- Tom






Kamkedjor
(Hittade 508 resultat)
Timringskedja
Det har varit vanligt att installera kamkedjor i förbränningsmotorer i mer än 100 år. Även om kamkedjan har konkurrerat med den kostnadseffektiva kamremmen i flera årtionden, finns det många kända biltillverkare som fortfarande föredrar kamkedjan för sina motorer, särskilt för sina särskilt kraftfulla modeller.
Välj bil för att se matchande delar från Kamkedjor
Alla bilmärken
- Abarth
- Acura
- Aixam
- Alfa Romeo
- Andoria
- ARO
- Aston Martin
- Audi
- Austin
- Avia
- Bedford
- Bentley
- BMW
- Buick
- Cadillac
- Chery
- Chevrolet
- Chrysler
- Citroen
- Cupra
- Dacia
- Daewoo
- DAF
- Daihatsu
- Dodge
- Elaris
- Ferrari
- Fiat
- Ford
- Ford USA
- Lada
- Lamborghini
- Lancia
- Land Rover
- LDV
- Lexus
- Lincoln
- Lotus
- MAN
- Maserati
- Maybach
- Mazda
- Mercedes-Benz
- MG
- Mini
Typer och fördelar med styrkedjan
Det finns olika typer av styrkedjor, beroende på motortillverkarens respektive krav. Förutom enkla rullkedjor finns även dubbla duplexrullkedjor och kuggkedjor med inverterade tänder kommersiellt tillgängliga. Jämfört med kuggremmar av gummi eller plast är kuggkedjor tillverkade av hållbar metall. Det högkvalitativa materialet och den robustare konstruktionen hos kuggkedjor har inte bara fördelen jämfört med kuggremmar att kedjorna kan överföra större krafter. Kuggkedjor kan också överföra kraft över större avstånd än kuggremmar, vilket är särskilt viktigt för motorer med stora volymer.
Kuggkedjan för motorstyrning
För motorstyrning överför en kamkedja vanligtvis vevaxelns rotationsrörelse till kamaxeln i ett exakt förhållande på två till ett. Denna kraftöverföring säkerställer att vevaxelns rotation är exakt synkroniserad med kamaxelns rotation när styrkedjan är spänd. På så sätt beror vevaxelns position och rörelse på kolvarnas position och rörelse i de enskilda cylindrarna, och kamaxeln som är synkroniserad på detta sätt kan styra insugs- och avgasventilerna exakt enligt kraven för de enskilda cylindrarna.
Underhåll av kamkedjor
Regelbundet oljade kamkedjor är nästan underhållsfria, även om de dagligen utsätts för höga belastningar. Smörjning med olja minskar friktionen mellan kedjelederna, de huvudsakliga slitagepunkterna på en kamkedja. Kedjehjulen och kedjespännarna samt spänn- och glidskenorna, som är nödvändiga för driften av en kedjedrivning, utsätts för större slitage. Det är därför tillrådligt att byta ut alla slitdelar i styrkedjedrivningen med jämna mellanrum. Dessa delar finns också tillgängliga i kompletta reparationssatser.
Topp produkter från kategorin Kamkedjor
Funktionsprincip för en kolvmotor
- Insugning (insugsventilen öppen)
- Kompression (båda ventilerna stängda)
- Arbete (båda ventilerna stängda)
- Utsläpp (utsläppsventilen öppen)
Under insugningsfasen rör sig kolven nedåt. Det undertryck som bildas suger in luft (syre) som behövs för förbränning. I äldre motorer, såsom förgasarmotorer, sugs bränsle-luftblandningen in. Idag är dock nästan alla motorer direktinsprutade. Den intermittenta lufttillförseln beaktas. Grafiskt representeras luftflödet som vågformat. Därför måste insugningssystemet justeras så att förbränningsrummet fylls optimalt.
Vid kompression pressas kolven uppåt av vevaxeln via vevstaken. Detta komprimerar blandningen i förbränningsrummet. Dieselmotorer kräver högre kompression (självtändning) än bensinmotorer. Idag uppnås dock även högre kompressioner i bensinmotorer. Trenden mot motor-downsizing är en bidragande faktor. Downsizing har blivit möjligt genom förbättrad tillverkningskvalitet av olika komponenter. De högre tryck som nu är möjliga tack vare överladdning med turbos eller kompressorer leder till bättre förbränning och därmed mindre utsläpp.
Under arbetscykeln antänds bränsle-luftblandningen och kolven trycks praktiskt taget nedåt. Detta roterar vevaxeln, och förbränningsenergin omvandlas till rörelseenergi. Vevaxeln överför rotationsrörelsen till växellådans huvudaxel. Här justeras motorvarvtalet genom växling för att matcha behovet.
Kolven skjuts sedan uppåt av vevaxeln igen. Under denna rörelse pressas förbränningsrester och avgaser in i grenröret och avgassystemet. Eftersom avgaserna trycks ut i takt med kolvens rörelse, är avgassystemet anpassat för att hantera detta.
Varför är kolvarna ovala i kallt tillstånd?
Det finns också kolvar som är rätt ovala. Detta ökar kolvens yta, vilket kan ge upp till 40 procent större yta i en identisk motor.
Vilka typer av kolvar finns det?
Det finns också en skillnad mellan gjutna kolvar och smidda kolvar. Gjutlegeringar är mer spröda och därmed hårda, ungefär som glas. Smidd stål är valsad stål, vilket ger en helt annan struktur i stålet. Smidda kolvar är mer "elastiska", liknande gummi, vilket gör att de bättre tål höga tryck och används därför i stora dieselmotorer.
Båda ståltyperna har dock nackdelar. Om stålet blir för varmt sintras det, vilket gör stålet hårdare men också sprödare. En bruten kolvkropp kan därför bero på påverkan på legeringen. Till exempel kan fel bränsle eller en trasig knackningssensor orsaka motorens knackning. Detta resulterar i en icke-optimal tändningstidpunkt, vilket belastar materialet avsevärt.
Det finns också sportkolvar, som oftast är smidda, medan seriekolvar ofta är gjutna. Sportkolvar kan också ha en annan kolvyta (skålformad eller näskolv för bättre blandning av luft-bränsleblandningen).
Hur kan kolvar rengöras?
Det som är avgörande här är skillnaden i oktantal (RON). Vanlig bensin har 95 RON, medan super har 98 RON. Det finns även bränslen med 100 RON. Oktantalet påverkar tändtidpunkten avsevärt. Därför är moderna motorer utrustade med en knackningssensor. Till exempel, om en motor är designad för superbränsle, kommer tändtidpunkten att justeras om det blir knackningar vid användning av vanlig bensin. Även om tändtidpunkten kan justeras i moderna motorer, bör det bränsle som motorn är designad för användas.
På äldre motorer utan knackningssensor kan användning av superbränsle (i en motor designad för vanlig bensin) leda till en något förändrad tändtidpunkt, vilket kan hjälpa till att lösa upp förbränningsrester på kolvens yta. Om det vid demontering av cylinderhuvudet upptäcks att kolvens yta är kraftigt smutsad med förbränningsrester, är enbart rengöring inte alltid rekommenderad. Istället bör man undersöka varför så stora avlagringar har uppstått. Det är ofta ett tecken på slitna kolvringar (oljeringar, kompressionsringar) eller slitna cylinderväggar (korsslipning) som behöver repareras. Vid behov av reparation (honing) måste överdimensionerade kolvar användas.
De installerade kolvarna kan bäst rengöras med bensin. Använd under inga omständigheter produkter som inte är avsedda för detta, såsom ugnsrengöringsmedel (som har föreslagits på internet). Sådana produkter kan allvarligt skada metalllegeringen. Demonterade kolvar kan rengöras bäst med ultraljud.
Hur länge ska nya kolvar köras in?
Problemet är att det i nyare motorer kan vara möjligt att köra in motorn under maximala förhållanden. Detta härdar ytorna på kolvringarna och cylinderväggarna. Men det bör också beaktas att en nybyggd motor innebär att cylinderhuvudet måste ha tagits bort. Det kan ibland vara föreskrivet att cylinderhuvudet måste dras åt efter en viss körsträcka.
Under denna tid är försiktig körning rekommenderad för att undvika större skador runt cylinderhuvudet. Om det är svårt att få ett tydligt svar från fordonstillverkaren, rekommenderar vi att följa de inriktningsriktlinjer som fordonstillverkaren har angett specifikt för bilmodellen och motoriseringen.