- Tom
Returer och klagomål
1. Viktig information om returer
Du kan returnera de produkter du har fått från oss av följande skäl:
- Använd ångerrätten
- Fel eller brist (garanti)
- Skada eller förlust under transporten
- Felaktig leverans
Returformulär
Använd formuläret nedan för att vi snabbt och enkelt ska kunna hantera din retur om du returnerar varor på grund av ångerrätt, transportskada eller felaktig leverans: Returformulär Motointegrator.pdf
Om det handlar om en garanti, fyll i garantikravsformuläret: Garantiformulär
Det är inte nödvändigt att fylla i returformuläret. Detta påskyndar dock retur- eller reklamationsprocessen och hjälper oss att korrekt identifiera produkten. På så sätt kan vi erbjuda dig en smidigare och snabbare returtjänst.
Godkännande av returer
Vi accepterar returer till följande adress:
CLEVERLOG-AUTOTEILE GmbH Motointegrator Returer Westhafenstraße 1 13353 BERLIN Tyskland
Returnera förpackningen
Kom ihåg att returnera produkten till oss i originalförpackningen och i en skyddad ytterförpackning. Fäst inget på originalförpackningen! Om möjligt uppmanar vi dig att använda ytterförpackningen som du fick varorna i. Returnera varorna till oss med alla tillbehör som ingår i produktens leverans (t.ex. tillbehör, bruksanvisningar).
Om du vill returnera försändelser som inte kan skickas som paketpost (t.ex. skrymmande försändelser), vänligen kontakta oss i förväg på [email protected].
Vi ber dig att inte returnera produkterna till oss med förfallna portokostnader.
Om kuriren ger dig ett leveranskvitto för returen, behåll det noggrant tills returprocessen är klar.
2. Återbetalning med ångerrätt
Våra kunder har 30 dagars ångerrätt. Kontrollera innan du returnerar produkten av denna anledning att ångerrättens effektiva period fortfarande är öppen, om du inte redan har meddelat oss om din ånger i tid. Läs mer om ångerrätten här.
Vi ber dig vänligen att returnera oanvända och oskadade produkter till oss. Kunden ansvarar för de omedelbara kostnaderna för att returnera produkten. Återbetalningen av inköpsbeloppet sker med samma betalningsmetod som vid beställningen. Om du köper med postförskott, ange dina bankuppgifter i returformuläret.
Om produkten visar tecken på installation eller användning måste du ersätta oss för värdeförlusten. Du kan bara testa produkterna på samma sätt som i en specialbutik. Därför kräver vi ersättning för värdet av installerade reservdelar och drar av det från återbetalningen.
Produkter som tillverkas eller modifieras enligt kundens önskemål omfattas inte heller av ångerrätten.
Observera också att ångerrätten endast gäller konsumenter enligt § 13 i den tyska civillagen, det vill säga endast en fysisk person som gör en rättshandling för ändamål som inte kan anses vara huvudsakliga för hans eller hennes kommersiella verksamhet eller självständiga yrkesverksamhet.
3. Retur vid defekt (garanti)
Motointegrator levererar nya produkter utan fel. Tusentals positiva kundrecensioner talar för sig själva. I enskilda fall kan det dock hända att en produkt har tillverkningsfel. I dessa fall står vårt supportteam till ditt förfogande.
Om du returnerar defekta produkter, fyll i garantiformuläret. Om varorna är en del av ett set, måste de presenteras tillsammans med hela innehållet i setet; enskilda delar kan inte krävas. Bifoga garantiformuläret, inköpsfakturan för delarna och bevis på eventuella andra krav till varorna. Senare kvitton kan inte beaktas. Vid behandling av garantikrav är fotografier som visar felen ofta fördelaktiga.
För att påskynda behandlingen av garantikrav, skicka oss också en skannad kopia av ditt garantikrav till [email protected]
Eftersom varorna ofta måste skickas till tillverkaren för inspektion, kan behandlingstiden variera. Om du har några frågor om garantiprocessen, kontakta vårt kundsupportteam på [email protected].
Vi återbetalar omedelbart de returfraktkostnader du betalat efter inspektion av produkten om det finns ett materialfel. Returnera under inga omständigheter produkterna till oss med förfallna portokostnader.
4. Retur vid transportskada eller förlust under transporten
Konsument
Anmäl transportskador till transportören inom 7 dagar. Du hittar information om att rapportera skador till DHL här. Motointegrator tar inget ansvar för säker leverans av din försändelse.
Du kan också anmäla detta till oss omedelbart genom att skicka ett meddelande till [email protected]. Om möjligt, returnera varorna till oss i den skadade ytterförpackningen, vid behov med en extra ytterförpackning. Skicka ifylld returformulär tillsammans med de returnerade produkterna. Dessutom rekommenderar vi att du tar bilder av den skadade försändelsen om möjligt.
Efter att ha verifierat fakta kommer vi att återbetala inköpsbeloppet.
Företag
Anmäl transportskador till transportören inom 7 dagar. Du hittar information om ämnet här. Motointegrator tar inget ansvar för säker leverans av din försändelse.
5. Retur vid felaktig leverans
Om vi har skickat dig en produkt som du inte har beställt eller av misstag en felaktig produkt, returnera endast denna vara tillbaka till oss. Bifoga det ifyllda returformuläret tillsammans med den returnerade varan. Efter att vi har kontrollerat returen kommer vi att återbetala köpesumman samt returfrakten.