- Tom

- Pris
Frikopplingslager för JORDBRUK
(Hittade 102 resultat)
En komponent i transmissionen är frikopplingslagret för lastbilar. Det separerar skivorna från varandra. Du kopplar huvudsakligen in frikopplingslagret när du växlar i ditt fordon och motorn för närvarande går på tomgång.
Tillverkare: | SACHS |
Tillverkarens nummer: | 3182 008 041 |
Tillverkare: | SACHS |
Tillverkarens nummer: | 3151 051 031 |
Tillverkare: | SACHS |
Tillverkarens nummer: | 1863 855 000 |
Tillverkare: | SACHS |
Tillverkarens nummer: | 3151 000 419 |
Vad är ett frikopplingslager och vilka funktioner har det i en lastbil?
kopplingsutlösningslagret i din lastbil är en av de mest belastade komponenterna. Du hittar utlösningslagret direkt på utlösningsgaffeln. Detta förbinder kopplingscylindern med kopplingsutlösningslagret. Kopplingsutlösningslagret trycker antingen direkt på kopplingsaktuatorn eller drar isär den. Beroende på tillverkare avbryts kopplingens kraftanslutning genom dragning eller tryckning. Varje gång du trycker på kopplingspedalen belastar du frikopplingslagret. Samma sak händer med en automatiserad manuell växellåda, som de flesta lastbilstillverkare installerar. Till skillnad från fordon med helautomatisk växellåda är dessa lastbilar även utrustade med ett frikopplingslager och en automatisk koppling samt en vanlig koppling inklusive skiva. I detta fall sker växlingen endast elektroniskt och pneumatiskt. Helautomatiska växellådor är utrustade med en momentomvandlare.
Det finns dessutom en mycket hög termisk belastning på lastbilens frikopplingslager, eftersom mycket höga temperaturer kan uppstå under en kort tid när kopplingen slirar.Kopplingsutlösningslagret som sitter i kopplingshuset kan bara bytas ut med stor ansträngning. Detta beror på att det vanligtvis är fäst vid den manuella växellådan och ansluter växellådan till motorn. För att byta ut frikopplingslagret är det nödvändigt att ta bort och installera den manuella växellådan.
Vad är skillnaderna mellan olika typer av frikopplingslager för lastbilar?
Det finns både hydrauliska och mekaniska utlösningslager för lastbilar. Det hydrauliska utlösningslagret drivs av ett ständigt ökande vätsketryck i huvudcylindern. När du trampar på pedalen överförs trycket till slavcylindern. Detta gör att kopplingsutlösningslagret rör sig.
Det mekaniska utlösningslagret drivs av en kabel. Tack vare sin enkla konstruktion är de relativt ineffektiva.Hur känner jag igen ett defekt frikopplingslager?Eftersom frikopplingslagret är en slitdel på lastbilar måste det bytas ut då och då. En defekt i kopplingsutlösningslagret kan knappast ignoreras av föraren. När metalldelar gnids mot varandra uppstår ett högt bakgrundsljud. Om ditt frikopplingslager är defekt kan symptom som ett ohörbart
- visslande
- skrammel
- malande
Därför ska du aldrig köra vidare med ett defekt frikopplingslager. Om du gör det kommer ljudet att öka i intensitet. Om du inte reagerar på detta uppstår följdskador på grund av ett självdemonterande frikopplingslager, vilket kan bli mycket dyrt. Dessutom riskerar du ytterligare skador om du kör med ett defekt lager, vilket i värsta fall kan leda till att kopplingen går sönder. Även om akustiken ibland minskar igen, kvarstår defekten.
Defekt lager för kopplingsutlösning kan inte repareras
Ett utväxlingslager för lastbilar kan inte repareras. Om komponenten har slitits ut på grund av frekvent användning är det enda som hjälper att byta ut den. Eftersom smörjmedlet förlorar sina positiva egenskaper under användning är det inte ovanligt med ett defekt utlösningslager på grund av kontakt med smuts och vatten.
Om man planerar att byta ut kopplingen bör man alltid även byta ut lastbilens frikopplingslager. Detsamma gäller om det är nödvändigt att täta motorn. På så sätt sparar du stora kostnader på lång sikt. Ofta förekommande belastningar gör nämligen att äldre utlösningslager går sönder, vilket gör det omöjligt att fortsätta köra fordonet. Dessutom tillkommer betydande kostnader för bogsering vid behov. Det är därför Motointegrators onlinebutik rekommenderar: Om växellådan måste tas bort, byt i allmänhet ut frikopplingsspaken och frikopplingslagret.Hitta alla reservdelar hos Motointegrator
Även om du inte märker några symptom på ett defekt utväxlingslager i ditt fordon, är det lämpligt att byta ut komponenten efter cirka 100 000 till 150 000 körda kilometer.
På Motointegrator har vi 5 miljoner reservdelar och tillbehör för ditt fordon i vår onlinebutik. Övertyga dig själv om den högsta kvaliteten på våra produkter till förmånliga priser och den höga nivån av kundnöjdhet. Om en fordonsdel som du beställt online från oss mot förmodan inte uppfyller dina förväntningar kan du utnyttja vår kostnadsfria returservice.