80SEK

Spännrullar

(Hittade 571 resultat)

Spännremskivan spelar en viktig roll för drivningen av enheter i fordonet. Enheter som luftkonditioneringskompressorn, generatorn, vattenpumpen etc. drivs av vevaxelns rotation. Denna rotation överförs av en kuggrem eller en kilrem. För att göra detta behöver remdriften vara flexibel, men samtidigt måste den alltid vara spänd. Det är här som spännskivan kommer in i bilden. Det lilla plasthjulet säkerställer konsekvent remspänning och exakt remspårning, vilket innebär att det utsätts för höga belastningar.

Det är inte dramatiskt om spännskivorna behöver bytas ut på ett fordon. Du kan spara på materialkostnader om du köper dina nya spännrullar online. Eftersom vi endast köper in varor från välkända varumärken och tillverkare garanterar vi dig hög kvalitet.

reservdelar FAG

Välj bil för att se matchande delar från Spännrullar

Alla bilmärken

Spännrullar: Funktion i fordonet

I ett fordon används vevaxelns rotationsrörelse för att driva enheter som generatorn, vattenpumpen eller luftkonditioneringskompressorn. Vevaxelns rotation överförs via kuggremmen eller kilremmen. För optimal kraftöverföring måste remdriften vara flexibel, men den måste också vara spänd samtidigt - även om den är sträckt. Remmen måste alltid löpa i rät vinkel mot rotationsaxeln. Detta säkerställs av spännhjulet - ett litet plasthjul som sitter mellan remskivorna på hjälpenheterna. Genom att applicera ett exakt doserat tryck på utsidan av remmen säkerställer den att remmen löper med en konstant spänning. Spännskivans axel är upphängd i en fjädermekanism och säkerställer permanent den nödvändiga spänningen.

I ett stort antal motorer realiseras kuggdriften med kuggremmar. Vad de har gemensamt är att de alla har till uppgift att styra remmen, omdirigera den och säkerställa den nödvändiga remspänningen.

Spännrullar för V-ribbade remmar och kuggremmar

Två typer av remdrift används för att överföra vridmoment från vevaxeln: V-rem eller V-ribbad rem och kuggrem. V-remmen används när enheter som generatorn eller luftkonditioneringskompressorn ska drivas. Kuggrem används när den styrs via kuggremskivor och kan ta över styrfunktioner, t.ex. ventilstyrning av motorn. Båda remdrifterna får sin spänning via en spännskiva.

Felaktiga spännhjul: symptom och orsaker

Om remdriftens spänning är för hög ökar slitaget och axelbelastningen. Om spänningen är för låg kan remmen inte bara slira utan inte heller längre överföra den mekaniska kraften effektivt. Slitage gör att drivremmen breddas. Därför måste spänningen justeras på nytt. Temperaturskillnader, fukt och slitage kan också leda till slitage.

Ett vanligt symptom på defekta spännrullar är en gnisslande eller slirande rem på grund av den minskande fjäderkraften hos spännrullen. Små sprickor eller rost på spännremskivan är också ett symptom på slitage.

Spännarremskivans arm - den arm som håller fast och justerar spännarremskivan - är också känslig. Den kan bli korroderad, smutsig eller stel. Detta resulterar i slipande ljud. Ett fel i vibrationsdämparen eller armens fjädermoment kan också vara ett problem. I det här fallet svänger eller böjer sig rullarmen för mycket.

Slutligen kan det finnas en defekt i remskivans lager eller remskiva. I detta fall är remmen för lös eller felaktigt placerad i styrningen. Ett annat symptom är skrammel eller gnissel vid spännhjulet. Om lagret eller remskivan är dåligt åldrad hörs ett torrt ljud.

Om dessa symptom uppstår bör spännrullen bytas ut omedelbart. Om remmen är permanent spänd kan detta leda till överdrivet slitage, höga temperaturer och fel på hjälpenheterna.

Byte av spännskivor

Installation, spänning och justering av spännhjulet kräver stor erfarenhet. En specialiserad verkstad bör därför konsulteras för byte.

I princip är det inte spännrullen som byts ut, utan hela spännarenheten och remmen. V-ribboremmen och kuggremmen kan nås via motorns framsida. Spännaren, som ansvarar för trycket på remskivan, är låst här. Remmen kan sedan lossas och tas bort och spännarenheten tas bort. När spännarenheten har bytts ut sätts remmen i igen och spännaren låses upp.

Tillverkare av spännrullar

Tillverkare som Dayco, Gates, Ina och SKF har varit etablerade tillverkare av spännrullar under många år. SNR och SWAG är också leverantörer av högkvalitativa komponenter för motorfordon, inklusive spännrullar.

Köp spännrullar online till låga priser

Kostnaden för byte kan variera avsevärt. I de flesta fall tar bytet en till två timmar. Du kan spara pengar genom att köpa spännrullar billigt online. I vår Trusted Shop-certifierade onlinebutik hittar du spännrullar för kilremmar och kuggremmar från märkestillverkare och toppmärken till förmånliga priser. Eftersom reparationer ofta är brådskande garanterar vi en leveranstid på en till tre arbetsdagar. Om komponenten är felaktig kan du returnera spännremskivan kostnadsfritt.

Topp produkter från kategorin Spännrullar

Placeringskriterier

Funktionsprincip för kamremsdrivning och multirem

Det finns två olika typer av remdrivningar som idag spänns med en spännrulle - multiremmen och kamremmen. Även om de två remdrivningarna skiljer sig åt betydligt, är konceptet mycket likartat. De frågor som uppstår om remdrivning och spännrulle är också mycket lika.

Kamremmen ansvarar för ventilernas tidsinställning, vilket är anledningen till att den också kallas för styrrem. Den drivs av vevaxeln. De rektangulära tänderna passar exakt i tänderna på motsvarande kugghjul vid kamaxeln, vevaxeln och eventuellt vattenpumpen och insprutningspumpen. Vanligtvis krävs också en spännrulle och en styrningsrulle.

Multiremmen har under många år ersatt den klassiska kilremmen. Driften måste ske så vibrationsfritt och jämnt som möjligt. Moderna komponenter som generatorer är till och med utrustade med en frikoppling, så att driften sker något långsammare än den faktiska motorhastigheten för att säkerställa en jämn gång. Även här behövs en styrningsrulle och spännrulle, samt en vibrationsdämpare.

Hur fungerar en spännrulle?

Det finns olika konstruktioner. Vanligast är en excentrisk spännrulle som justerar spänningen excentriskt till den centrala fästpunkten genom vridning. Det finns också spännare som fungerar med fjädertryck. Vilken teknik som används kan kontrolleras i verkstadshandboken.

Hur spänns en spännrulle?

Det finns också skillnader när det gäller att spänna spännrullen. På VW:s pumpe-düse-motorer finns spännarpatroner där en tapp skapar spänningen. Spänntappen trycks ner och fixeras med ett specialverktyg. Detta verktyg håller tappen, men fungerar också som en mall för avståndet mellan spännaren och den tillhörande rullen.

På excentriska spännare spänns kamremmen och vrids sedan ett eller två varv i rotationsriktningen. Därefter lossas spännrullen. Det finns en plåtmarkering på spännrullen tillsammans med en metalltapp, som vrids tillsammans med excentern (till exempel på många Opel-motorer). När skåran och tappen är i linje är remmen optimalt spänd.

Andra tillverkare kräver att spänningen kontrolleras med hjälp av den faktiska spänningen, till exempel genom att se hur mycket en kamrem kan tryckas in med en viss kraft. Erfarna mekaniker kan göra detta på äldre motorer efter känsla, men det finns också specialverktyg för att mäta remspänningen.

Hur en spännrulle slutligen spänns kan noggrant kontrolleras i fordonstillverkarens verkstadshandbok. Vi vill återigen påpeka att kamremsbyte samt spänningen av remmen bör utföras av en utbildad mekaniker. Även små fel kan leda till allvarliga motorskador.

Ska både spänn- och styrningsrulle bytas vid kamremsbyte?

Detta är en av de vanligaste frågorna när det gäller att köpa kamrem. Detta gäller inte bara spännrullen, utan även styrningsrullen. När det gäller spännrullen är det dock något mer komplicerat. Som tidigare nämnts tillverkas spänningen på olika sätt. Detta medför alltid en långvarig materialutmattning. Det innebär att materialutmattning är helt normalt slitage. Det händer exempelvis ibland att kamremmen går av eller att rullar går sönder om bytningsintervallerna överskrids.

Vid kamremsbyte bör båda rullarna, alltså spänn- och styrningsrullen, absolut bytas ut. Detta förhindrar eventuell materialutmattning. I de flesta fall leder en skada till allvarliga motorskador, eftersom många motorer är konstruerade så att kolvar och ventiler delar utrymme i förbränningsrummet. Ventilerna skulle vid ett kamremshaveri slå i kolvarna. Materialutmattning är för övrigt också anledningen till att en kamrem aldrig bör installeras en andra gång. Den sträcks ut och kan översträckas vid en andra installation och sedan gå av.

Vid multirem behöver inte spännrullen nödvändigtvis bytas, eftersom risken här endast gäller att vissa enheter som generator , servopump , vakuumpump, luftkonditioneringskompressor etc. kan fallera.

Hur beräknar man remmen med spännrullen?

Remmen beräknas inte. Snarare specificeras vissa längder på kamremmen av tillverkaren för varje motor. Alla andra frågor uppstår utifrån frågan om hur en kamrem ska spännas. Vi hänvisar till att det beroende på tillverkningstid och tillverkare finns olika konstruktioner för spänning.

Finns det en spännare på en kamkedja?

Även kamkedjan måste spännas. Här skapas spänningen av en hydraulisk kedjespännare som fungerar med hjälp av oljetrycket från motoroljan. Även denna oljetrycksspännare är en slitdel som eventuellt måste bytas ut med mycket långa tidsintervall. Detta gäller även glidskenor som finns i kedjedriften. Även här ger verkstadshandboken och tillverkaren information.