- Tom

Vevaxeldrivning
(Hittade 5914 resultat)
De komponenter i en kolvmotor som omvandlar kolvarnas fram- och återgående rörelse (oscillerande rörelse) till en roterande rörelse sammanfattas som vevaxeldrivningen. I V- och radmotorer är detta en vertikal rörelse upp och ned, i boxermotorer är det en horisontell rörelse i sidled. För att motorn ska kunna uppnå sin fulla effekt och en jämn gång måste alla komponenter i vevaxeldrivningen fungera perfekt. Du kan snabbt få reservdelar till ditt fordons vevaxeldrivning från Motointegrator.
Välj bil för att se matchande delar från Vevaxeldrivning
Alla bilmärken
- Abarth
- Acura
- Aixam
- Alfa Romeo
- Andoria
- ARO
- Aston Martin
- Audi
- Austin
- Avia
- Bedford
- Bentley
- BMW
- Buick
- Cadillac
- Chery
- Chevrolet
- Chrysler
- Citroen
- Cupra
- Dacia
- Daewoo
- DAF
- Daihatsu
- Dodge
- Elaris
- Ferrari
- Fiat
- Ford
- Ford USA
- Lada
- Lamborghini
- Lancia
- Land Rover
- LDV
- Lexus
- Lincoln
- Lotus
- MAN
- Maserati
- Maybach
- Mazda
- Mercedes-Benz
- MG
- Mini
Växelaxeldrivningen spelar en nyckelroll vid generering av kraft i motorer och omvandlar den till en rotationsrörelse, som sedan är tillgänglig för transmissionen. På grund av de höga krafter som genereras är vevaxeldrivningen utsatt för slitage. Defekter eller felfunktioner påverkar prestanda, bränsleförbrukning och utsläppsvärden. Motorns gång påverkas också i hög grad av vevaxeldrivningen. Defekter i vevaxeldrivningen kan leda till att motorn förstörs. I Motointegrators onlinebutik kan du få alla vevaxeldrivningskomponenter i högsta kvalitet.
Vilka komponenter ingår i vevaxeldrivningen?För att vevaxeln ska kunna uppfylla sin funktion arbetar den tillsammans med andra komponenter i vevaxeldrivningen:
- Vevaxel och lager
- Kopplingsstång och kolvtapp
- Kolvar och kolvringar
- Svänghjul och remskiva
- Vibrationsdämpare
Vågaxeln är hjärtat i vevdriften och skiljer sig åt beroende på motortyp
Växelaxeln
Växelaxeln i en flercylindrig motor har olika placerade vevstakslager (även kända som vevtappar), vilket gör att olika motorvarv kan utföras samtidigt i cylindrarna. Vevaxeln är monterad i mitten med vevaxellagren mellan vevstakslagertapparna, vilka definierar vevaxelns rotationsaxel.
Kopplingsstängerna (tryckstängerna) med kolvarna är monterade på kopplingsstångslagertapparna. Förskjutningen av vevstakslagren resulterar i en cirkulär bana vid varje fullständigt varv av vevaxeln när motorn är igång, vars diameter motsvarar kolvarnas slaglängd (kolvslag).Till skillnad från vevstakarnas lagerbockar är motvikter placerade på vevstakarna för att utjämna vevstakarnas tröghetskrafter med kolvarna och för att avlasta vevaxeln. En vevaxel måste vara tillverkad av mycket starkt material för att klara påfrestningarna från böjning, vridning och vibrationer. De kan tillverkas av sätthärdat stål, nitrerat stål, värmebehandlat stål eller gjutjärn med nodulär grafit (gjutjärn med sfäroidal grafit). Den exakta utformningen av vevaxeln bestäms av motorfaktorerna:
- Antal cylindrar- Cylinderaxlarnas position i förhållande till varandra (för V-motorer)
- Tändordning för motorerna
Växelaxeln har också oljehål för att minimera värmeenergi och friktionsmotstånd. Dessa hål kan bli igensatta på grund av bristande motorunderhåll (missat oljebyte) och vevaxeln utsätts för ökat slitage.
På Motointegrator kan du få nya vevaxlar, motoroljor och nya oljefilter från premiumtillverkare till förmånliga priser i onlinebutiken.
Kopplingsstängerna (tryckstänger)
Växelstängerna utgör den rörliga förbindelsen mellan vevaxelns vevstakslager och kolvarnas kolvstift. De överför kolvkraften till vevaxeln under förbränningen. Kopplingsstängerna utsätts också för stora påfrestningar på grund av det höga förbränningstrycket (tändtrycket), särskilt i dieselmotorer med hög kompression. De belastas hårt av tröghetskrafterna när dödpunkten överskrids och av tryck.
Vid tuning är det en populär metod att lätta vevstakar genom att ta bort material för att öka motoreffekten och det möjliga motorvarvtalet. Detta medför dock en risk för vevstaksbrott. Du kan få nya vevstakar och vevstakslager snabbt (leveranstid 1 till 3 arbetsdagar) från Motointegrators "Trusted Shops" certifierade onlinebutik.Kolvarna
Kolvarna omvandlar bränslets värmeenergi i cylindrarna till mekanisk energi (arbete) och överför de resulterande krafterna till tryckstängerna eller vevstakarna. Under processen absorberar kolvkronan förbränningsvärme och överför den till cylindrarna.
Kolven tätar dessutom förbränningskammaren från vevhuset med sina kolvringar. Kolvringar är utsatta för slitage, vilket innebär att tätningen kan försämras med tiden. Ett kompressionstest av de enskilda cylindrarna kan ge information om kolvringarnas och ventilernas tillstånd. Du kan hitta kompressionstestare av högsta kvalitet och nya kolvringar bland de nästan 5 miljoner reservdelar och tillbehör på MotointegratorSvänghjulet (enmassasvänghjul/dubbelmassasvänghjul)
Svänghjulet är en komponent i vevaxeldrivningen och sitter kraftlöst i slutet av vevaxeln. Syftet med svänghjulet är att kompensera för den rotationsojämnhet som uppstår i kolvmotorer och att övervinna tomgångscykler och övre och undre dödpunkt utan avbrott. Det finns också en extern ringväxel på svänghjulet, som används för att överföra startmotorns pinjong. Du kan köpa kompletta kopplingssatser med dubbelmassasvänghjul som passar ditt fordon från Motointegrators onlinebutik till en låg kostnad. Defekta svänghjul drar uppmärksamheten till sig genom ökade vibrationer och ljud.
Upptäck defekter i vevaxeldrivningen och åtgärda dem omedelbart
Eftersom hela vevaxeldrivningen består av ett stort antal komponenter är en mängd olika defekter och tecken på slitage möjliga. Alla komponenter i vevaxeldrivningen utsätts för höga belastningar och genererar tillsammans motorns hela effekt och omvandlar den till en roterande rörelse (rotation). Motoroljan ser till att friktionen i vevaxeldrivningen minimeras och att värmeenergin avleds. Störningar i oljekretsen leder mycket snabbt till massiva skador och överhettning i vevaxeldrivningen.
Följ de oljebytesintervall som föreskrivs av tillverkaren och byt även oljefiltret. Se till att motoroljenivån alltid är tillräcklig. Undvik dock att överskrida motorns maximala oljenivå. Använd endast motoroljor som är godkända av tillverkaren för din fordonstyp. Se till att du använder rätt viskositet.Många moderna fordon har elektronisk oljenivåmätning via en sensor. Om sensorn är defekt kan den visa felaktiga värden. Även om ett fel på oljenivåsensorn visas i felminnet, visas inte en sensor som ger felaktiga mätvärden. Vissa fordon med elektroniska oljenivåsensorer tillåter därför även oljenivåmätning via en mätsticka, som du bör använda då och då för att jämföra med de elektroniska avläsningarna.
Fel i vevaxeldrivningen kännetecknas ofta av ojämn motorgång (vibrationer), minskad motorprestanda, ökad bränsleförbrukning och ökad oljeförbrukning
På Motointegrator kan du få alla vevaxeldrivningskomponenter som kostnadseffektiva reservdelar av högsta kvalitet från kända tillverkare, såsom:
- KOLBENSCHMIDT
- PROX
- MAHLE
Vår expertkundtjänst kommer gärna att ge dig råd om de prisvärda bildelarna från Motointegrator och vår kostnadsfria returfrakt.