- Tom
Allmänna avtalsvillkor och kundinformation
Innehållsförteckning
- Tillämpningsområde
- Ingående av avtal
- Ångerrätt
- Priser och betalningsvillkor
- Leverans- och fraktvillkor
- Ägande
- Tillämplig lag och jurisdiktion
- Alternativa tvistlösningsmetoder
1) Tillämpningsområde
1.1 Dessa allmänna villkor ("Allmäna avtalsvillkor och kundinformation") från CLEVERLOG-AUTOTEILE GmbH ("säljare") gäller för alla avtal om leverans av varor som en konsument eller företagare ("kund") ingår med Säljaren avseende varor som presenteras i Säljarens webbutik. Härmed avvisas införandet av kundens egna villkor, såvida inte annat avtalats. .
1.2 Kund, enligt dessa regler, är varje fysisk person som sluter ett rättshandelsavtal för ändamål som huvudsakligen inte kan tillskrivas deras kommersiella eller oberoende yrkesverksamhet.
1.3 Företagare, enligt dessa regler, är en fysisk eller juridisk person eller en rättskapabel personförening som vid ingående av ett rättshandelsavtal agerar i utövandet av sin kommersiella eller oberoende yrkesverksamhet.
2) Ingående av avtal
2.1 De produktbeskrivningar som finns i säljarens webbutik utgör inte bindande erbjudanden från säljarens sida, utan fungerar som en inbjudan för kunden att lämna ett bindande erbjudande.
2.2 Kunden kan lämna sitt erbjudande via det online-beställningsformulär som finns i säljarens webbutik. Efter att ha lagt de valda varorna i den virtuella varukorgen och genomgått den elektroniska beställningsprocessen, lämnar kunden ett juridiskt bindande avtalsförslag genom att klicka på den knapp som avslutar beställningen.
2.3 Säljaren kan acceptera kundens erbjudande inom fem dagar genom:
- - att skicka en skriftlig orderbekräftelse eller en orderbekräftelse i textform (e-post), varvid mottagandet av orderbekräftelsen hos kunden är avgörande, eller
- - att leverera de beställda varorna till kunden, varvid mottagandet av varorna hos kunden är avgörande, eller
- - att uppmana kunden att betala efter att beställningen har lagts.
Om flera av ovanstående alternativ inträffar, anses avtalet vara ingått vid den tidpunkt då något av dessa alternativ inträffar först. Fristen för att acceptera erbjudandet börjar löpa dagen efter att kunden skickat sitt erbjudande och slutar vid utgången av den femte dagen efter erbjudandets avsändande. Om säljaren inte accepterar kundens erbjudande inom denna tidsfrist, anses detta vara en avvisning av erbjudandet, vilket innebär att kunden inte längre är bunden av sitt avtalsförslag.
2.4 Om kunden väljer en betalningsmetod som erbjuds av PayPal, sker betalningshanteringen via PayPal (Europe) S.à r.l. et Cie, S.C.A., 22-24 Boulevard Royal, L-2449 Luxemburg (hädanefter kallad "PayPal"), enligt PayPals användarvillkor, som finns tillgängliga på https://www.paypal.com/de/webapps/mpp/ua/useragreement-full, eller – om kunden inte har ett PayPal-konto – enligt villkoren för betalningar utan PayPal-konto, som finns tillgängliga på https://www.paypal.com/de/webapps/mpp/ua/privacywax-full. När kunden betalar med en betalningsmetod som erbjuds av PayPal och som är valbar i online-beställningsprocessen, accepterar säljaren kundens erbjudande vid den tidpunkt då kunden klickar på knappen som avslutar beställningen.
2.5 När ett erbjudande lämnas via säljarens online-beställningsformulär sparas avtalstexten av säljaren efter avtalets ingående och skickas till kunden i textform (e-post) efter beställningen. Någon ytterligare tillgång till avtalstexten tillhandahålls inte av säljaren. Om kunden har skapat ett användarkonto i säljarens webbutik innan han skickade sin beställning, arkiveras beställningsuppgifterna på säljarens webbplats och kan nås av kunden via dennes lösenordsskyddade användarkonto med hjälp av de tillhörande inloggningsuppgifterna utan kostnad.
2.6 Innan kunden lämnar in sin beställning via säljarens online-beställningsformulär, kan kunden identifiera eventuella inmatningsfel genom noggrann genomläsning av den information som visas på skärmen. En effektiv teknisk lösning för bättre identifiering av inmatningsfel kan vara webbläsarens förstoringsfunktion, som gör att skärmbilden förstoras. Kunden kan ändra sina inmatningar under den elektroniska beställningsprocessen genom att använda vanliga tangentbords- och musfunktioner tills han klickar på knappen som avslutar beställningsprocessen.
2.7 För avtalets ingående är det tyska språket tillgängligt.
2.8 Beställningshantering och kontakt sker normalt via e-post och automatiserad beställningshantering. Kunden måste säkerställa att den e-postadress som angetts för beställningshantering är korrekt, så att e-postmeddelanden från säljaren kan tas emot. Kunden måste särskilt säkerställa att alla e-postmeddelanden som skickas av säljaren eller av tredje part som säljaren anlitar för beställningshantering kan levereras trots eventuella spamfilter.
3) Ångerätt
3.1 Konsumenter har i princip ångerrätt.
3.2 Mer information om ångerrätten finns i säljarens Upplysningar om ångerrätten.
3.2 Vi erbjuder våra kunder en kostnadsfri returtjänst utöver den lagstadgade ångerrätten. Returen av varor från Tyskland är kostnadsfri för dig om du använder vår returtjänst, förutsatt att leveransen utfördes av DHL. Vänligen kontakta oss på telefonnummer 0049 30 3080 8048 eller via e-post på [email protected]. Produkten måste vara i originalskick, inte skadad eller installerad. Dessutom måste produkten vara komplett, inklusive originalförpackning, bruksanvisning, medföljande monteringsutrustning etc., vilka måste returneras oskadade och fullständiga. Skrymmande gods och däck är undantagna. Vid undantagsfall, vänligen kontakta vår kundtjänst..
4) Priser och betalningsvillkor
4.1 Om inget annat framgår av säljarens produktbeskrivning, är de angivna priserna totalpriser inklusive lagstadgad moms. Eventuella tillkommande leverans- och fraktkostnader anges separat i respektive produktbeskrivning.
4.2 De tillgängliga betalningsalternativen meddelas kunden i säljarens onlinebutik.
4.3 Om förskottsbetalning via banköverföring har avtalats, förfaller betalningen omedelbart efter att avtalet har ingåtts, om inte parterna har kommit överens om ett senare förfallodatum.
4.4 Vid val av en betalningsmetod som erbjuds via betaltjänsten "Adyen" sker betalningshanteringen genom betaltjänstleverantören Adyen N.V., Simon Carmiggeltstraat 6-50, 1011 DJ, Amsterdam, Nederländerna (härefter "Adyen"). De enskilda betalningsmetoder som erbjuds via Adyen meddelas kunden i säljarens onlinebutik. För att hantera betalningar kan Adyen anlita tredje parts betaltjänstleverantörer, för vilka särskilda betalningsvillkor kan gälla, vilket kunden i sådant fall kommer att informeras om separat. Mer information om "Adyen" finns tillgänglig på https://www.adyen.help/hc/de.
5) Leverans- och fraktvillkor
5.1 Om säljaren erbjuder frakt av varorna, sker leveransen inom det av säljaren angivna leveransområdet till den leveringsadress som kunden har angett, om inget annat avtalats. Vid transaktionshantering är den leveransadress som anges i säljarens beställningshantering avgörande.
5.2 För varor som levereras med spedition sker leveransen "fritt vid kantstenen", det vill säga fram till den närmaste offentliga kantstenen vid leveransadressen, om inte annat anges i fraktinformationen i säljarens onlinebutik och om inget annat avtalats.
5.3 Om leveransen av varorna misslyckas av orsaker som kunden ansvarar för, bär kunden de skäliga kostnader som uppstår för säljaren. Detta gäller inte för fraktkostnaderna för leveransen, om kunden effektivt utövar sin ångerrätt. För returfraktkostnader gäller de regler som angivits av säljaren i informationen om ångerrätt, om kunden effektivt utövar sin ångerrätt.
5.4 Om kunden handlar som företagare, övergår risken för oavsiktlig förlust och oavsiktlig försämring av de sålda varorna på kunden så snart säljaren har överlämnat varorna till speditören, transportören eller annan person eller institution som är avsedd att utföra leveransen. Om kunden handlar som konsument, övergår risken för oavsiktlig förlust och oavsiktlig försämring av de sålda varorna i allmänhet först vid överlämnandet av varorna till kunden eller en behörig mottagare. Avvikande från detta övergår risken för oavsiktlig förlust och oavsiktlig försämring av de sålda varorna också för konsumenter på kunden så snart säljaren har överlämnat varorna till speditören, transportören eller annan person eller institution som är avsedd att utföra leveransen, om kunden har anställt speditören, transportören eller annan person eller institution för att utföra leveransen och säljaren inte tidigare har namngivit denna person eller institution för kunden.
5.5 Säljaren förbehåller sig rätten att återkalla från avtalet i händelse av felaktig eller otillbörlig självleverans. Detta gäller endast om icke-leveransen inte är säljaren ansvarig för och denne har ingått ett konkret täckningsavtal med leverantören med nödvändig omsorg. Säljaren kommer att göra alla rimliga ansträngningar för att skaffa varorna. Vid bristande tillgänglighet eller endast delvis tillgänglighet av varorna kommer kunden omedelbart att informeras och motprestationen kommer att återbetalas omedelbart.
5.6 Upphämtning är inte möjlig av logistiska skäl.
6) Ägande
6.1 I förhållande till konsumenter förbehåller sig säljaren rätten till ägande av de levererade varorna tills den skyldiga köpesumman är helt betald.
6.2 I förhållande till företagare förbehåller sig säljaren rätten till ägande av de levererade varorna tills alla fordringar från en pågående affärsrelation är fullt betalda.
6.3 Om kunden handlar som företagare, har han rätt att vidareförsälja varorna som är föremål för äganderättsförbehållet i den normala affärsverksamheten. Alla därav uppkomna fordringar mot tredje man överlåter kunden i förväg till säljaren till ett belopp motsvarande respektive fakturabelopp (inklusive moms). Denna överlåtelse gäller oavsett om varorna med äganderättsförbehållet säljs utan eller efter bearbetning. Kunden förblir berättigad att driva in fordringarna även efter överlåtelsen. Säljarens rätt att själv driva in fordringarna påverkas inte av detta. Säljaren kommer emellertid inte att driva in fordringarna så länge kunden uppfyller sina betalningsåtaganden gentemot säljaren, inte är i betalningsförzug och ingen begäran om att inleda ett insolvensförfarande har lämnats in.
Ansvar för fel (garanti)
Om inget annat framgår av följande bestämmelser, gäller bestämmelserna om laglig bristansvar. Avvikande från detta gäller för avtal om leverans av varor:
7.1 Om kunden agerar i egenskap av företagare:
- kan säljaren välja vilken typ av kompletterande prestation som ska utföras.
- är preskriptionstiden för defekter ett år från leveransen av varorna när det gäller nya varor;
- är rättigheter och anspråk på grund av defekter uteslutna när det gäller begagnade varor;
- börjar preskriptionstiden inte på nytt om en ersättande leverans görs inom ramen för ansvaret för fel.
7.2 De ansvarsbegränsningar och förkortning av tidsfrister som anges ovan gäller inte:
- för krav på skadestånd och ersättning för utgifter från kunden,
- i händelse av att säljaren på ett bedrägligt sätt har dolt felet,
- för alla befintliga skyldigheter för säljaren att tillhandahålla uppdateringar för digitala produkter, i händelse av avtal om leverans av varor med digitala element.
- börjar preskriptionstiden inte på nytt om en ersättande leverans görs inom ramen för ansvaret för fel.
7.3 Dessutom kan de lagstadgade preskriptionstiderna för ett företag gälla för företagare. Befintlig lagstadgad regressrätt förblir opåverkad.
7.4 Om kunden agerar som köpmans i meningen av § 1 HGB, åligger det kunden att följa den kommersiella undersöknings- och reklamationsplikt enligt § 377 HGB. Om kunden underlåter att följa de angivna anmälningsplikterna anses varorna vara godkända.
7.5 Om kunden agerar som konsument uppmanas denne att reklamera levererade varor med uppenbara transportskador hos transportören och informera säljaren om detta. Om kunden inte gör detta påverkar det inte hans lagliga eller avtalsenliga krav på brister.
8) Ansvar
8.1 Säljaren ska vara ansvarig utan begränsning av alla juridiska skäl
- vid uppsåt eller grov oaktsamhet,
- i händelse av avsiktlig eller oaktsam skada på liv, lem eller hälsa,
- på grundval av ett löfte om garanti, om inte annat anges,
- på grund av obligatoriskt ansvar, till exempel enligt produktansvarslagen.
8.2 Om säljaren av oaktsamhet bryter mot en väsentlig avtalsförpliktelse ska ansvaret begränsas till den förutsebara skada som är typisk för avtalet, såvida inte obegränsat ansvar uppstår i enlighet med ovanstående punkt. Väsentliga avtalsförpliktelser är skyldigheter som avtalet, beroende på dess innehåll, ålägger säljaren för att uppnå syftet med avtalet, vars fullgörande gör det möjligt att genomföra avtalet på ett korrekt sätt och som kunden regelbundet kan förlita sig på.
8.3 I alla andra avseenden är säljaren inte ansvarig.
8.4 Ovanstående ansvarsbestämmelser gäller även med avseende på säljarens ansvar för sina ställföreträdare och juridiska ombud.
9) Kampanjkuponger
9.1 Kuponger som utfärdas gratis av säljaren som en del av kampanjer med en viss giltighetstid och som inte kan köpas av kunden (nedan kallade "kampanjkuponger") kan endast lösas in i säljarens webbutik och endast under den angivna perioden.
9.2 Enskilda produkter kan uteslutas från kupongkampanjen om en motsvarande begränsning följer av innehållet i kampanjkupongen.
9.3 Kampanjkuponger kan endast lösas in innan beställningsprocessen har slutförts. Kompensation i efterhand är inte möjlig.
9.4 Endast en kampanjkupong kan lösas in per beställning.
9.5 Varornas värde måste vara minst lika stort som beloppet på kampanjkupongen. Eventuell återstående kredit kommer inte att återbetalas av säljaren.
9.6 Om värdet på kampanjkupongen inte är tillräckligt för att täcka beställningen, kan en av de andra betalningsmetoderna som erbjuds av säljaren väljas för att reglera skillnaden.
9.7 Återstoden av en kampanjkupong kommer inte att betalas ut kontant eller i ränta.
9.8 Kampanjkupongen kommer inte att återbetalas om kunden returnerar de varor som betalats helt eller delvis med kampanjkupongen inom ramen för sin lagstadgade ångerrätt.
10) Tillämplig lag
Lagen i Förbundsrepubliken Tyskland ska tillämpas på alla rättsförhållanden mellan parterna, med undantag för lagarna om internationella köp av lös egendom. När det gäller konsumenter gäller detta lagval endast i den utsträckning som det beviljade skyddet inte upphävs av tvingande bestämmelser i lagen i det land där konsumenten har sin vanliga vistelseort.
11) Plats för jurisdiktion
Om kunden agerar som en handlare, en juridisk person enligt offentlig rätt eller en särskild fond enligt offentlig rätt med säte på Förbundsrepubliken Tysklands territorium, ska den exklusiva jurisdiktionen för alla tvister som uppstår i samband med detta avtal vara säljarens säte. Om kunden har sitt säte utanför Förbundsrepubliken Tysklands territorium är säljarens verksamhetsställe den exklusiva jurisdiktionen för alla tvister som uppstår i samband med detta avtal, om avtalet eller de anspråk som härrör från avtalet kan hänföras till kundens yrkesmässiga eller kommersiella verksamhet. I ovanstående fall har säljaren dock under alla omständigheter rätt att överklaga till domstolen på den ort där kunden har sitt säte.
12) Alternativ tvistlösning
12.1 EU-kommissionen tillhandahåller en plattform för tvistlösning online på Internet på följande länk: https://ec.europa.eu/consumers/odr
Denna plattform fungerar som en kontaktpunkt för utomrättslig lösning av tvister som uppstår till följd av onlineförsäljning eller tjänsteavtal där en konsument är inblandad.
12.2 Säljaren är varken skyldig eller villig att delta i ett tvistlösningsförfarande inför en konsumentskiljenämnd.