- Tom

- Tillverkare
- Pris
Hjullager för lastbilar
(Hittade 301 resultat)
Livslängden för ett hjullager i en modern lastbil är cirka en miljon kilometer. Under denna sträcka roterar ett hjullager runt sin egen axel uppskattningsvis 500 miljoner gånger. Samtidigt gör dessa säkerhetsrelevanta bildelar fortfarande sitt jobb: styr och stödjer axlarna och axlarna. Även om dagens hjullager är otroligt robusta och hållbara utsätts de ändå för kontinuerligt slitage. Konsekvenserna av ett defekt hjullager på en lastbilssläpvagn eller ett dragfordon kan ibland vara allvarliga: från ett långvarigt driftstopp för det kommersiella fordonet till en olycka på grund av ett blockerat hjul
I det följande förklarar vi strukturen och funktionen hos ett hjulnav för lastbilar. Vi listar symptomen på ett trasigt hjullager. Och vi klargör om du kan byta ett hjullager själv. Naturligtvis analyserar vi också kostnaderna för ett nytt hjullager inklusive reparation.
Struktur och funktion hos ett hjullager för lastbilEn av de vanligaste frågorna till vår kundtjänst på Motointegrator handlar om skillnaden mellan hjullager och hjulnav. Båda termerna används ofta för hjullagret. Hjulnavet fungerar som en monteringspunkt för hjulet, bromsarna inklusive värmeskyddsplattan och ABS-sensorringen. Hjullagret är placerat i mitten av hjulnavet. Det är här anslutningen till drivaxeln (dragbil) eller - när det gäller hjullager på lastbilssläpvagnar - till den stela axeln upprättas.
Hjullagret i sig består av en inre och en yttre styrring. Mellan dessa finns rullande element. Beroende på hjullagret är dessa antingen rullar eller kulor. Hjullager med koniska rullar används främst i lastbilar. En s.k. bur omger de rullande elementen och smörjmedlet (olja eller fett). Dagens hjullager för lastbilar är konstruerade på ett sådant sätt att de inte kräver något underhåll under sin livslängd. De högkvalitativa tätningarna i hjullagren förhindrar att smutspartiklar och fukt tränger in. Dessutom finns här magnetiska pulsgeneratorer som överför signaler till ABS-systemet som en del av hjulhastighetssensorn.Hjullagerfel i en lastbil: symptom och konsekvenserDe omedelbara konsekvenserna av ett defekt hjullager på en lastbil kan i värsta fall vara katastrofala. Om du inte märker tecknen på ett defekt koniskt rullhjulslager kan det berörda hjulet plötsligt låsa sig. Ingen vill få sladd i en lastbil på motorvägen i rusningstid. Det är ett faktum att man måste räkna med längre stilleståndstider på grund av ett defekt hjullager. Dessa tider blir många gånger längre om det blockerade hjulet också har påverkat andra bildelar som axel, bromsar, stötdämpare etc. Allt detta kan enkelt undvikas - åtminstone när det gäller hjullagren.
Var uppmärksam på ovanliga brummande ljud, som förändras beroende på körsituationen. Om du till exempel styr åt höger och ljudet ökar beror det på det vänstra hjullagret. Ljudet är knappt märkbart till en början, men blir högre inom kort tid. Defekta hjullager på lastbilssläp hörs däremot inte i förarhytten. Ökad bränsleförbrukning och en mjukare körstil hos lastbilen kan också tyda på defekta hjullager.För att inte lämna något åt slumpen bör du regelbundet kontrollera alla hjullager på din lastbil.Byte av hjullager på en lastbil: kostnader och arbete
Att byta ut ett trasigt hjullager på en lastbil är inte utan ansträngning. Släpvagnen eller dragbilen jackas upp och hela hjulet tas bort. För att komma åt hjulnavet på lastbilen måste även andra fordonsdelar skruvas loss. Först därefter kan hjullagret på lastbilen bytas ut. Eftersom hjulnav, bromsar etc. är säkerhetsrelevanta reservdelar rekommenderar mekatronikingenjörerna på Motointegrator alltid att låta en specialverkstad byta ut hjullagret
Vi är medvetna om att det är viktigt för dig som operatör av kommersiella fordon att hålla den totala ägandekostnaden (TOC) för lastbilen så låg som möjligt. Det är här som speciella reparationslösningar för hjullager till lastbilar kommer in i bilden. Även om dessa reservdelar är dyrare än vanliga hjullager, kan de installeras snabbt och kännetecknas av mycket lågt slitage.
Kostnaden för att byta hjullager på lastbilar beror på verkstad och region. Det beror också på fordonets eller släpvagnens modell. En grov uppskattning är att ett hjullagerbyte tar knappt en timme. En annan punkt som driver upp reparationskostnaderna är själva hjullagret. Om bytesintervallen är för långa tenderar hjullagret att kärva. I detta tillstånd skadar det inte bara hjulnavet på lastbilen, det är också mycket svårt att ta bort. Tidsåtgången fördubblas ofta med ett kärvande hjullager.Om du köper nya hjullager för lastbilar billigt på nätet kan du spara mycket pengar. I Motointegrators onlinebutik för lastbilsreservdelar hittar du över 330 hjullager för lastbilar. Priserna varierar från knappt 3,50 euro till en avancerad hjullagersats från ZF för cirka 350 euro. Du drar också nytta av våra blixtsnabba leveranstider. Dina nya hjullager för lastbilar kommer att vara i dina händer senast inom en till tre arbetsdagar.