- Tom

Reparationssatser för främre stänkskärmar
(Hittade 109 resultat)
Fendern spelar tvåviktigaroller när det gäller trafiksäkerhet och utseende. Det är därför viktigt att kunna reparera den på rätt sätt. Ett brett utbud av reparationssatser för främre stänkskärmar finns tillgängliga för detta ändamål. I följande stycken kan du ta reda på exakt vilka uppgifter stänkskärmen och dess reparationssatser utför och hur du kan skydda stänkskärmen som en försiktighetsåtgärd. Du kan sedan gå direkt till Motointegrator och börja din sökning efter rätt stänkskärmsreparationssats för ditt fordon
Välj bil för att se matchande delar från Reparationssatser för främre stänkskärmar
Alla bilmärken
- Abarth
- Acura
- Aixam
- Alfa Romeo
- Andoria
- ARO
- Aston Martin
- Audi
- Austin
- Avia
- Bedford
- Bentley
- BMW
- Buick
- Cadillac
- Chery
- Chevrolet
- Chrysler
- Citroen
- Cupra
- Dacia
- Daewoo
- DAF
- Daihatsu
- Dodge
- Elaris
- Ferrari
- Fiat
- Ford
- Ford USA
- Lada
- Lamborghini
- Lancia
- Land Rover
- LDV
- Lexus
- Lincoln
- Lotus
- MAN
- Maserati
- Maybach
- Mazda
- Mercedes-Benz
- MG
- Mini
- Mitsubishi
- Nissan
- Opel
- Peugeot
- Plymouth
- Pontiac
- Porsche
- Renault
- Renault Trucks
- Rover
- Saab
- Seat
- Sevic
- Skoda
- Smart
Begreppet stänkskärm
Termen stänkskärm är ungefär lika gammal som de första trafikreglerna - om inte lite äldre. Den kommer från en tid då vagnar fortfarande var en del av den dagliga trafiken. De första stänkskydden användes på just dessa vagnar. De var utformade för att hålla smuts som virvlade upp från vägen i schack. På den tiden användes termen "fekalier" mer allmänt för smuts eller smuts och inte bara för fekalier. Men avföring från hästar och människor spelade också en mycket större roll på vägarna på den tiden - det var verkligen en helt annan tid. De första stänkskärmsmodellerna påminde också om formen påfågelvingar. Eftersom dessa vingar var utformade för att fånga upp avföring fick de namnet "avföringsvingar", vilket fortfarande används idag.
Stänkskärmens roll
I dag har stänkskärmen i princip fortfarande samma funktion som den hade då. Den måste täcka hjulen helt, dvs. hjulen får inte sticka ut från hjulhusets sidor även efter eventuella ombyggnader. Ett fristående hjul skulle inte bara förorena bilen massivt när det roterar. Det skulle också utsätta andra trafikanter, från andra bilar till fotgängare, för allvarlig fara eller förorena dem. Även om varje land har sina egna lagar på området är resultatet alltid detsamma. Stötfångaren skyddar din bil och andra trafikanter från smuts som slungas upp, men även stenar och liknande element som kan vara mycket farliga. Som en sista och lika viktig del när det gäller trafiksäkerhet ser stänkskärmar också till att så lite vatten som möjligt virvlas upp vid regn eller snö. Detta är i sin tur avsett att förhindra att andra trafikanter skymmer sikten.
Den andra rollen som stänkskärmen nu spelar är utseendet. De främre och bakre vingarna är trots allt betydande designelement på varje kropp. Det är här som utvecklarna kan släppa loss med ständigt nya designidéer - naturligtvis inom ramen för de nödvändiga trafiklagarna. Stänkskärmar kan också spela en viktig visuell roll i tuning. Detta sker vanligtvis i form av skärmsförlängningar, som i vissa fall helt enkelt ser bättre ut i sig själva och i de flesta fall till och med blir ett lagkrav på grund av bredare däck.
Möjliga problem med stänkskärmen
För det första: problemmedstänkskärmarna är mycket sällan så allvarliga att de hindrar din bil från att fortsätta köra. Det innebär att det sällan finns ett akut behov av åtgärder. Det finns två huvudsakliga problemområden för stänkskärmar: skador orsakade av kollisioner och problem med rost.
Skador på plåt
Bortsett från allvarliga olyckor skadas i synnerhet stötfångarpanelerna vanligtvis vid mindre kollisioner. En felbedömning när du svänger på en parkeringsplats, ett ögonblick av ouppmärksamhet och en kollision kan orsaka skador på stötfångaren. Beroende på hur allvarlig kollisionen är kan mycket hända, från mindre repor i lacken till grundläggande skador på stänkskärmens struktur och dess understruktur.
Rust på stänkskärmen
Det andra problemområdet uppstår - om alls - först efter en lång tidsperiod. Hela området runt stänkskärmen utsätts för mycket stark påverkan i form av sprayvatten, smuts och på vintern även vägsalt, särskilt på insidan. Detta kan vara idealiska förhållanden för den fyraderosten. Rostfläckarna sitter företrädesvis på fästena bak eller (ofta i samband med mindre skador) på stänkskärmens kanter.
Reparationssatser för framskärmar
Många problem och skador runt stänkskärmen kan fortfarande åtgärdas ganska enkelt utan byte. Men om detta inte hjälper är det dags för ett utbyte av hela stänkskärmen eller av enskilda delar. Det finns otaliga olika reparationssatser för stänkskärmar för detta ändamål. De avser de olika komponenterna och måste också vara lämpliga för varje enskild bilmodell. Som redan nämnts ovan är stänkskärmen vanligtvis ett viktigt designelement. Därför är den speciellt utformad för nästan alla bilmodeller. Men med en lämpligreparationssats kan den berörda komponenten snabbt bytas ut och stänkskärmen kan åter utföra sina uppgifter utan problem. Utbytet av de enskilda delarna bör dock utföras av kunniga händer. Här demonteras trots allt viktiga kroppsdelar. Allt måste vara i ordning efter reparationen. Den nya stötfångarsektionen ska ju inte lossna på den första motorvägsresan på grund av för mycket vind.
Förebyggande vård
När det gäller just rost är det värt att vidta lämpliga försiktighetsåtgärder. Det enklaste sättet att göra detta på stänkskärmarna är med ett bra korrosions- och underredsskydd. Detta är ett särskilt bra sätt att skydda underredet på stänkskärmarna. Det kan bespara dig en hel del rostproblem i det långa loppet.
Slutsats
Problem med den framre vingen är vanligtvis inte bilägarens allra viktigaste sista fiende. Ändå bör de repareras professionellt med korrektareservdelar. De nödvändiga reparationssatserna för främre stänkskärmar kan hittas i Motointegrators onlinebutik i toppkvalitet och ändå till förmånliga priser.