80SEK

Inga resultat hittades för din fråga

Tyvärr, inga resultat hittades för din förfrågan.

Kontakta oss!

Behöver du hjälp med att hitta en produkt?

Zadzwoń: (+49) 30 3080 8048

Kundservice är öppen 24 timmar om dygnet, 7 dagar i veckan

Använd chatten: Börja chatta

Vilken glödlampa passar till bilen?

Vi besvarar den svåraste frågan direkt från början. Tyvärr kan du inte montera vilken glödlampa som helst i din bil. Glödlampans sockel måste matcha den sockel som är installerad i fordonet. Förutom strömförsörjningen har sockeln en annan funktion: den förseglar glödlampan lufttätt. Detta förhindrar effektivt att gaser släpps ut eller att luft tränger in och skadar glödlampan.

Det enklaste sättet att hitta rätt sockel är att titta på den befintliga ljuskällan. Informationen finns tryckt på bilens glödlampa. Fordonets bruksanvisning kan också ge dig nödvändig information.

  • Tips: Motointegrator gör det enkelt för dig att identifiera rätt glödlampshållare. Välj helt enkelt tillverkare och modell för ditt fordon. Filtret kommer sedan bara att visa dig de glödlampor som passar din bil.
  • De viktigaste typerna av glödlampor för bilar

    Ett brett utbud av glödlampor är installerade i fordon. Följande glödlampor används:

    Glödlampor - endast sällan i strålkastare

    Klassiska glödlampor är endast vanligt förekommande som huvudstrålkastare i äldre fordon inom veteranbilssektorn. Detta gör dem desto vanligare i många andra belysningssystem som bakljus, bromsljus eller registreringsskyltsbelysning. Glödlampor för bilar har inte en vanlig skruvsockel, utan en glassockel, en bajonettsockel eller en så kallad sockel

    Halogenlampor - den prisvärda standarden för billampor

    Dessa glödlampor för bilar används ofta. De är märkta med förkortningar som H1, H4 eller H7. Tyvärr skiljer sig glödlamporna åt i sin design och kan därför inte bytas ut mot varandra. Detta innebär att du inte kan ersätta en H4 halogenlampa i en äldre bil med en ljusstarkare H7 lampa.

    H1-glödlampan från Philips är en standardlampa för halvljus eller helljus. H4-halogenlampan används för halvljus eller helljus med dubbelstrålkastare. H7-lampan är också en allmänt använd halvljus- och helljuslampa idag och kombineras ofta med H4-lampor. Det finns även andra varianter som T4W, P21W eller W1 för blinkers och kontrollampor.

    Visste du det? H7-lampan i bilar ger upp till 150 procent starkare ljus än H4-lampor.

    Xenon - utmärkt ljus med blått sken

    Xenonlampor, som ger en betydligt ljusare ljuskägla än vanliga glödlampor, är baserade på ädelgasen xenon. Lampan kräver ett så kallat förkopplingsdon, som antingen är integrerat i ljuskällan eller monterat separat. Vanliga sockelbeteckningar är PK32d-2, P32d-2 eller P32d-3.

  • Tips: Xenonljus ger ett blåaktigt sken, vilket många bilägare föredrar av visuella skäl. Denna look kan dock även uppnås med de mycket billigare halogenlamporna. Det finns blå glödlampor för bilar med färgade glödlampor.
  • LED-lampor - maximal ljusstyrka i vägtrafiken

    LED-lampor finns installerade i moderna bilar, särskilt i halvljus, blinkers och bakljus samt i nummerskyltsbelysningen. För att förlänga deras livslängd måste de kylas. Det mänskliga ögat uppfattar LED-lampor som särskilt ljusstarka, vilket uppnås genom speciella reflektorer och linsprojektorer. Detta ökar dock också sannolikheten för att blända andra trafikanter.

    Byte av glödlampa: så här gör du på rätt sätt

    Tyvärr kan du inte byta LED-lampor eller en defekt xenonlampa själv, utan måste få dem utbytta av en specialist. Konventionella billampor i strålkastarna kan å andra sidan bytas ut av dig själv i de flesta fall. Så här går du tillväga:

    1. Läs först bruksanvisningen för att se om det finns några speciella egenskaper att ta hänsyn till för ditt fordon
    2. Öppna motorhuven på det avstängda och nedkylda fordonet.
    3. Demontera glödlampan från sockeln. Detta steg kan se olika ut beroende på vilken sockel som är installerad.
    4. Jämför om den gamla och nya glödlampan är identiska.
    5. Bär tyghandskar för att undvika att skada glödlampan. Sätt i den nya glödlampan i sockeln. Se till att den befintliga klämman snäpper fast ordentligt.
    6. Om lampan var ansluten till en strömkontakt, anslut den igen.Sätt tillbaka lamplocket.
    7. Testa bilens lampor för korrekt funktion.

    Efter byte av glödlampor kan du behöva justera strålkastarnas höjd.

    • Tips: Om du vill byta glödlampa själv bör du alltid kontrollera i förväg vilken arbetsinsats detta kommer att innebära. På grund av den moderna, kompakta konstruktionen i motorrummet kanske du bara kan nå glödlampan genom att ta bort andra komponenter som kylargrillen eller frontpanelen.
    • Beställ glödlampor online: enkelt på Motointegrator

      Blinker bilsymbolen för glödlampan på din instrumentpanel? Då bör du byta glödlampa för att undvika böter. Beställ lämpliga glödlampor från Motointegrators onlinebutik från bekvämligheten av ditt eget hem. Bland cirka 5 miljoner reservdelar och tillbehör hittar du alla vanliga premiumtillverkare som tillhandahåller glödlampor med lång livslängd. Dra nytta av våra förmånliga priser och blixtsnabba leveranser inom en till tre arbetsdagar. Har du fortfarande frågor om dina billampor? Lita på den kunniga kundtjänsten från Motointegrator.

      Vilka ljuskällor finns runt min bil?

      Belysningen på fordonet kan enklast delas in på följande sätt:

      Yttre belysning för körsäkerhet

      Instrumentbelysning för enkel och kontinuerlig användning

      Innerbelysning som komfortbelysning för kupé och bagageutrymme

      Fordonets yttre belysning består av de lagstadgade komponenterna och kan eventuellt kompletteras med ytterligare belysning. Beroende på användning och egenskaper hos komponenterna används olika ljuskällor:

      Strålkastare, dimstrålkastare och extraljus

      Glödlampor (Bilux) för veteranbilar

      Halogenlampor: Enfaldig halogen (H1, H3, H7), tvåfaldig halogen (H4)

      Gasutsläppslampor (Xenon eller Bi-Xenon)

      LED och OLED

      Alla andra yttre lampor som blinkers, bakljus, bromsljus, bakljus, dimljus, sidolampor och positionsljus använder traditionellt glödlampor eller LED-lampor med respektive lamphållare. Instrument- och innerbelysning består också antingen av LED-lampor eller glödlampor. Vid eftermontering av LED-lampor måste man först kontrollera om det finns en laglig godkännande. Inre belysning får till exempel inte vara färgad (RGB).

      Om fordon är utrustade med glödlampor från fabrik men redan har ett bussystem (CAN-bus etc.), kommer vanliga LED-lampor att generera ett felmeddelande (defekt ljuskälla) eftersom strömförbrukningen är för låg, maximalt bara 10 procent jämfört med en glödlampa. Därför måste lämpliga LED-lampor användas, till exempel med ett förkopplat motstånd.

      Medan LED-lampor blir allt vanligare i strålkastare och bakljus, är användningen av OLED-lampor fortfarande i sin linda. I framtiden kommer ljuset att fungera som informationsbärare. Precis som inom andra livsområden blir glödlampan alltmer föråldrad. Framtiden tillhör utan tvekan LED och OLED.

      Fördelarna jämfört med andra ljuskällor är uppenbara: medan livslängden för ljuskällor som glödlampor, energisparlampor eller gasutsläppslampor också anges i driftstimmar, är det tändningen och släckningen som förkortar livslängden för dessa ljuskällor avsevärt. LED-lampor kan däremot tändas och släckas hur ofta som helst. Vissa minimala livscykler måste till och med uppfyllas. Den totala livslängden för äldre LED-lampor är upp till 30 000 driftstimmar, för moderna LED-lampor 50 000 till 100 000.

      Vart ska man göra av gamla eller trasiga glödlampor, halogenlampor, LED-lampor, Xenon-lampor och energisparlampor?

      Det är i princip mycket enkelt att bestämma hur olika ljuskällor ska kasseras. Problematiska är dock gasurladdningslampor, alltså även Xenon-lampor och LED-lampor. Dessa återtas antingen av återförsäljaren eller kan också kasseras som farligt avfall på återvinningscentralen. Detta gäller också för energisparlampor på grund av deras kvicksilverinnehåll. Glödlampor och deras vidareutveckling, halogenlampor, kan enkelt slängas i hushållsavfallet.

      Kan man själv byta glödlampor, halogenlampor, LED-lampor eller Xenon-lampor?

      För några år sedan var det enkelt att byta trasiga ljuskällor på bilen. Nuförtiden är det inte alltid lika enkelt för lekmän. Byte av lampor på vissa fordon kräver att strålkastaren eller till och med skärmen demonteras. I sådana fall bör du kontakta en professionell verkstad.

      För de flesta glödlampor behöver du bara se till att du använder ljuskällor med rätt lamphållare. För LED-lampor är prestandan, precis som för glödlampor, avgörande. Även om tvåtråds-glödlampors hållare (broms-/bakljuskombination) är konstruerade så att de inte kan monteras fel (förskjutna stift för låsning i hållaren), kontrollera ändå genom ett kort funktionstest att inte kablarna av misstag är felkopplade, eftersom glödtråden för bromsljuset har en högre effekt.

      Halogenlampor, LED-lampor i strålkastare och Xenon-lampor har gemensamt att glaskolvarna inte bör vidröras med fingrarna. Om det händer kan detta senare leda till dimmiga strålkastare. Eftersom Xenon-lampor har hög spänning bör deras byte överlåtas till en professionell verkstad. Även LED-strålkastare (inte med insatta LED-lampor med vanliga lamphållare) bör repareras av en professionell verkstad.

      Får man byta halogenstrålkastare mot Xenon- eller LED-strålkastare?

      Det är i princip inte tillåtet att byta ljuskällor till en annan teknisk typ. Olika förutsättningar måste uppfyllas. Eftermontering av Xenon-strålkastare kan till exempel kräva en strålkastarspolning samt en steglös strålkastarjustering. LED-strålkastare samt Xenon-strålkastare måste ha alla nödvändiga godkännanden. Du kan alltså inte använda de gamla strålkastarna. I de flesta fall kommer byte till en annan teknisk ljuskälla att kräva en individuell godkännande från en teknisk inspektionsbyrå som TÜV eller DEKRA.