- Tom

Kompletta motorpackningssatser (övre)
(Hittade 812 resultat)
En cylindertoppspackningssats är en komplett uppsättning av tilläggsdelar och packningar som krävs för att byta ut cylindertoppspackningen. Förutom den viktigaste komponenten, topplockspackningen, innehåller satsen även andra delar för utbyte.
Topplockspackningen är en viktig komponent i ett fordon. Den tätar motorns förbränningskammare samt hålen och passagerna för kylvätska och motorolja. Topplockspackningen utsätts för höga krafter och temperaturer. Precis som alla andra packningar kan denna påfrestning leda till att den blir porös. Hos Motointegrator kan du köpa din topplockspackningssats direkt online. Förmånliga priser och högsta kvalitet garanteras i vår certifierade onlinebutik. Vårt expertteam ser till att du får din leverans inom tre arbetsdagar.
Välj bil för att se matchande delar från Kompletta motorpackningssatser (övre)
Alla bilmärken
- Abarth
- Acura
- Aixam
- Alfa Romeo
- Andoria
- ARO
- Aston Martin
- Audi
- Austin
- Avia
- Bedford
- Bentley
- BMW
- Buick
- Cadillac
- Chery
- Chevrolet
- Chrysler
- Citroen
- Cupra
- Dacia
- Daewoo
- DAF
- Daihatsu
- Dodge
- Elaris
- Ferrari
- Fiat
- Ford
- Ford USA
- Lada
- Lamborghini
- Lancia
- Land Rover
- LDV
- Lexus
- Lincoln
- Lotus
- MAN
- Maserati
- Maybach
- Mazda
- Mercedes-Benz
- MG
- Mini
Vilka typer av cylinderhuvudpackningar finns det?
Cylinderhuvudpackningen består i grunden av ett metallnät eller en bärplatta. Topplockspackningar av metall består av flera lager. En plastbeläggning appliceras endast på vätskepassagerna för att öka tätheten. Denna typ av topplockspackning används främst i kommersiella fordon.
Med metallpackningar av mjukt material är bärplattan helt omgiven av ett lager av mjukt material (plast). Precis som med topplockspackningar av metall förseglas vätskepassagerna dessutom av en värmebeständig plastförening. Det finns vanligtvis ett antiklisterskikt på packningens yta.Var sitter cylinderhuvudet?
Cylinderhuvudpackningen är placerad mellan motorblockets övre ände och cylinderhuvudet. Om du är osäker på om du byter ut rätt komponent bör du ta en ny titt på fordonsdokumenten innan du börjar arbeta med topplockspackningssatsen. Du behöver också denna information om det inte finns några tydliga indikationer på en defekt, men du vill kontrollera om den fortfarande är fullt funktionell. För att göra detta måste du dock ta bort cylinderhuvudet och exponera packningen.
Vad händer om topplockspackningen är defektCylinderhuvudet är en av de viktigaste delarna på fordonet. Om den går sönder samlas vatten i förbränningskammaren, vilket orsakar högt tryck och överhettning. Detta leder till irreparabla skador på motorn. Ju tidigare du upptäcker tecken på en defekt topplockspackning och byter ut topplocket mot en packningssats, desto mindre blir skadorna. Om du låter utföra reparationen på en specialiserad verkstad kostar det mellan 500 och 1 500 euro. Reparationskostnadens storlek beror på vilka andra komponenter som har skadats under tiden. Du kan snabbt åtgärda problemet själv med en packningssats för topplocket.
Orsaker till en defekt topplockspackning
Under ditt fordons motorlivslängd kan en defekt topplockspackning uppstå. Det finns många orsaker till detta:
- Överhettning
- Överhettning: Kalkavlagringar, felaktig frostskyddsmedel i kylsystemet, felaktiga motorkomponenter, t.ex. termostat eller vattenpump, men även vätskebrist och fel i avgassystemet kan leda till överhettning och därmed till en defekt cylindertoppspackning.
- Installationsfel: Installationsfel kan också vara orsaken till en defekt topplockspackning. Om topplockspackningen t.ex. inte är tillräckligt komprimerad på grund av skeva komponenter eller icke-standardiserad installation, kan olja och kylvätska läcka ut och förbränningsgaser kan tränga ut.
- Människa: Körstilen kan också skada tätningsmaterialet. Mekanik: Lösa delar spelar ofta en roll i ett läckande topplock.
- "Knackande" motor: Om motorn brinner oregelbundet på grund av att bränslet är av dålig kvalitet eller olämpligt, kan packningsmaterialet skadas.
Hur känner jag igen en defekt topplockspackning?
Att upptäcka orsakerna till en defekt topplockspackning är det första sättet att göra saker bättre i framtiden. Men hur känner du igen en defekt topplockspackning? Varningssignalerna är olika:
- Svart färg på packningen: Gasbubblor bildas i kylvätskan, vilket ökar trycket i kylsystemet och orsakar en förlust av kylvätska. Den utströmmande gasen orsakar en svart missfärgning på tätningen. Oljerester i kylvattnet och ibland skum i kylvattentanken: Om olja kommer in i kylkretsen bildas oljerester i kylvattnet. Ibland bildas skum i kylvattentanken. Överhettning kan uppstå på grund av förlust av kylvätska.Kylvatten i oljekretsen: Så snart kylvatten kommer in i oljekretsen bildas ljust skum på insidan av oljebehållarlocket. På fordon med manuell oljenivåmätning syns vattendroppar på oljestickan. Detta leder till ökad oljeförbrukning.Olja och vatten läcker ut från motorn: Detta resulterar i fukt eller oljiga rester på motorn.Plötslig förlust av kraft
- Vit eller blåaktig rök från avgasröret
Vill du byta topplock själv med packningssatsen? Du bör bara göra detta om du har en grundläggande kunskap om ämnet. Eftersom detta är en känslig komponent är det bättre att lämna utbytet till en specialverkstad om du är osäker. Du kan dock spara pengar om du köper packningssatsen för topplocket från vår onlinebutik och sedan överlämnar den till verkstaden för installation.
Vi arbetar med premiumtillverkare och lagerför toppmärken. Du kan hitta en BJB-packningssats för cylinderhuvudet samt en C20ne-packningssats för cylinderhuvudet från oss. Du drar också nytta av utmärkt kundservice och snabb leverans.