70SEK

Monteringssatser för bromsbelägg

(Hittade 1269 resultat)

Bromsbelägg är en liten men viktig komponent i en bil. Bromsbelägget är direkt involverat i bromsningen av fordonet. För att göra detta omvandlas rörelseenergi till värme genom friktion, vilket minskar hastigheten.

Bromsbelägget är en slitdel och slits ut efter ett visst antal inbromsningar. Denna väsentliga säkerhetsrisk är inte synlig från utsidan. Det är därför det finns slitagevarningsanordningar.

För att reparera dina bromsbelägg behöver du rätt tillbehör. Du kan hitta rätt tillbehörssats för skivbromsbelägg för ditt fordon i vår onlinebutik och ta itu med problemet omedelbart.

reservdelar TRW

Välj bil för att se matchande delar från Monteringssatser för bromsbelägg

Alla bilmärken

Vilka typer av skivbromsbelägg och tillbehör finns tillgängliga

?

Bromsbelägg måste uppfylla ett antal kriterier för att kunna användas på ett säkert sätt i bilen. Till exempel får bromsverkan inte försämras vid höga temperaturer. Bromsbelägg måste kunna motstå temperaturer på upp till 800 °C - samt smuts, fukt och årstidsväxlingar.

Tillverkarna använder olika material för bromsbelägget. Metaller som mässing eller koppar fungerar som friktionsmedel, hartser som bindemedel.

Sammansättningen varierar. Det finns halvmetalliska drivmedel, som består av upp till cirka två tredjedelar metall och blandas med andra ämnen. Kostnaderna är här något lägre, men slitaget är något högre.

Om metallinnehållet reduceras till under 30% och ersätts med fibrer, blir bromsarna inte lika snabbt varma. Det finns också drivmedel som tillverkas av keramiska komponenter. Dessa är särskilt tysta, men också känsliga för slitage och ganska dyra.

Skivbromsen har till stor del ersatt trumbromsen i personbilar.

Skivbromsar kan delas in i fasta bromsok och flytande bromsok.

Var sitter skivbromsarna och skivbromsbelägget

?

Skivbromsarna är placerade på framaxeln. Där är de monterade på hjulnavet. Du kan känna igen en slags klämma runt hjulet. Med en fast bromsok är bromscylindrarna fast anslutna till hjulhållaren. När du trampar på bromsen pressas bromsbelägget mot bromsskivan.

Den flytande bromsokbromsen har en något annorlunda design och tar mindre plats. En av svagheterna med denna variant är att skivbromsbelägget slits ojämnt.

Vad är risken med ett defekt skivbromsbelägg?

En bils bromssystem består av en mängd olika delar. Om dessa inte samverkar perfekt minskar bromsverkan. Å ena sidan kan detta öka risken för olyckor. Å andra sidan kan du räkna med att bli underkänd vid nästa huvudinspektion om skivbromsbelägget är defekt.

Årsak till skada på skivbromsbeläggen

Skivbromsbelägg är slitdelar. Hur snabbt de slits beror också på din körstil. Om du har en normal körstil utan någon särskild intensitet bör du bara byta ut skivbromsbeläggen efter 100 000 km. Men om du ofta bromsar hårt eller om ditt fordon lider av ett kvalitetsproblem med bromsbeläggen, kan det vara nödvändigt mycket tidigare.

Du kan använda en tillbehörssats för skivbromsbelägg för att avgöra hur långt skadan har fortskridit. Om det återstående belägget är mindre än 2 mm bör du vidta åtgärder. Du kommer förmodligen att uppmärksammas på problem med skivbromsbelägget av en indikator i fordonet. Slitageindikatorer mäter bromsbeläggens slitage med hjälp av en elektrisk puls eller mekaniskt och ger information i händelse av mätbara defekter.

Med nödvändig expertis och utrustning kan du kanske byta bromsbelägg själv. En tillbehörssats för skivbromsbelägg som är skräddarsydd för ditt fordon kan ge dig värdefulla tjänster.

I annat fall kan du besöka en verkstad. Kostnaderna beror då på arbetets omfattning och vilka reservdelar som krävs. Om endast de främre bromsbeläggen behöver bytas ut kommer detta att kosta cirka 100-300 euro. Du kan förvänta dig betydligt högre kostnader om skivorna också behöver bytas ut.

Defekt skivbromsbelägg: Dessa symptom tyder på detta

Hur känner du igen defekta eller slitna skivbromsbelägg? Var särskilt uppmärksam på dessa symptom:

  • Ett gnidande ljud kan höras. Problemet ligger inte nödvändigtvis hos skivbromsbelägget, utan förmodligen i bromsområdet.
  • Du hör ett obehagligt gnisslande ljud när du bromsar.Bromsvätskan är oförklarligt låg.
  • Bilen drar åt ena sidan vid inbromsning.
  • Du känner en vibration eller ett motstånd på ratten eller bromspedalen när du bromsar eller bromspedalen verkar till och med röra sig fram och tillbaka ("fladdra").
  • Ditt fordon indikerar defekten med en varningslampa
  • Äldre slitagevarnare skickar signaler.
Köp din tillbehörssats för skivbromsbelägg enkelt online på Motointegrator

Du kan inte se från utsidan hur mycket skivbromsbeläggen redan har slitits. Med en tillbehörssats för skivbromsbelägg kan du uppdatera ditt fordon igen.

Du kan enkelt beställa rätt tillbehörssats online från Motointegrator. Vi lagerför tillbehörssatser för alla större tillverkare och modeller. Beställ en Textar tillbehörssats för skivbromsbelägg för framaxeln eller en tillbehörssats för skivbromsbelägget på Corsa D1.6 Turbo på nolltid.

Med cirka 5 miljoner reservdelar och tillbehör erbjuder vår butik dig ett stort urval för alla bilmärken. Du får högsta kvalitet med blixtsnabb leverans. Du kan lita på vår kunniga kundservice och dra nytta av många andra fördelar, till exempel kostnadsfria returer.

Topp produkter från kategorin Monteringssatser för bromsbelägg

Placeringskriterier