70SEK

V-remssatser

(Hittade 380 resultat)

V-remmen är en av de mest kända komponenterna i motorrummet. Även lekmän har hört talas om kilremmen, åtminstone i sin körkortsutbildning. Den V-ribbade remuppsättningen spelar en viktig roll för många funktioner i moderna bilar. Den säkerställer att motorn fungerar korrekt och att körkomforten är hög. Du kan hitta rätt kilremssats för din bilmodell i Motointegrators prisbelönta onlinebutik.

Välj bil för att se matchande delar från V-remssatser

Alla bilmärken

Vad gör en kilrem?

Motorn vrider vevaxeln med sin kraft. En kilremsskiva sitter på vevaxeln och den förflyttar kilremmen. Denna vrider i sin tur en eller flera andra remskivor på hjälpenheter. På så sätt kan motorn driva andra system och funktioner. De drivna hjälpenheterna inkluderar bland annat:

  • Alternator
  • Alternator (generator)
  • Vattenpump
  • fläkt
  • Kompressor för luftkonditionering
  • Servostyrning
  • Hydraulisk pump
V-ribbade remmar är en speciell och nu mycket utbredd form av kilrem. De ribbor som ger den dess namn är längsgående spår på insidan av remmen. Remskivorna har också spår som en matchande motsvarighet. V-ribbade remmar är särskilt användbara i moderna bilar, eftersom de är bäst lämpade för att ansluta flera hjälpenheter till motorn samtidigt.

Vad är en multipel kilremssats?

En kilremsuppsättning är kombinationen av en kilrem och de matchande tomgångs- och styrskivorna. V-remmen är en av de viktigaste slitdelarna i en bil. Den bör därför kontrolleras och bytas ut omedelbart i händelse av ett fel, även om det inte finns något specifikt fel. De olika rullarna utsätts också för höga belastningar. Det är därför tillrådligt att ersätta dem direkt med kilremmen i form av en komplett kilribbssats.

Var i bilen sitter kilremsuppsättningen?

Beroende på om motorn är installerad längsgående eller tvärsgående är kilremmen placerad på en av de två sidorna eller framför motorn när man tittar in i motorutrymmet. Även om moderna motorrum oftast är mycket trånga, är kilremmen vanligtvis lätt synlig och åtkomlig. Det gör det enkelt att när som helst kontrollera dess skick.

Förebyggande åtgärder och skötsel

V-remmar utför extremt viktiga uppgifter och kan få allvarliga konsekvenser om de är defekta. V-remset bör därför kontrolleras och underhållas regelbundet. För det mesta är det gamla hederliga fingertestet från körkortsutbildningen tillräckligt för kontrollen. Med avstängd motor drar du helt enkelt i kilremmen med pekfingret. V-remmen ska ge efter maximalt en till två centimeter. Om remmen ger efter mer än så måste den bytas ut. Förutom fingertestet bör du också ta en snabb titt för att se om det finns några visuella tecken på slitage, såsom fransiga eller på annat sätt skadade områden. V-remmar är konstruerade för att vara mycket robusta på grund av de tunga belastningar de utsätts för. Det kan dock vara bra att skydda kilremmen ytterligare med en lämplig vårdspray.

Varför gnisslar kilremmen?

När kilremmen har slirat och därför inte längre löper korrekt över rullarna, uppstår det berömda gnisslande ljudet. Detta ljud är också en av anledningarna till att kilremmen är så välkänd, även bland lekmän. Nästan alla har upplevt en bil med en gnisslande kilrem. I vissa fall kan det hända att remmen bara glider en kort stund och att ljudet hörs kortvarigt (!). Om så är fallet behöver du inte vidta några särskilda åtgärder. Om ljudet kvarstår är det däremot absolut nödvändigt att vidta åtgärder.

Vad händer om kilremmen är trasig

Vad ska du göra om du upptäcker ett problem under fingertestet och den visuella inspektionen eller om kilremmen gnisslar kontinuerligt? I vissa fall kan kilremmen dras åt igen. Detta är dock inte en permanent lösning och i de allra flesta fall måste kilremmen ändå bytas ut. I bästa fall - som nämnts ovan - byts hela kilremspaketet ut direkt. Det innebär att alla delar ligger på samma förslitningsnivå även efter bytet. Byte av kilrem är också en viktig fråga vid sidan av skador och defekter. Beroende på bilmodell är ett regelbundet byte ändå planerat. Loggboken föreskriver vanligtvis ett byte efter mellan 80 000 och 100 000 kilometer.

Byt kilremmen själv & legenden om damstrumpan

Om du vill vara på den säkra sidan när det gäller regelbundet eller felaktigt byte av kilrem, bör du gå direkt till en lämplig verkstad och låta proffs göra jobbet. Skickliga mekaniker kan också utföra bytet själva. Ju modernare bil, desto svårare är det dock att byta ut kilremmen. Moderna bilar har betydligt fler hjälpaggregat och betydligt mindre utrymme. I vissa fall är det enda sättet att nå de nödvändiga punkterna för ett byte med hjälp av en hiss. I äldre bilar är detta mycket tydligare och enklare. Den fortfarande seglivade legenden om damstrumpan, som (tillfälligt) kan fungera som kilremsbyte, härstammar för övrigt från mycket gamla bilar. För några decennier sedan var detta faktiskt möjligt i vissa bilar. Numera fungerar dock inte detta trick längre.

Köp en multi kilremssats online till ett förmånligt pris

Beroende på den drivna underenheten har den ribbade kilremmen vanligtvis ett enormt ansvar. Om kilremmen får problem kan hela bilen snabbt påverkas. Särskilt om funktioner som servostyrning eller motorkylning påverkas. I detta fall är det bäst att byta ut hela uppsättningen V-ribbade remmar direkt. Varje bilmodell kräver sin egen specifika reservdel. Motointegrator kan förse dig med en ny uppsättning kilremmar billigt och blixtsnabbt. Du kommer säkert att hitta rätt reservdel bland de cirka 5 miljoner reservdelarna i vår Trusted Shops-certifierade onlinebutik.

Topp produkter från kategorin V-remssatser

Placeringskriterier