- Tom






Impulsgivare till vevaxel
(Hittade 870 resultat)
En av de viktigaste komponenterna när det gäller en motors smidiga funktion är vevaxelpulsgeneratorn. För körsäkerheten är det viktigt att undersöka försämringar i körbeteendet. Om vevaxelpulsgeneratorn är skadad märks detta särskilt vid höga varvtal och tomgångskörning. Eftersom de inte bara kostar nerver, utan i värsta fall också kan leda till fullständigt motorhaveri, råder vi dig att snabbt skaffa en ersättare. Motointegrator är din första anhalt för högkvalitativa reservdelar till förmånliga priser.
Välj bil för att se matchande delar från Impulsgivare till vevaxel
Alla bilmärken
- Abarth
- Acura
- Aixam
- Alfa Romeo
- Andoria
- ARO
- Aston Martin
- Audi
- Austin
- Avia
- Bedford
- Bentley
- BMW
- Buick
- Cadillac
- Chery
- Chevrolet
- Chrysler
- Citroen
- Cupra
- Dacia
- Daewoo
- DAF
- Daihatsu
- Dodge
- Elaris
- Ferrari
- Fiat
- Ford
- Ford USA
- Lada
- Lamborghini
- Lancia
- Land Rover
- LDV
- Lexus
- Lincoln
- Lotus
- MAN
- Maserati
- Maybach
- Mazda
- Mercedes-Benz
- MG
- Mini
Vad exakt är vevaxelpulsgeneratorn?
Växelaxelpulsgeneratorn är en komponent i motorutrymmet på ditt fordon. Dess uppgift är att mäta motorvarvtalet. Dess komponenter är en permanentmagnet och en induktionsspole med en mjuk järnkärna. Pulsgeneratorn bygger upp ett magnetfält. Pulsgeneratorn för vevaxeln får sin puls från ett kugghjul som är fäst vid svänghjulet. Kugghjulets krona har tänder och mellanrum. Om det finns ett mellanrum mitt emot vevaxelns pulsgenerator försvagas magnetfältets flöde. Situationen är annorlunda med en tand som är motsatt magnetfältet. Detta förstärker magnetfältet och dess flöde.
Den här förändringen i magnetfältet resulterar i en induktionsspänning som genereras i spolen. En styrenhet känner av motorns position och beräknar den optimala blandningen av tändförloppet. Vevaxelpulsgeneratorn spelar därmed en nyckelroll för att säkerställa att motorn går smidigt. Med sin vattenskyddade anslutningskontakt är denna komponent placerad på motorns utsida.
Hur kan ett fel i vevaxelns pulsgenerator upptäckas?Om vevaxelpulsgeneratorn inte längre uppfyller sin funktion korrekt eller inte alls, kan du se detta i cockpit på din bil genom en indikatorlampa. Den har formen av en motor och är markerad med orange. Samtidigt lagras en felkod i fordonets felminne, som måste läsas av på en verkstad. Genom att läsa av denna felkod kan specialisten bekräfta defekten i komponenten och byta ut den.
Eftersom vevaxeln i din bils motor påverkas direkt av avlagringar, massiva yttre krafter, körda kilometer och slitage, kan defekter uppstå över tid. Denna komponents betydelse innebär att en reparation inte kan skjutas upp. Om vevaxelpulsgeneratorn är defekt har detta en direkt inverkan på din körsäkerhet.Utöver den visuellt igenkännbara varningen i fordonets interiör, kommer du också att märka av defekten på ett annat sätt. Detta beror på att motorn går mycket orent vid höga motorvarvtal. Den stängs till och med av helt på tomgång, vilket leder till att fordonet "stannar". Att motorn stannar på tomgång är inte heller ovanligt om vevaxelpulsgeneratorn är defekt. Du kan märka att motorns prestanda sjunker och den kan verka svårare att starta. Sammantaget symptom som är irriterande eftersom de påverkar tillförlitligheten hos ditt fordon.Det bästa sättet att kontrollera om det finns ett fel i vevaxelpulsgeneratorn är att besöka din betrodda mekaniker. De kan avgöra om någon av följande skador är närvarande:- Svänghjulet är skadat
- Magneten är trasig
- Det finns problem med kontakten.
- Det finns kortslutningar.
- Kablar är avbrutna.
Så byter du ut en defekt pulsgenerator för vevaxeln
Om ett fel misstänks i pulsgeneratorn för vevaxeln är det första steget för alla specialister att utföra en grundlig kontroll med hjälp av testutrustning. Fordonets felminne kan läsas av med lämplig mätteknik, så att din mekaniker kan få en exakt bild av problemet.
Om defekten i vevaxelpulsgeneratorn har bekräftats med detta test, är det enda alternativet att byta ut den. Att enbart reparera sensorn är mindre förnuftigt, eftersom detta kan leda till en förändring av magnetfältet och därmed till begränsningar i komponentens funktion. Bytet sker enklast om bilen kan lyftas upp i luften med hjälp av en lift. Detta är det enklaste sättet att komma åt komponenten. Eftersom det bara är en skruv och stickkontakter på sensorn som ska bytas, går bytet snabbt och enkelt. Teoretiskt sett kan du också utföra bytet själv om du har alla de verktyg som nämns ovan till ditt förfogande och du känner dig tillräckligt säker för att göra det. Men om du äger en nyare fordonsmodell kan utbytet vara något svårare, eftersom moderna motorer ofta är kraftigt inkapslade. I det här fallet måste vanligtvis flera delar tas bort och installeras.Köp vevaxelgivare enkelt på nätetPå Motointegrator kan du få rätt vevaxelpulser för din bil från tillverkare som AUTLOG, BOSCH, DELPHI, FAE, FEBI BILSTEIN och VALEO. Förutom blixtsnabb leverans har vår onlinebutik på Motointegrator mycket mer att erbjuda: Som premiumtillverkare erbjuder vi prisvärda bildelar i en mängd olika märken. Leverans sker inom 1 till 3 arbetsdagar. Dra nytta av vår erfarenhet och köp din vevaxelpulser från välkända tillverkare online på Motointegrator.