- Tom

- Pris
Handbromsvajrar för lastbilar
(Hittade 13 resultat)
Handbromsvajern är en komponent i parkeringsbromsen på fordon. I de flesta fordon är handbromsvajern ansluten till handbromsspaken inuti fordonet och leder till bakhjulen. Beroende på typ av parkeringsbroms kan handbromsvajern påverka bromsbeläggen på färdbromsen eller på extra monterade bromsbelägg för enbart handbromsen. Om handbromsvajern är trasig kan parkeringsbromsen inte längre aktiveras. Om du behöver byta ut handbromsvajern kan du hitta en ny handbromsvajer av högsta kvalitet till ett förmånligt pris i Motointegrators onlinebutik
Tillverkare: | FEBI |
Tillverkarens nummer: | 21263 |
Tillverkare: | FEBI |
Tillverkarens nummer: | 29579 |
Tillverkare: | FEBI |
Tillverkarens nummer: | 29578 |
Tillverkare: | ADRIAUTO |
Tillverkarens nummer: | 11.254.2 |
Artikeln är inte tillgänglig
Artikeln är inte tillgänglig
Artikeln är inte tillgänglig
Artikeln är inte tillgänglig
Tillverkare: | DT SPARE PARTS |
Tillverkarens nummer: | 4.67831 |
Artikeln är inte tillgänglig
Hur fungerar handbromsvajern och parkeringsbromsen?
Parkeringsbromsen, vanligen kallad handbroms eller parkeringsbroms, fungerar oberoende av den hydrauliska färdbromsen. Det finns olika typer av parkeringsbromsar, till exempel:
- Mekanisk parkeringsbroms via vajerdrag (handbromsspak eller fotpedal)
- Elektrisk parkeringsbroms via manöverelement
- Hydraulisk parkeringsbroms
- Elektro-hydraulisk parkeringsbroms
I äldre fordon är den mekaniska parkeringsbromsen via kabel den vanligaste. Ju mer handbromsspaken ansätts eller pedalen för en fotparkeringsbroms trampas ned, desto större blir parkeringsbromsens bromskraft. När parkeringsbromsen aktiveras förkortas handbromsvajern via omledningsskivorna, vilket leder till en motsvarande ökning av bromskraften. Detta aktiverar handbromsspaken eller pedalen för fotparkeringsbromsen så att bromsläget bibehålls även utan ytterligare aktivering.
Parkeringsbromsar är obligatoriska på fordon för att förhindra att fordonet rullar iväg även när föraren är frånvarande. Följaktligen kontrolleras även deras funktion och bromsprestanda vid varje allmän besiktning av motorfordon. En trasig handbromsvajer eller skadad bromsvajer betraktas som ett betydande fel och den allmänna besiktningen godkänns inte. Den defekta eller trasiga handbromsvajern måste bytas ut och en ny besiktning är nödvändig. Du kan spara in dessa kostnader och den tid det tar om du byter ut en defekt vajer före huvudbesiktningen. Du kan få lämpliga handbromsvajrar från premiumtillverkare till förmånliga priser från MotointegratorVilka defekter kan uppstå i parkeringsbromsen?
Handbromskablar håller vanligtvis i flera år, beroende på hur ofta de används. De skyddas från inträngande fukt av gummihylsor i form av en bälg. En defekt hylsa är ofta orsaken till defekter och korrosion på handbromskablar.
Om handbromsen används mycket sällan kan den bli stel eller helt fastna. Handbromsen bör därför dras åt och lossas då och då, t.ex. om ett fordon används sällan. Handbromsvajerns styrningar och avböjningsskivorna bör också smörjas regelbundet som en del av fordonsunderhållet.På samma sätt kan bromscylindern fastna och antingen vara svår eller omöjlig att manövrera, eller så kan bromsen inte längre lossna.Handbromsen är felaktigt justerad
De flesta vajermanövrerade handbromsar justeras automatiskt, men inte alla. I äldre fordon kan grundinställningen vara för lös och om bromsbeläggen är lite slitna, går handbromsen inte längre åt med full kraft. I regel kan den då efterjusteras, förutsatt att parkeringsbromsbeläggen inte är helt slitna. I de flesta fordon ska fordonet hållas fast av handbromsen vid handbromsspakens 5:e hack.
Det är värre om en parkeringsbroms är för hårt åtdragen. Dels kan det leda till att bromsbeläggen släpar även när handbromsen är lossad, dels går handbromsvajrarna ofta av och måste bytas ut. Du kan hitta nya klossar för parkeringsbromsen och hylsor för handbromskabeln bland de upp till 5 miljoner reservdelarna på Motointegrator.
Använd handbromsen även på vinternI princip är föraren ansvarig för att säkra fordonet när det lämnas. Äldre fordon med trumbromsar kan vid minusgrader få problemet att en ansatt handbroms fryser fast och inte går att lossa på ett enkelt sätt. Om man därför inte vill använda handbromsen måste man vidta andra försiktighetsåtgärder mot att rulla iväg, som att lägga i 1:ans växel, rikta framhjulen mot trottoarkanten eller placera klossar framför hjulen
Använd parkeringsbromsen även med automatisk växellåda
Fordon med automatisk växellåda har "P"-läget för låsning av drivaxeln. I det här fallet är det dock bara en jag som griper in i axeln i transmissionen. Om spärren eller den automatiska växellådan är defekt kan funktionen försämras. Det är alltid bättre att även använda handbromsen. Att byta ut parkeringsbromsvajern kan vara en tidskrävande process, beroende på fordon. Först måste man få tillgång till handbromsspaken i kupén. I vissa fordon kan detta göras mycket enkelt genom att ta bort ett lock på handbromskonsolen; i andra fordon måste hela mittkonsolen tas bort. Den andra punkten är åtkomst till parkeringsbromsens bakre bromsspakar. Vid trumbromsar på bakaxeln är det oftast inte möjligt att komma åt utan att ta bort bromstrumman. Med skivbromsar kan bromsspaken vara fritt åtkomlig.Byte av handbromsvajern
Utöver handbromsvajrar av högsta kvalitet erbjuder Motointegrator många andra reservdelar för ditt fordon samt tillbehör och verktyg. Om du har några frågor, vänligen kontakta vår kunniga kundtjänst.