Michelinföretagets början
Det hela började i maj 1889, och inte med däck. Bröderna André och Édouard Michelin tog över en gummibearbetningsanläggning i Frankrike nära Place des Carmes, Clermont-Ferrand. De gav företaget namnet "Michelin & Compagnie". I början tillverkade Michelin-fabriken bromsbelägg för vagnar, barngummikulor och packningar. Bara två år senare fick Edouard Michelin idén till ett däck och patenterade det. Detta var grundstenen för däcktillverkaren Michelin som vi känner idag.
Sedan Michelins början med 52 anställda har ett globalt företag med mer än 120 000 anställda vuxit under de kommande 131 åren. Michelins försäljningsorganisationer är spridda över 170 länder och det finns för närvarande 68 produktionsanläggningar. Michelin sommar-, vinter- eller helårsdäck uppfyller de modernaste kraven. För att uppnå detta har Michelin egna test- och utvecklingscenter i Europa, USA och Japan.
Däck för nästan alla fordon
Michelin tillverkar inte bara däck för personbilar utan täcker med sina däck nästan allt som rör sig på hjul, till exempel:
- Cyklar
- Skotrar
- Motorcyklar
- Vans
- Lätta lastbilar
- Lastbilar och bussar för lokala och långväga transporter
- Jordbrukstraktorer
- Lantbruksutrustning
- Jordflyttningsmaskiner
- Specialfordon
- Spårvägsfordon (t.ex. Paris tunnelbana)
- Flygplan
- Rymdfärjor
- Historiska fordon av alla slag
- Tävlingsdäck
Framgången för många företag ligger i att anpassa sig till nya utmaningar. Genom sina utvecklings- och testcenter kan Michelin möta kraven på moderna däck. Bilar blir snabbare och många mellanklassfordon går in i hastighetsintervall som tidigare var reserverade för sportbilar, som Ferrari eller Porsche. Dessutom måste fordonen förbruka allt mindre bränsle, vilket också däck bidrar till.
Michelin däckkriterier
Många bedömer däck efter deras profil och köregenskaper, vilket är resultatet av drift i snabba kurvor. Men däck måste göra mycket mer för att möta dagens krav.
Sido- och longitudinella krafter
Som den enda förbindelsen mellan fordonet och vägen absorberar däcken längsgående och sidokrafter. Därför måste de absorbera accelerations- och bromskrafterna, men, som redan har sagts med rätta, måste de vid kurvtagning bibehålla sidostyrkrafterna så länge som möjligt. Båda kan påverkas av konstruktionen, slitbanan och sammansättningen av däckmaterialet. Michelin-däck utför dessa uppgifter utmärkt, varför Michelin även framgångsrikt tillverkar däck för tävlingar som Formel 1.
Däckbelastningsindex
Det är nästan självklart att däcken också måste bära fordonets vikt. Maxvikten med full nyttolast antas alltid. Den erforderliga belastningen bestäms av biltillverkare för deras fordon. Du får endast använda däck på ditt fordon som minst motsvarar det belastningsindex som anges i fordonsdokumentationen. Högre värden är inget problem. Michelin tillverkar även däck för tunga fordon och stora entreprenadmaskiner. I Motointegrator webbutik hittar du Michelin sommar-, vinter- eller helårsdäck i olika storlekar och med olika lastkapacitet till förmånliga priser, även för ditt fordon.
Däckkomfortegenskaper
Michelin tar alltid hänsyn till komfortegenskaperna hos sina sommar-, vinter- eller helårsdäck. Ett däck måste till exempel dämpa och minska gupp på vägen innan de tränger in i chassit. Tidigare var det relativt enkelt med ett däcktvärsnitt på 70 eller 60 av däckets bredd. Moderna lågprofildäck med förhållandet 35 eller 20 måste vara specialdesignade för att inte anses vara extremt hårda. Men däckens rullande ljud är också en del av komfortegenskaperna och självklart ska det vara så tyst som möjligt. I tester gjorda med andra däcktillverkare har Michelin ofta fått mycket goda resultat när det gäller rullljud och lång livslängd.
Däcksäkerhet
Däcken måste förbli tillförlitligt täta även vid höga hastigheter och får så långt det är möjligt inte spricka. I det här fallet kan Michelin använda all sin erfarenhet som leverantör av däck för racing- eller flygsportssektorn. Om ett däck spricker i hög hastighet har det ofta andra orsaker än materialfel i däcken. Däck kan bara röra sig inom sin hastighetsgräns, något som många glömmer, till exempel med vinterdäck. Det sägs också att "ett däck glömmer aldrig". Vad detta innebär är att skador på däcket, till exempel på sidoväggarna på grund av trottoarkanter, kan orsaka en defekt i däcket.
Michelin är engagerad i innovation
Däcktillverkaren Michelin erbjuder sommardäck, vinterdäck eller helårsdäck. Michelin vilar inte på lagrarna utan utvecklas hela tiden. Michelins senaste skapelse i samarbete med General Motors är Michelin Uptis luftlösa däckkoncept. Bakgrunden till utvecklingen var att varje år måste cirka 200 miljoner däck kasseras innan deras normala slitagetid, eftersom de skadades irreparabelt. Michelin Uptis-däcket (Unique Puncture-proof Tire System) kan belastas som ett vanligt däck, men motstår lätt stötar och punkteringsskador. Michelin Uptis-däcket är planerat att användas på de första personbilarna från 2024.
Råvaror hållbarhet
Hållbarhet och miljömedvetenhet är också viktiga frågor inom däcktillverkning. I samarbete med WWF (World Wildlife Fund) har Michelin tagit fram en hållbar förvaltningsplan för sina gummiplantager. Detta är till exempel tänkt att motverka den växande avskogningen av tropiska skogar. Men de däck som tillverkas av Michelin tar också hänsyn till hållbarhet med 4R-strategin. Innebörden av 4R är "Reduce, Reuse, Recycle, Renew".
Följande 4 punkter är viktiga för Michelin vid tillverkning av däck:
- Michelin sommardäck, vinterdäck eller helårsdäck är tillverkade av 80 % hållbara material
- Alla Michelin-däck är helt återvinningsbara
- Michelin investerar i forskningsprogram och partnerskap för att få fram råvaror av biologiskt ursprung
- Michelin investerar också i högteknologisk återvinningsteknik
Hos Motointegrator kan du beställa Michelin-däck online som sommar-, vinter- eller helårsdäck i bästa kvalitet till mycket bra priser. Självklart har vi även däck från andra tillverkare som HANKOOK, VREDESTEIN, BRIDGESTONE, PIRELLI eller DUNLOP.