- Tom
Behöver du hjälp?
Använd chatten
Börja chatta
- Pris
DRL- Varselljussatser
(Hittade 21 resultat)
Körljus för dagtid ökar synligheten för ett fordon även i dagsljus och minskar därmed antalet trafikolyckor. Studier har visat att varselljus på bilar skulle kunna minska antalet olyckor i Europa med 5 till 15 %. I många europeiska länder är det redan obligatoriskt att utrusta fordon med varselljus eller att köra med varselljus. I Tyskland har nya fordon varit tvungna att vara utrustade med varselljus sedan 2011 och lastbilar sedan 2012. Motointegrator erbjuder dig ett stort urval av varselljus i sin prisbelönta onlinebutik, som uppfyller kraven i den tyska vägtrafiklagstiftningen (StVZO)
Artikeln är inte tillgänglig
Tillverkare: | HELLA |
Tillverkarens nummer: | 2PT 011 839-151 |
Tillverkare: | HELLA |
Tillverkarens nummer: | 2PT 011 748-051 |
Tillverkare: | BLIC |
Tillverkarens nummer: | 5402-01-043083P |
Vad är ett varselljus?
Körljus på bil eller motorcykel har inte samma syfte som halvljus, dvs. att lysa upp vägen bättre. De tänds med tändningen och släcks när halvljuset tänds. Till skillnad från halvljuset är varselljuset inte riktat mot vägen utan mot mötande trafik så att fordon kan ses även om de bländas av halvljuset eller andra visuella hinder under dagen
Moderna varselljus genererar varselljuset med lysdioder. De är mycket ljusstarka (minimum 400 candela och maximum 1.200 candela), men förbrukar mycket lite ström. Detta är viktigt eftersom högre strömförbrukning i fordonet ökar bränsleförbrukningen på grund av generatorn (växelströmsgeneratorn).
Eftersom varselljuset är kopplat till tändningen behöver det ingen indikatorsymbol som andra belysningsenheter på fordonet.Kan varselljus eftermonteras?
Fordon byggda från 2011 och framåt är utrustade med varselljus som standard. I Motointegrators onlinebutik kan du köpa reservdelar för defekta varselljus från premiumtillverkare. Om ditt fordon byggdes före 2011 är det för närvarande inte nödvändigt i Tyskland (från och med 01.2022) att eftermontera varselljus. Det rekommenderas dock, eftersom varselljuset bidrar till din och andra trafikanters säkerhet. Dagsljus i olika utföranden finns tillgängliga i högsta kvalitet från Motointegrator
Var monteras varselljusen på fordonet?
Lagstiftningen föreskriver att varselljus endast är tillåtna framåtriktade. De måste ha en minsta markfrigång på 25 cm och får inte monteras högre än 1,50 meter. Färgen måste vara vit och varselljusen måste ha testmärket "E1" för godkännande i Tyskland, samt typbeteckningen RL eller DRL (Daytime Running Light)
Körljusen måste monteras i fordonets främre område och måste vara minst 60 cm från varandra om fordonet är över 1,30 meter brett. För fordon som är mindre än 1,30 meter breda är det minsta avståndet 40 cm.
Är det svårt att montera varselljus?
De flesta varselljus genererar sitt ljus med en eller flera lysdioder. En LED är liten, lätt, ekonomisk och genererar praktiskt taget ingen värme. Detta innebär att varselljus kan rymmas i små plasthöljen eller enkelt integreras i strålkastarna under fordonstillverkningen.
Eftermontering av varselljus kräver endast minimalt installationsarbete för varselljuset. Korrekt kabeldragning kräver dock specialistkunskap. Tekniskt sett måste varselljuset vara kopplat till tändningen och stängas av när halvljuset eller helljuset är påslaget. Om du är osäker bör du låta en fordonsverkstad utföra kabeldragningen.
På Motointegrator får du inte bara varselljus från premiumtillverkare, utan även nödvändigt installationsmaterial, till exempel fordonskablar, reläer eller fordonsmätinstrument och testlampor.Vilka alternativ finns det till varselljus?
Till skillnad från motorcyklar är motorfordon i Tyskland ännu inte skyldiga att köra med tända lampor under dagen. Motorcyklister måste dock antingen använda varselljus eller alternativt köra med halvljus. Underlåtenhet att göra detta kan leda till böter på 10 &Euro;, och ännu högre böter för att utsätta andra för fara. Motointegrator erbjuder även varselljus för motorcyklar. Även om de inte är obligatoriska för motorcyklar, drar du nytta av den lägre bränsleförbrukningen jämfört med halvljus
Om ditt fordon inte är utrustat med varselljus som standard har du som bilförare möjlighet att slå på halvljuset under dagen. Detta är en rekommendation, men inte obligatoriskt. Detta kan vara annorlunda i andra länder och kan leda till böter.
Att använda dimljus under dagen är endast tillåtet i Tyskland om sikten är avsevärt försämrad av dimma, snöfall eller regn. Detta innebär att det inte är tillåtet att använda dimljus som varselljus.Enkel kabeldragning med modul för varselljusOm du hittar lämpliga varselljus för ditt fordon i Motointegrators onlinebutik, men är ovillig att koppla dem till tändningspulsen, hittar du ett enkelt alternativ med några TFL-moduler.
TFL-modulen ansluts enkelt till bilbatteriet och kräver bara en anslutning till en positiv kabel för parkeringsljuset och till dagsljuset. Så snart motorn är igång ökar spänningen i bilbatteriet på grund av generatorns (alternatorns) laddningsspänning. Den högre spänningen detekteras av TFL-modulen och tänder varselljuset. Anslutningen till parkeringsljusets pluskabel är nödvändig för att dagsljuset ska kunna släckas igen så snart parkeringsljuset eller halvljuset tänds. Halvljuset fungerar endast i kombination med parkeringsljuset.
Det finns andra TFL-moduler som fungerar på ett annat sätt eller reducerar det normala halvljuset. I Motointegrators onlinebutik hittar du många lösningar för att på ett tillförlitligt sätt utrusta ditt fordon med varselljus från premiumtillverkare som Hella, Osram, Valeo eller Magneti Marelli.