- Tom






Injektionsslangar
(Hittade 1429 resultat)
En insugningsgrenrör är ett rör som ansvarar för tillförseln av bränsleblandningen. Komponenten spelar en viktig roll i utvecklingen av den fulla motoreffekten och därför också i blandningsbildningen. Om komponenten är defekt påverkar detta motorns prestanda och bränsleförbrukning. För att undvika ytterligare skador på fordonet och en större påverkan på miljön bör defekta insugningsgrenrör bytas ut omedelbart. I Motointegrators onlinebutik hittar du insugningsrör till förmånliga priser för olika fordonsmodeller och tillhörande komponenter som luftfilter för insugningsrör, packningar för insugningsrör etc.
Välj bil för att se matchande delar från Injektionsslangar
Alla bilmärken
- Abarth
- Acura
- Aixam
- Alfa Romeo
- Andoria
- ARO
- Aston Martin
- Audi
- Austin
- Avia
- Bedford
- Bentley
- BMW
- Buick
- Cadillac
- Chery
- Chevrolet
- Chrysler
- Citroen
- Cupra
- Dacia
- Daewoo
- DAF
- Daihatsu
- Dodge
- Elaris
- Ferrari
- Fiat
- Ford
- Ford USA
- Lada
- Lamborghini
- Lancia
- Land Rover
- LDV
- Lexus
- Lincoln
- Lotus
- MAN
- Maserati
- Maybach
- Mazda
- Mercedes-Benz
- MG
- Mini
Funktion hos insugningsröret
Inloppsrör har en mängd olika funktioner. De fördelar bränsle-luftblandningen till de enskilda cylindrarna och är en viktig komponent när det gäller att öka prestanda och effektivitet. Insugningsgrenrör spelar också en viktig roll för att minska föroreningar och bränsleförbrukning.
De är också involverade i resonansturboladdning. Vid resonansturboladdning uppnås förhöjningen genom att den kinetiska energin hos den strömmande luften i insugningskanalen utnyttjas. Eftersom den maximala vridmomentsökningen med denna metod är betydligt lägre än med kompressorladdning, krävs en speciell utformning av insugningsröret. I enkla konstruktioner sugs luften in genom ett rör som är så långt att luften som strömmar in i röret samlas vid insugningsventilen i det ögonblick som ventilen öppnas. Den kinetiska energi som uppstår i luften används för att optimera fyllningsnivån.Optimera motorns prestanda med hjälp av insugningsgrenrör
Genom att ändra längden på insugningsröret - antingen kontinuerligt eller med hjälp av klaffar - kan turboladdning uppnås över ett bredare varvtalsområde. Detta minskar också strypningen av motorn vid höga motorvarvtal. När fordonet befinner sig i det lägre varvtalsområdet strömmar luften genom den långa insugningsvägen. De korta insugningsvägarna stängs via en roterande ventil eller klaffar. De öppnas vid höga motorvarvtal, varigenom längden på insugningskanalen anpassas till den högre gasutbytesfrekvensen.
Om insugningstimingen matchar frekvensen för gasoscillationen uppstår resonans, vilket skapar ytterligare tryck. Långa insugningsrör i kombination med en resonanstank resulterar i bättre fyllning vid medelhöga motorvarvtal och därmed bättre motorprestanda.Defekt insugningsrör - symptom
I de allra sällsyntaste fallen är själva insugningsröret defekt. Snarare är det en defekt i virvelklaffarna, som ofta inte når det nödvändiga ändläget i händelse av slitage eller liknande. Virvelklaffar möjliggör riktad öppning och stängning och förbättrar därmed bränsleförbränningen, minskar avgasutsläppen och därmed bränsleförbrukningen.
Defekta virvelklaffar indikeras ofta av en aktiv motorstyrningslampa eller en felminnespost som "Variabel insugningsgrenrörsfunktion felaktig". Felmeddelandet "Inloppsgrenrörets klaff för luftflödeskontroll bank 1 fastnat" är också möjligt. Diagnosen kan ofta endast ställas genom visuell kontroll. Men se upp: defekta virvelklaffar misstas ofta för en defekt gasspjällventil. En specialist bör ta en titt här.Reparation av insugningsröret
Om insugningsklaffarna eller insugningsröret är defekta kommer huvudinspektionen inte att godkännas. För att undvika obehagliga överraskningar bör därför insugningsklaffarna eller insugningsröret bytas ut eller repareras före huvudbesiktningen. Kostnaderna för detta ligger mellan 100 euro och 600 euro.
Eftersom motorstyrsystemet inte alltid känner igen defekten i insugningsröret eller virvelklaffarna som orsak, kan felaktiga poster göras i felminnet, inklusive "Dieselpartikelfiltret är fullt". För att undvika felköp eller onödiga reparationskostnader bör man därför rådfråga en expert. De kommer att känna igen en defekt i insugningsgrenröret eller komponenter.Ersättning med begagnade delar rekommenderas inte. Vissa tillverkare erbjuder endast kompletta uppsättningar eller speciella reparationssatser som kan användas. Tillverkare av reservdelar inkluderar Bosch, Febi Bilstein och Pierburg, som du också kan hitta i Motointegrators onlinebutik.Köpa ett insugningsgrenrör - tips
Om insugningsröret behöver bytas ut bör man ta hänsyn till komponentens längd. Tillsammans med andra komponenter som virvel- eller tumbleklaffar avgör det motorns kraftöverföring, fyllnadsgraden och effektiviteten hos en förbränningsmotor. I princip gäller följande: Ett längre insugningsrör ökar vridmomentet på grund av ett lägre motorvarvtal. Ett kortare insugningsrör, å andra sidan, ökar prestandan genom ett högre motorvarvtal.
Fordonstypen spelar också en viktig roll i beslutet att köpa ett nytt insugningsrör. Ett VW T4 insugningsrör för turboladdare har till exempel andra egenskaper än ett Golf 5 GTI insugningsrör. Använd filterfunktionen i vår onlinebutik för att hitta rätt komponent för ditt fordon.I Motointegrators onlinebutik hittar du nya insugningsrör och virvelklaffar i ett sortiment av cirka 5 miljoner reservdelar för fordon. De tillbehör som krävs för reparationer, såsom packningar till Opel Insignia insugningsgrenrör, finns också tillgängliga i Motointegrators onlinebutik. Inloppsgrenrör för luftfilter, insugsgrenrör i rostfritt stål och insugsgrenrör för motorn finns också tillgängliga. Bläddra igenom vår onlinebutik och hitta rätt reservdel för dig