- Tom

- Tillverkare
- Pris
Kopplingar för MOTORCYKLAR
(Hittade 1047 resultat)
Kopplingar och tillbehör för motorcyklar - säkert hos Motointegrator
Sökandet efter kompletta motorcykelkopplingar eller lämpliga kopplingsdelar kan vara tidskrävande och tråkigt. Om du snabbt behöver en specifik del är våra specifika erbjudanden och korta leveranstider en välsignelse. I Motointegrators onlinebutik har vi ett brett utbud av reservdelar och tillbehör för motorcyklar, skotrar, bilar och lastbilar. Du hittar fordonsdelar, verktyg, smörjmedel och vårdprodukter från alla välkända tillverkare till toppriser. På vår kundvänliga webbplats kan du snabbt och enkelt välja och beställa den nödvändiga delen, det rätta verktyget eller det speciella extra. Du får den inom en till tre dagar.
Tillverkare: | SACHS |
Tillverkarens nummer: | 3072 135 132 |
Tillverkare: | TRW |
Tillverkarens nummer: | MCC162-10 |
Den rika skattkammaren för bikern
I Motointegrators rika skattkammare för motorcyklister ingår även motorcykelkopplingar.
Motorcykelavdelningen erbjuder dig följande områden:
Motorcykeldelar
Reservdelar till motorcykel,
Däck för motorcykel,
Motorcykeloljor, smörjmedel och vårdprodukter,
Kläder för motorcyklar,
Motorcykelhjälmar och
Motorcykeltillbehör.
Kopplingar för motorcyklar hittar du i specialkategorin "Kopplingar" i sektionen för reservdelar för motorcyklar. Där kan du se de enskilda produkterna efter tillverkare och beställa den del du behöver.
Kopplingens roll i motorcykelns kraftöverföring
Drivenergin som genereras av motorn överförs till bakhjulsdriften via kopplingen, växellådan och en drivaxel, en kilrem eller en kedja. Ett undantag är veteranmotorcykeln från Megola, som är utrustad med en roterande motor i framhjulet. Kolvens vevstake i motorn sätter en vevaxel i rotation. Vevaxelns hastighet skiljer sig från den hastighet med vilken hjulet ska rotera. Detta åtgärdas av växellådan. Varvtalet minskas eller ökas i växellådan. Ett reduktions- eller överföringsförhållande tillämpas. Motorvarvtalet måste alltid ligga inom ett optimalt område. Om olika varvtalsområden ska täckas in används en manuell växellåda. Detta gör det möjligt att välja olika reduktions- eller överföringsförhållanden med hjälp av växelspaken. Kopplingen är placerad mellan motorn och växellådan. Den separerar vevaxeln från transmissionen när den inkopplade växeln ska bytas och återansluter de två när detta är gjort. Om kopplingen inte kopplas ur skulle växlingarna förstöra transmissionen och motorn.
Hur kopplingar fungerar
Kraftöverföring, eller snarare momentöverföring, i en koppling uppnås med hjälp av statisk friktion. Om ytorna på två komponenter pressas samman med en tillräckligt stor kraft kan komponenterna inte längre flyttas mot varandra. Resultatet är en friktionslåst förbindelse. Om kraften avlägsnas frigörs denna förbindelse igen. Nästan alla motorcykelkopplingar fungerar enligt denna princip. I de flesta fall genereras den erforderliga kraften av fjädrar som pressar en tryckplatta mot kopplingsskivan. När kopplingen är urkopplad trycks fjädrarna tillbaka och kopplingsskivorna skjuts isär. Motorcyklar är vanligtvis utrustade med flerskiviga kopplingar. Flerskiviga kopplingar kallas även lamellkopplingar. Den alternerande placeringen av inner- och ytterskivor ökar friktionsytan som är tillgänglig för överföring av vridmoment. De inre skivorna är anslutna till vevaxeln. De yttre skivorna har urtag runt omkretsen i vilka kopplingskorgen griper in. Kopplingskorgen roterar transmissionens drivaxel. I vår onlinebutik hittar du ett omfattande sortiment av högkvalitativa kopplingslameller från ARROW, LUCAS TRW och TOURMAX. Vid behov kan du också beställa de matchande kopplingsfjädrarna.
Centrifugalkopplingar från MOTANA BELGIUM och INPARTS för skotrar
Centrifugalkopplingar används ofta i skotrar. Deras huvudkomponenter är kopplingsklockan och klaffar försedda med friktionsbelägg. De rörliga klaffarna har en anslutning till vevaxeln. Vid en viss hastighet pressas de utåt mot klockhusets innervägg av centrifugalkraften. Den statiska friktionen får klockhuset och växellådan att rotera. Vi har de beprövade centrifugalkopplingarna för skotrar från MOTANA BELGIUM och INPARTS i vårt sortiment.
Den steglöst variabla variomatiska växellådan
Ledande tillverkare av kontinuerligt variabla variatortransmissioner är ATHENA, INPARTS och VICMA. Vridmomentet i dessa transmissioner överförs med hjälp av en kilrem. Ingångsaxeln och utgångsaxeln är försedda med två koniska remskivor. En konisk remskiva på varje axel är rörlig så att det V-formade avståndet mellan remskivorna är variabelt. Det justeras på drivsidan med hjälp av rullar (vario-rullar) beroende på hastigheten. Rullarna är placerade under den rörliga koniska skivan. När hastigheten ökar trycker centrifugalkraften rullarna mot skivans kant. Detta gör att de förskjuts i riktning mot den fasta V-remskivan. V-remmen rör sig utåt i det allt smalare gapet mellan remskivorna. I samma utsträckning dras kilremmen inåt mellan kilskivorna på den utgående axeln. Där pressar en fjäder den rörliga remskivan mot den fasta. Vid acceleration måste fjäderkraften övervinnas. Vid inbromsning minskar fjädern avståndet mellan remskivorna och låter kilremmen röra sig utåt igen. Beställ varioskivor eller kompletta reparationssatser för ATHENA, INPARTS eller VICMA steglösa växellådor från Motointegrators onlinebutik.
Från specialreservdelar till den perfekta motorcykeloutfiten
Utöver motorcykelkopplingar, reservdelar och reparationssatser erbjuder vi också ett stort urval av motorcykelhjälmar och motorcykelkläder på sidorna i vår onlinebutik. Hitta de produkter som passar din maskin och din personlighet och, framför allt, bidrar till din säkerhet på vägen.