- Tom
- Pris
Inga resultat hittades för din fråga
Tyvärr, inga resultat hittades för din förfrågan.
Kontakta oss!
Behöver du hjälp med att hitta en produkt?
Zadzwoń: (+49) 30 3080 8048
Kundservice är öppen 24 timmar om dygnet, 7 dagar i veckan
Använd chatten: Börja chatta
Konstruktion av en dragkrok
Släpvagnskopplingens mittpunkt är kombinationen av ett släpvagnskopplingshuvud och en stång, via vilken den är ansluten till fordonet. Den kan vara permanent ansluten till bilen eller avtagbar, beroende på konstruktionen. Kulhuvudets stång skjuter ut utanför fordonets bakre del. Om den är monterad bör du vara försiktig när du parkerar: det är lätt att glömma att du behöver mer utrymme bakåt och köra på ett annat fordon.
Kopplingshuvuden för släpvagnar är standardiserade i storlek. De har alltid en diameter på exakt 50 millimeter. Du kan vanligtvis känna igen detta på märkningen med förkortningen "ISO-50". Det så kallade svanhals-kulhuvudet används särskilt ofta i bilar. Det är en stång som böjs uppåt med dragkrokshuvudet fastskruvat i änden. Stången kan tas bort med mycket liten ansträngning med hjälp av lämpligt verktyg.
Typer av dragkrokar: fasta, löstagbara eller svängbara?Det finns en viss risk förknippad med dragkrokshuvuden. Det är därför nya varianter av dragkrokar har utvecklats för speciella krav under de senaste åren. Välj bland dessa typer av dragkrokar:
- Rigid dragkrok: I denna grundmodell är dragkrokshuvudet och kulhuvudstången fixerade vid fordonet och kan inte flyttas. Denna dragkrok försvårar parkering i stadstrafik, men är det billigaste alternativet. Den har en lång livslängd. Avtagbar dragkrok: Med denna variant kan du ta bort dragkrokshuvudet och stången från fordonet med bara några enkla steg. Detta är den perfekta lösningen om du bara sällan drar en släpvagn och då vill ha mer utrymme bak.Svängbar dragkrok: Även om denna modell är fast monterad på fordonet, kan den enkelt fällas undan när den inte används. Fäll in dragkroken i karossen och fäll bara ut den när du behöver den. Det här är "alltid redo"-lösningen för dig som bara sällan behöver dragkroken och vill ha den snabbt tillgänglig när du behöver den. I många bättre utrustade bilar kan dragkroken förlängas elektromekaniskt med en knapptryckning. Rätt vård: att smörja dragkrokens huvud eller inte?
- Varje dag
- Vardagliga väderpåverkan kan ta ut sin rätt på dragkrokens material. I synnerhet kombinationen av aggressivt salt och fukt vid vinterväglag angriper kopplingens kulhuvud.
- Om släpvagnskopplingen börjar rosta förlorar den sin vägduglighet. Du får då inte längre använda den
- Kontrollera regelbundet dragkrokens alla komponenter med avseende på rost och slitage
- Det är i regel lämpligt att smörja kopplingshuvudet för släpvagnen. Dels skyddar det mot väderpåverkan och vägsalt, dels förhindrar det att det bildas rost på dragkroken. Attention: Du får aldrig smörja släpvagnskopplingens huvud om du vill använda en släpvagn med en anti-sway-koppling. Detta förhindrar att släpvagnen svajar på grund av friktionsprincipen. Kopplingsanordningen gnuggar mot kulan och stabiliserar därmed släpvagnen. Med ett smort kopplingshuvud minskar dock friktionsmotståndet avsevärt. I detta fall kan antisladdkopplingen inte uppfylla sin funktion.
- Enkla lock av hård plast
- Höljen av mjuk PVC eller gummi för perfekt passform
- Varianter med låsring (skydd mot förlust)
- Låsbara lock för att skydda mot stöld
- Dekorativa lock med färgglada tryck
- Kopplingsanslutningen ger ifrån sig förnimbara ljud under en transportresa. Kulans diameter är mindre än den nominella dimensionen på 50 millimeter. Om slitagegränsen på 49 millimeter uppnås är användning förbjuden.Det finns visuellt igenkännbart slitage.
Är det en bra idé att smörja dragkrokens huvud? Ett visst mått av grundläggande underhåll av dragkroken är starkt rekommenderat. Det är dock inte möjligt att ge en allmän rekommendation om att smörja trailerkopplingens huvud. Du bör känna till följande om skötsel:
Kåpa för släpvagnens kopplingshuvud: skydd mot rost och skador
En annan viktig del av underhållet är skyddet för dragkrokens huvud. Det förhindrar att huvudet skadas av väder och salt. En annan fördel: när du lastar bagageutrymmet kommer du inte av misstag att fläcka ner dina kläder, till exempel för att dina byxben gnuggar mot den smorda dragkroken.
Den enklaste versionen av detta skydd är en gammal tennisboll, i vilken man skär en avlång skåra och placerar den över kopplingsbollens huvud. Alternativt finns det hållbara skydd av hög kvalitet för släpvagnskopplingens huvud:
Känna igen slitage på dragkrokens huvud
Som en typisk slitdel bör du kontrollera släpvagnskopplingens huvud regelbundet. Du kan känna igen slitage på följande symptom:
Om detta är fallet bör du byta ut dragkrokshuvudet omedelbart innan du använder det för att transportera en släpvagn. Beställ högkvalitativa reservdelar och slitdelar till din dragkrok bekvämt online på Motointegrator. Vi kännetecknas av högsta kvalitet, toppmärken och kompetent kundservice. Se fram emot snabb leverans av nya dragkrokshuvuden inom bara en till tre arbetsdagar. Upptäck online nu!