- Tom

- Tillverkare
- Pris
Kopplingar för lastbilar
(Hittade 722 resultat)
Truckkopplingen - en slitdel med hög belastning
Liksom personbilar är de flesta lastbilar utrustade med en enskivig torrkoppling. Slitaget är dock betydligt högre på grund av den enorma belastningen. För att uppnå längsta möjliga livslängd bör endast högkvalitativa lastbilskopplingar installeras som reservdelar. I vår omfattande onlinebutik erbjuder vi kopplingssatser av denna höga kvalitet och till de vanliga attraktiva priserna för nästan alla vanliga lastbilar.
Kopplingens uppgiftVid förbränning i motorn omvandlas den frigjorda energin till en roterande rörelse på vevaxeln. Om denna rotationsrörelse skulle överföras 1:1 till drivaxlarna, skulle ett fordon knappast kunna starta eller nå höga hastigheter. För att uppnå detta måste den roterande rörelsen anpassas via olika utväxlingsförhållanden. Detta sker när man växlar till de olika växlarna. Detta kräver dock att den roterande rörelsen avbryts. Denna uppgift utförs av kopplingen. .
Tillverkare: | DT SPARE PARTS |
Tillverkarens nummer: | 6.40126 |
Tillverkare: | SACHS |
Tillverkarens nummer: | 3151 600 568 |
Tillverkare: | SACHS |
Tillverkarens nummer: | 3151 249 001 |
Tillverkare: | DT SPARE PARTS |
Tillverkarens nummer: | 3.11226 |
Tillverkare: | SACHS |
Tillverkarens nummer: | 3082 199 102 |
Tillverkare: | SACHS |
Tillverkarens nummer: | 3482 600 123 |
Byggande av lastbilskopplingar
I lastbilar sitter kopplingsstrukturen vanligtvis längst fram i drivlinan (på motorn) och börjar med svänghjulet med ringväxel, kopplingsskiva med foder och sedan tryckring, även känd som en automatisk skiva. Utlösningslagret löper fortfarande på axeln. Utlösningslagret trycker på tryckringens kraftiga membranfjädrar när kopplingen är urkopplad. Liksom tryckringen på växellådssidan fungerar även svänghjulet på motorsidan som kontaktyta för kopplingslamellen. I lastbilar manövreras utlösningslagret hydrauliskt, elektriskt, pneumatiskt eller elektropneumatiskt (EPS). .
Typiska skador och skademönster på lastbilskopplingar
En mjuk och ryckfri start uppnås genom att föraren låter kopplingen slira något. Detta förhindrar också att motorn stannar. Kopplingslamellen utsätts därför för extremt höga belastningar. I lastbilar är denna stress ännu högre, eftersom vikter på upp till 40 ton och mer måste sättas i rörelse. .
Om kopplingsbelägget är mycket slitet, slipar kopplingen ännu längre än vanligt och värms därför upp avsevärt. Detta kan leda till att svänghjulet och tryckringen glödgas och blir blå. Metallen blir hård och porös, men också spröd. Kopplingen (belägget) kan också härda och bli glasaktigt som ett bromsbelägg som är för varmt. Kopplingen slirar nu mycket lätt på ett okontrollerat sätt
Byt helst ut lastbilskopplingar som en kopplingssats
En annan typisk skada som nu kan uppstå: fettet i frikopplingslagret blir för varmt och läcker. Detta märks genom ett malande muller. Om utlösningslagret kärvar kan det också slipa sönder spetsarna på membranfjädrarna och förstöra dem. Det defekta utlösningslagret är ofta inte omedelbart synligt vid byte av koppling. .
Inte sällan uppträder dock de första tecknen på skador efter några tusen kilometer. Då måste hela växellådan demonteras igen, precis som vid byte av kopplingen. Vid kopplingsskador skall därför alltid kopplingslamellen bytas tillsammans med tryckringen (automatisk kopplingslamell) och utlösningslagret. Svänghjulsstödet kontrolleras däremot visuellt med avseende på blåglödgning och hårfina sprickor
Högkvalitativa lastbilskopplingar till fördelaktiga villkor
På grund av de enorma påfrestningar de utsätts för bör endast högkvalitativa reservdelar användas för lastbilskopplingar. Dessa erbjuder vi till förmånliga priser i vår onlinebutik. Naturligtvis finns det också ett omfattande utbud av tillbehör som frikopplingslager och kopplingscylindrar i de tydligt organiserade kategorierna. Vi erbjuder endast högkvalitativa reservdelar från tillverkare som är certifierade i EU. .