- Tom






Lagerdifferentialer
(Hittade 63 resultat)
Differentialväxellagret är en viktig komponent i differentialen och finns i alla bilar. Oavsett om du kör en Ferrari eller en Fiat Panda. Utan denna bildel kan hjulens olika vridmoment inte utjämnas, särskilt inte vid kurvtagning. Normalt är "diffen" en av de långlivade reservdelarna, även om regelbundet underhåll också är nödvändigt här. Differentialväxeln är trots allt i ständig rörelse och utsätts för ett visst slitage. Den vanligaste källan till skador är differentialväxellagret i bilar.
Välj bil för att se matchande delar från Lagerdifferentialer
Alla bilmärken
- Abarth
- Acura
- Aixam
- Alfa Romeo
- Andoria
- ARO
- Aston Martin
- Audi
- Austin
- Avia
- Bedford
- Bentley
- BMW
- Buick
- Cadillac
- Chery
- Chevrolet
- Chrysler
- Citroen
- Cupra
- Dacia
- Daewoo
- DAF
- Daihatsu
- Dodge
- Elaris
- Ferrari
- Fiat
- Ford
- Ford USA
- Lada
- Lamborghini
- Lancia
- Land Rover
- LDV
- Lexus
- Lincoln
- Lotus
- MAN
- Maserati
- Maybach
- Mazda
- Mercedes-Benz
- MG
- Mini
- Mitsubishi
- Nissan
- Opel
- Peugeot
- Plymouth
- Pontiac
- Porsche
- Renault
- Renault Trucks
- Rover
- Saab
- Seat
- Sevic
- Skoda
- Smart
Varför detta är fallet och hur du kan känna igen ett trasigt differentiallager är huvudämnena i denna guide. Dessutom går våra fordonsexperter från Motointegrator igenom funktion, struktur och reparationskostnader för en differentialväxellåda.
Differentialväxelns uppbyggnad och funktion inklusive lagerDifferentialen - även känd som differentialväxeln - är placerad mellan de bakre drivhjulen i nästan alla motorfordon. I fordon med fyrhjulsdrift är en extra differential installerad på framaxeln. Om du kör en bil med framhjulsdrift är diffen placerad direkt i den manuella eller automatiska växellådan. Den här artikeln fokuserar på differentialväxellagret för bakhjulsdrivna bilar.
Den viktigaste komponenten i den bakre differentialen är differentialkorgen (utjämningshuset). Den innehåller vanligtvis två eller fyra avfasade kugghjul, som är monterade i korgen så att de kan rotera. Differentialkorgen drivs av ett så kallat sporrhjul eller kronhjul. Detta är i sin tur kopplat till drivaxeln.
När du kör rakt fram är de koniska kuggarna i utjämnarhuset stillastående i förhållande till varandra. Differentialen aktiveras endast vid kurvtagning eller vid start på olika vägytor. Vid kurvtagning svänger det inre hjulet långsammare än det yttre hjulet. I differentialkorgen rullar nu de avfasade hjulen med olika hastighet. Det koniska kugghjulet på insidan av kurvan roterar långsammare med lika mycket som det koniska kugghjulet på utsidan av kurvan roterar snabbare. Samma effekt uppstår om t.ex. ena sidan av fordonet står på grus och den andra på asfalt. Hjulenas olika vridmoment utjämnas också av differentialväxeln när du kör iväg.Differentialväxellådans lager defekt i en bil
En defekt differential kommer logiskt att ha en negativ effekt på bilens körbeteende. Den är särskilt svår att kontrollera vid kurvtagning. Om skadan är avancerad överför differentialen bara motorns drivkraft till ett hjul. Störande ljud som tjutande, brummande eller smällande ljud under körning tyder också på ett fel. Ljudet från en defekt differentialväxel förändras med ökande hastighet. Ett gnisslande ljud kan vara en indikation på metallförslitning i differentialen. Om så är fallet, kontrollera om olja läcker från differentialväxeln
Viktigt:
Huvudmisstänkta vid en trasig bakre differential i en bil är differentialväxellagren. Själva växlarna påverkas endast om oljenivån inuti differentialen är för låg.
Fullständig reparation eller byte av bilens differentialväxellager
Så snart du märker tecken på en defekt differentialväxel bör du besöka din närmaste verkstad så snart som möjligt. I värsta fall kan en trasig differential få ett hjul att låsa sig. Om detta händer dig i hög hastighet på motorvägen kan det få allvarliga konsekvenser.
Att byta ut differentialväxellagren på en bil själv är något du bara bör ta itu med med lämpliga specialverktyg och nödvändig expertis. Även demontering av axeldrivningen är inte lätt. För att göra detta måste fordonet lyftas upp med en lyftanordning och ett antal bildelar tas bort. Innan du vidtar sådana drastiska åtgärder bör du dock först kontrollera differentialens läckage och differentialväxellagrens spel (rörelsefrihet). Defekta axeltätningar kan till exempel bytas ut från utsidan på vissa fordonsmodeller. Differentialväxeln behöver inte demonteras för detta, vilket avsevärt minskar det arbete som krävs.
Men om det är en defekt i själva differentialen kommer du inte att kunna undvika att ta bort den.Reparationskostnader för en defekt differentialväxel
Även våra fordonsexperter på Motointegrator kan inte försköna det: en trasig differentialväxel är en dyr affär. Beroende på specialverkstad och region kan en stor del av reparationskostnaderna hänföras till arbetstiden. I genomsnitt spenderar två mekaniker mellan två och fyra timmar på att reparera differentialen.
En ny differentialväxel kostar imponerande 1000 till över 2000 euro. För äldre fordon är det värt att ta en titt på marknaden för begagnade delar eller till och med gå till skrotupplaget för att köpa en identisk ersättningsdifferential. Du bör dock inte göra några kompromisser när det gäller differentialväxellagren. Vårt tips är att köpa nya lager för bilens differentialväxellådor billigt online.Och det är här vår onlinebutik för bilreservdelar kommer in i bilden. Vi erbjuder lämpliga differentialväxellådslager för många bilmodeller till extremt förmånliga priser. I vårt sortiment hittar du även andra reservdelar till differentialväxeln, t.ex. individuella axeltätningar och tätningssatser. Vi levererar även de nya differentialväxellagren till din dörr inom en till tre arbetsdagar. Om du har några frågor är det bara att kontakta vår kunniga kundtjänst.