- Tom

- Pris
Bromsledningar för MOTORCYKLAR
(Hittade 104 resultat)
Motorcyklar kan uppnå enorma accelerationsvärden på grund av deras bättre effekt-till-vikt-förhållande än bilar. Tyvärr har detta inte samma effekt på bromssträckan. Den korta hjulbasen och den relativt höga tyngdpunkten förhindrar detta. Motorcyklister måste använda motorcykelns bromskraft mer försiktigt för att inte hamna i instabila körförhållanden. Detta kräver ett fullt fungerande bromssystem som är lätt att kontrollera. Den svaga punkten i motorcykelns bromssystem är motorcykelns bromsledningar, som på de flesta motorcyklar är tillverkade av speciella gummiblandningar från fabrik. Endast ett fåtal motorcyklar med höga priser är utrustade med stålflexbromsledningar direkt från fabrik. På Motointegrator erbjuder vi dig normala bromsledningar för din motorcykel för utbyte, men också högkvalitativa stålflexbromsledningar för eftermontering.
Varför är kvaliteten på bromsledningar viktig?
Liksom bilar har motorcyklar också ett hydrauliskt bromssystem. Hand- eller fotbromsen skapar ett hydrauliskt tryck i bromssystemet, som överför bromsvätskan (hydraulolja) till bromskolvarna via bromsledningarna. Ju hårdare motorcykeln bromsas, desto högre blir trycket på bromsvätskan i bromsledningarna och bromskolvarna sträcker sig längre och hårdare. Om bromsledningarna är defekta har detta en direkt effekt på bromsens retardation.
Nackdelarna med bromsslangar av gummi
Bromsslangar av gummi är mycket billiga, vilket är anledningen till att de är standardutrustning på många motorcyklar. Endast ett fåtal, mestadels sportiga motorcyklar, är utrustade med de bättre stålflexbromsslangarna från fabrik. Gummiblandningarna i vanliga bromsslangar utsätts för väder och vind och solsken på motorcyklar. På grund av temperaturväxlingar, åldringsprocessen och UV-strålning från solen blir gummislangarna spruckna och spröda. De kan börja läcka efter några år. De förlorar sina mjukgörare och är inte längre lika flexibla, vilket sällan resulterar i en helt trasig bromsslang, men ofta leder till läckage vid veck.
Motorcykeltillverkarna rekommenderar att alla bromsslangar av gummi byts ut med 4 till 5 års intervall. Om bromsslangarna av gummi är äldre kan de inte längre stå emot det hydrauliska trycket och expanderar under tryck. Detta förskjuter bromspunkten längre bakåt eller så måste bromsen aktiveras kraftigare för att ge tillräckligt bromstryck. Detta leder också till en tidsfördröjning och bromskraften appliceras senare. Eftersom detta inte sker plötsligt under åldringsprocessen, utan gradvis, märker motorcyklisten det inte omedelbart eller vänjer sig vid att ha dåliga bromsar. Detta är naturligtvis helt onödigt och farligt. I Motointegrators onlinebutik är det mycket enkelt att få nya bromsledningar av gummi eller stålflätning till ett förmånligt pris
Fördelarna med stålflätade bromslinor för motorcyklar
Bromsledningar av stålfläta utvecklades först för racing, där bromssystemets tillförlitlighet och exakt justerbara tryckpunkt är mycket viktiga. Tack vare industriell massproduktion är stålflätade bromsledningar nu också tillgängliga till relativt låg kostnad för väggående motorcyklar, till exempel från Motointegrator.
Den inre delen av stålflätade bromsledningar är vanligtvis tillverkad av åldersbeständiga elastomerer, som är belagda med ett rostfritt krom-nickelståltyg. De kan motstå högre tryck utan att expandera på grund av manteln. Bromsledningar av flätat stål har en nästan obegränsad livslängd och behöver inte bytas ut om de inte har skadats allvarligt från utsidan. Stålnätet ger också ett effektivt skydd mot stenskott eller mårdbett. Eftersom de inte kan bli porösa som bromsslangar av gummi, minskar de stålflätade bromsledningarna också absorptionen av vatten från den hygroskopiska (mycket vattenattraherande) bromsvätskan.
Till skillnad från bilar har motorcyklar sin teknik fritt synlig från utsidan, vilket innebär att stålflexade bromsledningar också ger en estetiskt tilltalande effekt jämfört med bromsslangar av gummi.
Byt ut bromsslangar av gummi med bromsledningar av stålflätat material
Om du tittar på priserna på Motointegrator för stålflätade bromsslangar, kommer du att inse att det högre priset snabbt betalar sig själv. När du jämför priserna på gummibromsslangar, tänk inte bara på att gummibromsslangarna måste bytas ut vart 4:e till 5:e år. Tänk också på arbets- och installationskostnaderna.
Välj rätt stålflexbromsslangarStahlflex bromsledningar är vanligtvis prefabricerade med lämpliga anslutningar för att säkerställa att bromssystemet är tillförlitligt tätat. När du beställer stålflexbromsledningar från Motointegrators onlinebutik, se till att de är lämpliga för din motorcykel. Vår sökmask hjälper dig med detta.
Passar endast godkända stålflexbromsledningar
Konverteringen av gummibromsslangar till stålflexledningar måste registreras i fordonsdokumenten, förutsatt att det inte är en ersättning för stålflexledningar som redan är monterade som standard. För registrering, se till att bromsledningarna åtföljs av en allmän operativ licens (ABE).
Ingen luft i bromssystemet
När du byter bromsledningar bör du också byta bromsvätska, vilket rekommenderas vid regelbundna intervall på 2 år. Var uppmärksam på specifikationen för bromsvätska som är godkänd för din motorcykel. Dessutom får ingen luft komma in i bromssystemet när du byter bromsledningar. Du hittar lämpliga avluftningsanordningar på bromsoken.
I Motointegrators prisbelönta onlinebutik kan du köpa stålflexbromsledningar, gummibromsslangar, bromsvätska, bromsbelägg och upp till 5 miljoner reservdelar och tillbehör för motorcyklar och bilar från premiumtillverkare som GOODRIDGE, INPARTS, TRW och VICMA. Dra nytta av Motointegrators kostnadsfria returservice vid behov.