuella inspektionen bör en assistent snabbt röra ratten fram och tillbaka i korta rörelser. På så sätt identifieras snabbt eventuellt spel i styrstångsändarna. För att vara säker, greppar en erfaren mekaniker styrstångsändan medan styrningen rör sig fram och tillbaka för att även kunna känna om den är utsliten.