- Tom

- Pris
Kopplingsdelar för lastbilar
(Hittade 64 resultat)
För att lastbilen och trailern ska kunna bilda en framgångsrik förbindelse behöver du rätt koppling. Detta gör att de två kan utföra nästa jobb säkert sammankopplade. Men vilka problem kan uppstå i denna interaktion och vad behöver man göra? Här får du reda på allt du behöver veta om de lämpliga kopplingsdelarna för lastbilar.
Tillverkare: | RINGFEDER |
Tillverkarens nummer: | RI14991248 |
Tillverkare: | RINGFEDER |
Tillverkarens nummer: | RI14991288 |
Tillverkare: | RINGFEDER |
Tillverkarens nummer: | RI14991376 |
Tillverkare: | RINGFEDER |
Tillverkarens nummer: | RI06997732 |
Koppling av lastbilar och släpvagnar
Lastbilar kan transportera avsevärda mängder. De behöver dock rätt utrymme för dessa mängder. Om lastbilen inte har ett eget lastutrymme kommer olika trailers in i bilden. I och på dem kan en mängd olika varor och laster transporteras från A till B i alla aggregationstillstånd. För att säkerställa att varje transport går smidigt måste alla inblandade kunna lita på kopplingen mellanlastbilochtrailer. För detta ändamål har olika typer avkopplingar etablerats under årens lopp. Låt oss ta en kort titt på de viktigaste av dessa
Typer av kopplingar
Tillverkarna arbetar ständigt med ny teknik, men de viktigaste kopplingstyperna har prövats och testats under en längre tid nu. Vissa har ett mycket tidigt ursprung, andra har tillkommit först under årtiondenas lopp. De kan dock alla framgångsriktkopplalastbilarochtrailers.
Pinnkoppling och backkoppling
Pinnkopplingar var de första avtagbara kopplingarna i början av 1900-talet. Denna typ av koppling används nu endast på gamla lastbilar eller jordbruksfordon. Själva kopplingen har ett hål upptill och nedtill. Släpvagnens kopplingsögla har också ett hål. När öglan sätts in i kopplingen är alla tre hålen ovanpå varandra. En bult går igenom här och förbindelsen är upprättad.
En stiftkoppling är i princip en vidareutveckling av enstiftkoppling. I det här fallet är dock stiftet redan integrerat direkt i kopplingen. Kopplingsdelen på lastbilen har en anordning som kallas mouth runt sig, genom vilken släpvagnens kopplingsögla automatiskt kan hitta sin väg till stiftet. Om så är fallet stängs stiftet automatiskt. En separat spak behöver bara manövreras för att frikoppla tappen, vilket öppnar den igen.
KulhuvudkopplingKulkoppling är den klassiska, enkla släpvagnskopplingen, som vi känner den från bilar. I vissa fall bör lastbilar även kunna dra enkla släpvagnar eller husvagnar. En sådan släpvagnskoppling kan då också monteras på en lastbil. Principen är enkel. På lastbilssidan har kopplingen en boll med50mm diameter. Släpvagnen har en matchande motsvarighet och vilar sedan på kulan. För maximal flexibilitet kombineras kulhuvudkopplingar ibland direkt med en klassisk stiftkoppling på lastbilar.
Femte hjulkopplingen
Den femte hjulkopplingen ger den största lastbilsanslutningen. Den används - nomen est omen - i släpvagnskombinationer. Femte hjulet är placerat baktill på dragbilen. Där plockar den upp den så kallade käppbulten på den stora släpvagnen när den kopplas till. När allt är klart vilar släpvagnen på dragbilen och dras med hjälp av kingpin. Dessa kopplingar måste kunna dra särskilt tunga laster. Samtidigt ska till- och frånkoppling vara så enkel som möjligt för förarna, som ofta är under stor tidspress. Av dessa och flera andra skäl är en vändskivekoppling vanligtvis ett sofistikerat system bestående av de ovan nämnda komponenterna och olika funktioner för att föra lastbilen till rätt position.
Möjliga problem
De olika kopplingstyperna för med sig många fler olika potentiella problem. Den automatiskt stängande bulten kan fastna i käftkopplingar. Dessutom kan olika yttre påverkan uppstå på grund av olyckor eller liknande scenarier. Men framför allt utsätts dessa kopplingar ofta för starka krafter under långa tidsperioder. Det är därför oftast bara en tidsfråga innan ett eller annat slitageproblem uppstår. I synnerhet med vändskivekopplingar kan kontaktytan eller kingpin drabbas av tecken på slitage med tiden.
Utbyte eller reparation av defekta kopplingsdelar på lastbilarFör det förstnämnda problemet med stiftet kan en reparation kanske hjälpa. För de flesta andra finns det dock sällan någon väg runt utbyte av den berörda delen. Beroende på lastbilens och kopplingens storlek är detta i de flesta fall intealltförkompliceraten möjlighet. Men eftersom kopplingarna måste klara av tunga vikter och laster är de i motsvarande grad starka och omfattande fastspända. Det krävs mycket kraft och lämpliga verktyg för att lossa de olika skruvarna eller bultarna. Det är också viktigt att den nya kopplingsdelen monteras korrekt. När allt kommer omkring vill ingen förlora sitt lastbilssläp på vägen - oavsett vilken typ av koppling som används.
Beställ kopplingsdelar för din lastbil online på Motointegrator
Typerna av kopplingar och de tillhörande potentiella problemen är extremt omfattande. Därför är det bra att veta var man kan få tag på rätt reservdelar om det värsta skulle inträffa. I den prisbelönta onlinebutiken från Motointegrator är du säker på att hitta rätt kopplingsdelarfördin lastbil.