- Tom

- Pris
Oljepump för lastbilar
(Hittade 84 resultat)
Oljepumpar möjliggör ett fungerande motorsmörjningssystem för förbränningsmotorer i lastbilar och andra fordon. Oljepumpen i lastbilen ser till att en smörjfilm mellan glidande komponenter minskar friktionen. Eftersom olja inte stannar på plats måste den ständigt fyllas på. Dessutom avlägsnar oljepumpen i lastbilen oljan från motorns oljetråg, där all olja rinner tillbaka. Oljepumpen säkerställer en konstant cirkulation och ansvarar för att oljetrycket är tillräckligt för att alla rörliga motordelar ska nås. Ett fel eller en defekt i lastbilens oljepump kan orsaka kostsamma motorskador. Nya oljepumpar för lastbilar eller andra fordon finns tillgängliga från Motointegrator i TOP-kvalitet.
Hur fungerar en oljepump i en lastbil?
För att säkerställa större tillförlitlighet drivs oljepumpar i lastbilar och personbilar vanligtvis mekaniskt snarare än elektriskt. Detta kan enkelt uppnås med kugghjulspumpar, eftersom de drivs av kugghjulen i motorstyrenheten. Kugghjulspumparna använder ett kugghjulspar för att transportera oljan längs husväggen via de yttre tandmellanrummen. På detta sätt transporteras oljan från botten av oljetråget (sugsidan) till trycksidan av oljepumpen i lastbilen.
På sin väg till de faktiska smörjpunkterna i motorn passerar oljan först genom oljefiltret för att filtrera bort slipande partiklar från oljeflödet. Beroende på motorns konstruktion och termiska belastning installeras även vissa oljekylare för att kyla oljan. Motoroljan möjliggör därmed inte bara lågfriktionsrörelser för två glidpartner, utan kan också avleda värme som genereras i motorn.Vilka defekter kan uppstå i oljepumpar för lastbilarOljepumpar är bara en del av motorns smörjsystem. Förutom oljefilter och oljekylare ingår även oljeledningar och i slutändan oljeborrningar i motorn och lagerskålar. Om oljepumpen går sönder saknas den viktiga smörjfilmen och de rörliga komponenterna kan slitas ut snabbt, beroende på deras funktion.Oljepumpen i sig har en robust konstruktion och drabbas sällan av defekter, så länge det finns tillräckligt med olja i motorn och oljebytesintervallen följs. Naturligtvis måste motorolja med rätt viskositet också användas och endast motoroljor som godkänts för motorn av fordonstillverkaren bör användas.Det finns fortfarande orsaker till oljepumpfel, till exempel om oljepumpfjädern är trasig eller sliten. Ett tryckfall i styrsignalledningen kan också vara orsaken. Ofta är det dock andra komponenter i motorns smörjsystem som hindrar eller stör korrekt oljecirkulation.
För låg oljenivå
Kontroll av motoroljenivån är en del av det regelbundna underhållsarbetet. Med motorer som förbrukar upp till 2 liter olja per 1 000 km kommer du att vänja dig vid det och fylla på olja i förtid. Motorer med låg oljeförbrukning är farliga eftersom de kontrolleras mer sällan. Om oljeförbrukningen sedan ökar på grund av slitage eller läckande tätningar, har erfarenheten visat att detta inte upptäcks förrän sent.
Det finns dock en varningslampa för motorolja, som inte baseras på oljenivån utan på oljetrycket. Om den tänds är oljetrycket för lågt och oljan kan inte längre nå alla relevanta smörjpunkter. Om motorn sedan stängs av omedelbart kan det värsta förhindras. Det tar några sekunder för den tillgängliga oljan att rinna ut från smörjpunkterna. Om du ignorerar kontrollampan för oljetryck riskerar du stora motorskador.
Bland de nästan 5 miljoner reservdelarna på Motointegrator hittar du oljepumpar för lastbilar och bilar samt nya oljefilter eller oljetrycksgivare till mycket förmånliga priser.Täppta ledningar och borrhål
Även om oljepumpen i lastbilen fungerar och det finns en tillräcklig mängd olja, är det ännu inte säkert att motoroljan transporteras till rätt smörjpunkter. Stigrören för motoroljan trycksätts permanent av oljepumpen, vilket innebär att blockeringar sällan bildas där. Om ett stigarrör skadas, till exempel krossas eller knäcks, ser situationen genast helt annorlunda ut. Oljetrycket kan då sjunka eller så är ledningen helt blockerad.
Mer frekvent drabbade än tryckledningarna är dock dräneringshålen och hålen vid smörjpunkterna. Smutspartiklar och metallnötning kan ansamlas där och täppa till oljehålen lättare. Följden blir att smörjpunkten inte smörjs tillräckligt eller inte alls. Detta understryker också vikten av att inte fylla motorn med motorolja av låg kvalitet och att byta olja vid föreskrivna intervall.Om t.ex. oljefiltret är för gammalt för att bytas ut kan det bli helt igensatt. För att skydda motorn finns det en bypassventil på oljefilteranslutningen som förbigår oljefiltret i detta fall. Det innebär att oljekretsen bibehåller fullt oljetryck, men att partiklar inte längre filtreras bort. Partiklarna hamnar sedan mellan de rörliga glidande delarna och oljan och orsakar slitage och skador.Det är bättre att byta ut oljefiltret och motoroljan i god tid. Nya oljefilter, motoroljor eller oljepumpar för lastbilar finns tillgängliga i Motointegrators onlinebutik i toppkvalitet till mycket förmånliga priser.
Hur känner du igen defekter i oljekretsen?
Vissa fordon har en oljetrycksindikator. Om det visade oljetrycket understiger de värden som anges av tillverkaren är det lämpligt att kontrollera oljekretsen. Tänk på att oljetrycket är högre med kall olja än med varm olja. Du kan enkelt hitta oljetrycksmätare och oljetryckssensorer samt oljepumpar och oljesugpumpar för lastbilar på Motointegrator med hjälp av sökmasken