- Tom

- Tillverkare
- Pris
ABS-elektronik för lastbilar
(Hittade 17 resultat)
ABS-elektroniken (även känd som ABS-styrenheten) bildar tillsammans med hydraulblocket, pumpmotorn, hjulsensorerna och bromsarna det låsningsfria bromssystemet i din bil. Denna säkerhetskomponent är standard i moderna motorfordon och även i vissa elcyklar. Och det av goda skäl, för sedan ABS-systemet infördes i slutet av 1970-talet har antalet trafikolyckor i världen minskat avsevärt. ABS-elektronikens uppgift är att tillsammans med de andra enheterna i detta säkerhetssystem säkerställa styrförmågan vid kraftiga inbromsningar
Tillverkare: | WABCO |
Tillverkarens nummer: | 4460561460 |
Tillverkare: | WABCO |
Tillverkarens nummer: | 4461089202 |
Tillverkare: | WABCO |
Tillverkarens nummer: | 4461702270 |
Tillverkare: | WABCO |
Tillverkarens nummer: | 4461352030 |
Tillverkare: | WABCO |
Tillverkarens nummer: | 4461702250 |
Artikeln är inte tillgänglig
Tillverkare: | WABCO |
Tillverkarens nummer: | 4460650520 |
Artikeln är inte tillgänglig
Tillverkare: | WABCO |
Tillverkarens nummer: | 4460563340 |
Artikeln är inte tillgänglig
Tillverkare: | WABCO |
Tillverkarens nummer: | 4461080850 |
Artikeln är inte tillgänglig
Artikeln är inte tillgänglig
Tillverkare: | WABCO |
Tillverkarens nummer: | 4461900010 |
Artikeln är inte tillgänglig
Om du äger en klassisk och/eller veteranbil och skulle vilja utrusta den med ABS-elektronik, kan din bil enkelt eftermonteras med ett låsningsfritt bromssystem
I den här guiden förklarar vi först hur ABS fungerar och hur det är uppbyggt. Sedan förklarar våra mekatronikingenjörer från Motointegrator hur du kan känna igen ett defekt ABS. Naturligtvis tittar vi också på kostnaderna och berättar hur du kan spara pengar här.
ABS-elektronik: uppgift och funktion
Den elektriska styrenheten - ofta beskriven som ECU (Electronic Control Unit) - är hjärnan i ABS-systemet. Dess uppgift är att kontinuerligt analysera de data som överförs av tryck- och hjulsensorerna. Så snart ABS-elektroniken registrerar en oproportionerligt hög inbromsning av bilen, styr den hydraulblocket och pumpmotorn. Den tillämpar inte samma värden på alla hjul, utan bromsar varje hjul individuellt. Detta kallas för ett fyrkanals antisladdsystem.
Vad som därmed uppnås är det optimala "bromsslipområdet" för varje hjul. Om du bromsar helt på en bil utan ABS och hjulen låser sig helt, är bromsslippet 100 %. För att kunna bromsa fordonet så säkert som möjligt bör bromsslippet på "normala" vägbanor ligga mellan 8 och 25 procent. Även vid kontrollerad inbromsning är det mycket svårt att optimera detta smala intervall. I en plötslig nödsituation är detta nästan omöjligt. Tack vare ABS-elektroniken regleras bromskraften för varje hjul på ett sådant sätt att den optimala slirningen uppnås. ABS förhindrar också att hjulen låser sig. Istället bromsar den fordonet på ett "stotterande" sätt för att säkerställa att det går att styra.En översikt över de enskilda komponenterna i det låsningsfria bromssystemet:ABS-styrenhet: Denna består av ABS-elektroniken (spolhållare inkl. elektrisk styrenhet) och hydraulaggregatet (hydraulblock, ventil, lågtrycksackumulator och pump). I de flesta fordonsmodeller är ABS-styrenheten placerad direkt i motorutrymmet. I vissa bilar är den dock placerad i fotutrymmet på förarsidan eller - som i BMW E38 - i handskfacket.
Hjulhastighetssensorer: Dessa är placerade direkt på hjulen och bestämmer den aktuella hjulhastigheten. Detta överförs kontinuerligt till ABS-elektroniken
Hjulbroms: Namnet säger allt. Hjulbromsen är ansvarig för att implementera bromseffekten på de enskilda hjulen. Respektive bromsrörelse styrs via ABS.
ABS-elektronik med ESPBiltillverkare har varit skyldiga att utrusta sina fordon med ett elektroniskt stabilitetsprogram sedan 2014. ESP står för "elektroniskt stabilitetsprogram". Det säkerställer att fordonet kör i den riktning som föraren väljer, även vid extrema styr- och bromsmanövrar. Bilen får inte längre sladd. Så fort du understyr eller överstyr din bil ingriper ESP. Som en del av ABS-elektroniken bromsar ESP-funktionen ett eller flera hjul och förhindrar därmed en förlust av kontroll. Om du funderar på att utrusta din klassiker eller veteranbil med ABS-elektronik, använd då det fullständiga ABS-ESP-programmet. Enligt statistiken förhindrar ESP cirka 30% av alla olyckor.
Tecken på en defekt ABS-styrenhetOm ABS-elektroniken eller någon annan del av styrenheten går sönder kommer din bil fortfarande att vara trafiksäker. Du kommer dock att sakna en av de mest säkerhetsrelevanta fordonskomponenterna. Viktigt: I sådana fall rekommenderar vi att du åker direkt till en verkstad och inte väntar på att få det reparerat.
Det första tecknet på ett felaktigt ABS är att den motsvarande ABS-indikeringslampan lyser konstant. Andra visuella varningssignaler som är kopplade till ABS-elektroniken kan också tändas i cockpit. Till exempel indikatorlamporna för ESP och antispinnsystemet (ASR).
Du kommer också att märka en förändring i bilens bromsbeteende under körning. Om du till exempel nödbromsar kommer alla fyra hjulen att låsas. Defekt ABS-elektronik kan kännas igen på ett felmeddelande i felminnet i fordonsdatorn.ABS-elektronik: reparation eller utbyte?Om ABS-styrenheten är defekt kan du välja mellan att antingen byta ut hela modulen eller reparera de defekta enskilda delarna. Reparationen - särskilt av de mekaniska delarna - är vanligtvis billigare. En grov uppskattning är cirka 300 euro för en reparation. Det kommer dock att ta betydligt längre tid att få ut din bil från verkstaden. Att reparera ABS-elektroniken är å andra sidan mycket mer komplicerat. Vi rekommenderar att du köper en ny ECU från "ABS Elektronika Javítás" på Motointegrator, till exempel. Om du bestämmer dig för att byta ut ABS-elektroniken helt kan du spara mycket pengar i vår Motointegrator onlinebutik för bildelar