80SEK

Inloppsventiler för lastbilar

(Hittade 100 resultat)

Inloppsventilerna ansvarar för att mata in luft-bränsleblandningen eller, när det gäller dieselmotorer, tilluften i förbränningskammaren. Motordrift är därför otänkbar utan fungerande ventiler. Ventilerna i motorn styrs via kamaxeln.

Placeringskriterier
Inloppsventil DT Spare Parts 6.22055
Tillverkare:   DT SPARE PARTS
Tillverkarens nummer:   6.22055
276,97 krInklusive moms, plus frakt
2-4 arbetsdagar
Inloppsventil AE V94638
Tillverkare:   AE
Tillverkarens nummer:   V94638
151,46 krInklusive moms, plus frakt
2-4 arbetsdagar
Inloppsventil DT Spare Parts 5.41530
Tillverkare:   DT SPARE PARTS
Tillverkarens nummer:   5.41530
195,23 krInklusive moms, plus frakt
2-4 arbetsdagar
Inloppsventil FRECCIA R4898/SCR
Tillverkare:   FRECCIA
Tillverkarens nummer:   R4898/SCR
163,46 krInklusive moms, plus frakt
2-4 arbetsdagar
Inloppsventil FRECCIA R6312/SCR
Tillverkare:   FRECCIA
Tillverkarens nummer:   R6312/SCR
77,32 krInklusive moms, plus frakt
2-4 arbetsdagar
Inloppsventil FRECCIA R6380/SCR
Tillverkare:   FRECCIA
Tillverkarens nummer:   R6380/SCR
109,35 krInklusive moms, plus frakt
2-4 arbetsdagar
Inloppsventil PARADOWSCY PSCA007
Tillverkare:   PARADOWSCY
Tillverkarens nummer:   PSCA007
133,98 krInklusive moms, plus frakt
2-4 arbetsdagar
Inloppsventil FRECCIA R6500/SCR
Tillverkare:   FRECCIA
Tillverkarens nummer:   R6500/SCR
90,21 krInklusive moms, plus frakt
2-4 arbetsdagar
Inloppsventil KOLBENSCHMIDT 171072
Tillverkare:   KOLBENSCHMIDT
Tillverkarens nummer:   171072
193,08 krInklusive moms, plus frakt
2-4 arbetsdagar
Inloppsventil KOLBENSCHMIDT 48304
Tillverkare:   KOLBENSCHMIDT
Tillverkarens nummer:   48304
226,13 krInklusive moms, plus frakt
2-4 arbetsdagar
Inloppsventil MAHLE 061 VE 31126 000
Tillverkare:   MAHLE
Tillverkarens nummer:   061 VE 31126 000
305,73 krInklusive moms, plus frakt
2-4 arbetsdagar
Inloppsventil KOLBENSCHMIDT 25300
Tillverkare:   KOLBENSCHMIDT
Tillverkarens nummer:   25300
427,26 krInklusive moms, plus frakt
2-4 arbetsdagar
Inloppsventil DT Spare Parts 4.62630
Tillverkare:   DT SPARE PARTS
Tillverkarens nummer:   4.62630
178,90 krInklusive moms, plus frakt
2-4 arbetsdagar
Inloppsventil KOLBENSCHMIDT 171115
Tillverkare:   KOLBENSCHMIDT
Tillverkarens nummer:   171115
93,66 krInklusive moms, plus frakt
2-4 arbetsdagar
Inloppsventil KOLBENSCHMIDT 48310
Tillverkare:   KOLBENSCHMIDT
Tillverkarens nummer:   48310
495,95 krInklusive moms, plus frakt
2-4 arbetsdagar

Struktur på insugningsventiler

Både insugsventilen och avgasventilen är placerade på den övre delen av cylinderhuvudet. Två eller flera insugs- och avgasventiler installeras ofta parallellt i en motor.

Intagsventilen består i huvudsak av en stiftliknande stam och en skiva som passar perfekt i cylinderhuvudets ventilsäte. Skivan har en 45° avfasning som exakt matchar dess motsvarighet på ventilsätet, som vanligtvis krymps in i cylinderhuvudet som en ring.

I de flesta fall tillverkas de två delarna separat och svetsas sedan samman, vilket upprepade gånger leder till defekter under drift. I ventiler för särskilt höga belastningar är axeln också ihålig och fylld med natrium för optimerad kylning. Detta ger också vibrationsdämpning, men ökar också risken för defekter.

Typer av inloppsventiler

Den faktiska utformningen av inloppsventiler skiljer sig i allmänhet bara något från varandra. Det finns dock ett antal konstruktionsskillnader med avseende på ventilarrangemang, aktivering och kamaxelarrangemang och drivning.

En distinktion görs mellan placeringen av ventilerna och kamaxeln i förhållande till cylindern:

- Ändringsstyrd sniffningsventil

- Inlopp över avgas, d.v.s. inloppsventilen hänger ovanför kamaxeln och avgasventilen är anordnad under den. Det kallas också alternerande eller motstyrd

- Vertikal ventil

- Gångbalk

- Överliggande ventil (OHV-ventilstyrning)

- överliggande kamaxel (OHC ventiltiming)

- två överliggande kamaxlar (dubbel överliggande kamaxel)

Ventilerna är placerade parallellt, V-format, radiellt eller mitt emot varandra (T-huvud)

Funktion för insugningsventiler

Under insugningen har ventilen till uppgift att fylla förbränningskammaren med rätt blandning av bränsle och luft eller, när det gäller dieselmotorer, endast med luft, eftersom bränslet sprutas in direkt i förbränningskammaren.

Inloppsventilen är stängd under utblåsningen och förseglar insugningskanalen till förbränningskammaren. Avgasventilen öppnas sedan här och avlägsnar värmen och avgaserna från förbränningskammaren. Detta överförs till cylinderhuvudet via ventilstyrningen och kyls där av kylvattnet (sällan även luftkylning).

Processen går via det så kallade ventiltåget, som i de flesta fyrtaktsmotorer går via en fram- och återgående kolvmotor. Kamaxeln öppnar en ventil med en tapp, fingerföljare eller vipparm, sällan även via en hydraul- eller magnetventil. Spiralfjädrar eller andra fjädrar stänger sedan ventilerna. Vevaxeln driver i sin tur kamaxeln, som överför sin rotationsrörelse till den via en kuggrem eller kuggkedja.

Vilken är störst - insugsventilen eller avgasventilen?

En insugningsventil har vanligtvis en något större spjällskiva än en avgasventil. Detta möjliggör en bättre effektutveckling med samma förbränningskammardiameter. Avgasventilens spindel är dock något tjockare för att säkerställa bättre värmeöverföring.

Fel i insugningsventilen

Inloppsventilerna i motorn utsätts permanent för höga mekaniska, termiska och korrosiva påfrestningar. Om tätningen på ventilsätet inte är i perfekt skick under förbränningsprocessen kan överhettning och smältning leda till ventilfel.

Det är därför högkvalitativa material och utförande är av stor betydelse för en lång livslängd. Som regel är de särskilt belastade delarna av inloppsventilen därför extra härdade för att motstå det höga trycket.

En ventil som inte längre fungerar korrekt känns igen på att motorns oljeförbrukning ökar och att blå rök kommer ut ur avgasröret. Ibland förekommer även knackningsljud eller att motorn stampar.

Reparation av insugningsventiler

Reparation av trasiga ventiler i motorn är ganska tidskrävande, eftersom topplocket först måste tas bort för att byta ut dem. Slitna ventilsäten kan fräsas tillbaka till rätt form. En verkstad byter ut defekta eller böjda ventiler direkt och byter även ut ventilspindeltätningarna och ventilfjädrarna samtidigt. Det är också meningsfullt att byta ut alla ventiler direkt. Detta innebär kostnader på 400 till 700 euro. Kostnaderna kan vara något högre för dieselmotorer på grund av de starkare fjädrarna.

Justering av insugningsventilen

Optimalt är ventilen inställd så att det finns en hermetisk tätning till förbränningskammaren. För att uppnå detta har ventilerna ett så kallat ventilspel - ett litet mellanrum mellan skivan och spindeln. Detta gör att den heta metallen kan expandera när den värms upp. Omvänt får mellanrummet inte vara för stort, eftersom luft annars kommer att strömma förbi ventilen och förhindra optimal kraftöverföring.

Om spelet på insugningsventilen är för stort kan detta leda till oljud i ventilsystemet. Motorprestandan kan också minska under vissa omständigheter. Om ventilen inte har automatisk kompensering måste du justera den med jämna mellanrum - eller byta ut insugningsventilen direkt tillsammans med ventilfjädrarna. Ventilspelet måste vara något större på avgasventilen, eftersom den termiska expansionen som orsakas av de heta avgaserna är högre här.

Nyare motorer har ofta hydrauliska stötdämpare utan ventilspel. Även om regelbundet underhåll inte längre är nödvändigt här, slits tapparna ut och leder ibland till skrammel och även till en förlust av kraft vid hög körsträcka.

Köp insugsventiler billigt på nätet

Köp insugsventiler och avgasventiler online till särskilt förmånliga priser. Onlinebutiker som specialiserar sig på reservdelar och tillbehör till bilar, som Motointegrator, erbjuder ett brett utbud av produkter för alla populära bilmärken. Här hittar du ett stort utbud av märken av billiga bildelar. Övertyga dig själv om vår högsta kvalitet, enastående kundservice och blixtsnabba leverans inom 1-3 arbetsdagar