80SEK

Motorfästen

(Hittade 1546 resultat)

Den fjädringsleden utför två viktiga uppgifter i bilar: Å ena sidan måste den motstå de vertikala rörelserna i fjädringen och å andra sidan måste den genomföra de horisontella styrrörelserna. En fjädringsled är därför utformad som en kulled för att säkerställa stabilitet med maximal flexibilitet.

Fjädringsleder är placerade på bilens framre fjädring. De förbinder visselbenet och hjulet, men förblir rörliga. Två fjädringsleder finns på framaxeln på varje bil.

Fjädringsleder är därför av central betydelse för en bils trafiksäkerhet, så ett fel på dessa bildelar har extremt negativa konsekvenser, eftersom rörligheten är begränsad - och reparationer är vanligtvis dyra. I vår onlinebutik för bilreservdelar kan du beställa ersättningsfjädringsleder för olika bilmodeller och märken bekvämt online och undvika överdrivna anskaffningskostnader i verkstäder och liknande
reservdelar DELPHI

Välj bil för att se matchande delar från Motorfästen

Alla bilmärken

Vilka typer av fjädringsleder finns det - och var sitter de?

Det finns olika typer av upphängningsleder. Man kan skilja mellan separata leder och leder som är permanent anslutna till styrarmen. En vanlig variant av upphängningsleder är styrleden. Man måste skilja mellan dessa och äkta upphängningsleder. Dessa konfronteras med hela hjullasten.

Upphängningsleden är en del av chassit och förbinder fjäderben och länkben. Det är en kula av stål eller aluminium som är inbäddad i en hylsa och kan röra sig i olika riktningar.

Sockeln är fäst vid styrarmen, till exempel genom bultning. Hylsan innehåller en gummihylsa och en fettfyllning för att säkerställa permanent funktionalitet.

Vad händer om en fjädringsled är defekt

Fjädringsleden är en central komponent i den främre fjädringen. I likhet med en led i människokroppen utför den många viktiga rörelsefunktioner. Om en fjädringsled i bilen är defekt har detta en direkt inverkan på fordonets funktionalitet.

Det finns olika vanliga typer av skador. Till exempel kan fjädringsleden vara utsliten eller trasig. Om du misstänker ett sådant fel bör du inte fortsätta köra under några omständigheter. De inledande knackningsljuden kan annars mycket snabbt leda till mycket större problem.

I värsta fall kan detta leda till vad som kallas en luxation i en mänsklig led: Ledkulan hoppar ur sitt fäste. Leden är då dysfunktionell och hjulet är inte längre anslutet till bilen. Det är då inte längre möjligt att fortsätta cykla.

Årsaker till defekter i fjädringsleden

Det kan finnas olika orsaker till en defekt fjädringsled. En orsak är permanent överbelastning av fordonet, till exempel på grund av överlast eller körning i öppen, ojämn terräng. Andra möjliga orsaker är konstruktions- och materialfel samt allmänt slitage, särskilt i äldre fordon. Detta slitage påverkar ofta gummistöveln. Den är känslig för främmande föremål och kan skadas av de ständiga växlingarna mellan värme, kyla osv. Kan skadas.

Hur länge en fjädringsled förblir funktionell beror därför till stor del på intensiteten och typen av användning. Generellt gäller att motorvägskörning belastar fjädringslederna mindre än stadskörning. Belastningen i terräng är betydligt större än på asfalt.

Om du kör ditt fordon huvudsakligen på motorväg och bara ibland i stadstrafik, kanske du aldrig behöver byta ut en fjädringsled under fordonets hela livslängd. Om det däremot står frekvent terrängkörning på programmet kan det bli aktuellt efter 50.000 km. Körstilen spelar också en roll. Om du tar det lugnt med bilen avlastar du också fjädringslederna

Hur du känner igen defekta fjädringsleder

Hur känner du igen en defekt fjädringsled? Du bör vara uppmärksam på dessa "symptom":

  • Kurvegenskaperna försämras plötsligt avsevärt
  • Under körning märker du upprepade gånger ett knakande och knackande ljud i framaxelområdet. Detta gäller särskilt på dåliga vägytor, till exempel kullersten.
  • Du kör i en rak linje och märker att fordonet beter sig instabilt
  • Du trampar på bromsen och märker att ratten rör sig.
  • Styrmotståndet ökar.

Det finns dock inget absolut säkert symptom för ett fel i fjädringsleden. Vilka symptom som uppstår beror också på om det är en ren fjädringsled eller en styrled som är drabbad. Knackningar och sprickor är mer sannolika att uppstå i en styrled och mindre i fjädringsleden.

Vad du bör göra om du har en defekt fjädringsled

Om du märker förändringar i kurvtagning, stabilitet och styrmotstånd bör du besöka en verkstad. Om en kulled är utsliten kan det leda till ytterligare skador, till exempel på fjädringen. I extrema fall kan skadorna till och med vara farliga om en defekt kulled går sönder helt. I värsta fall kan det hända att du inte längre kan styra ditt fordon.

Om du är osäker är det därför bättre att besöka en verkstad förr snarare än senare och få ditt fordon kontrollerat. Förresten: Om en fjädringsled är utsliten kommer du inte att klara nästa bilprovning utan föregående reparation.

Arbetet som krävs för reparationen varierar från 30 till 90 minuter. Om din verkstad tar 100 euro per timme blir reparationskostnaden mellan 50 och 150 euro. Om mekanikerna måste byta ut kulleden måste du också betala för materialet. En kulled kostar mellan 20 och 250 euro. Leder som är permanent anslutna till styrarmen är betydligt dyrare än enskilda leder.

Beställ upphängningsleder online från Motointegrator

Företräder du att reparera ditt fordon själv? Bra för dig som har en hiss utan vilken detta arbete inte kan utföras. Hos Motointegrator hittar du allt du behöver för reparationer

Välj mellan olika fjädringsleder för alla vanliga bilmärken, till exempel fjädringsled T4 eller fjädringsled W211.

Hos oss hittar du fjädringsleder och styrleder i en mängd olika utföranden. Vi samarbetar med alla större tillverkare och erbjuder dig en heltäckande varumärkesportfölj. Du hittar också alla tillbehör du behöver för en reparation, till exempel en kulledsavdragare.

Topp produkter från kategorin Motorfästen

Placeringskriterier