- Tom

- Tillverkare
- Pris
Färdbromsar för lastbilar
(Hittade 118 resultat)
Det finns en anledning till att två oberoende bromssystem är obligatoriska i Tyskland. De är trots allt avgörande för förarens och andra trafikanters säkerhet. I bilar är detta parkeringsbromsen och manöversystemen - även kända som fotbroms och handbroms. För att alltid kunna garantera säkerheten måste bromsarna, särskilt parkeringsbromsen, kontrolleras och underhållas regelbundet. Många uppgifter kan utföras självständigt. Du hittar nödvändiga tillbehör för underhåll och skötsel av bromsar i Motointegrators onlinebutik.
Tillverkare: | WABCO |
Tillverkarens nummer: | 4800020220 |
Tillverkare: | PNEUMATICS |
Tillverkarens nummer: | PNZSM/M22 |
Tillverkare: | PNEUMATICS |
Tillverkarens nummer: | PN-10602 |
Tillverkare: | PNEUMATICS |
Tillverkarens nummer: | PN-10258 |
Tillverkare: | PNEUMATICS |
Tillverkarens nummer: | PN-10648 |
Tillverkare: | PNEUMATICS |
Tillverkarens nummer: | PN-10646 |
Tillverkare: | WABCO |
Tillverkarens nummer: | 461 513 000 0 |
Tillverkare: | FEBI |
Tillverkarens nummer: | 27878 |
Tillverkare: | KNORR |
Tillverkarens nummer: | K039569X50 |
Färdbromsen kortfattat förklarad
Fordon i Tyskland måste vara utrustade med två oberoende bromssystem - parkeringsbromsen och färdbromsen. Kraven på färdbromsen är också tydligt definierade. De måste verka på bilens alla hjul och generera samma bromskraft inom en axel. Dessutom måste färdbromsen ha en viss minsta retardation och vara kontrollerbar.
Servobromsar kan manövreras både hydrauliskt och som luftbromsar och man kan skilja mellan trumbromsar och skivbromsar. Idag används främst skivbromsar, eftersom deras fördelar överväger nackdelarna:Till skillnad från parkeringsbromsen måste färdbromsen verka på bilens alla hjul. Dessutom måste färdbromsen vara kontrollerbar. Den stora skillnaden ligger i funktionen. Medan färdbromsen används för att få bilen att stanna, används parkeringsbromsen för att hålla det stillastående fordonet på ett säkert sätt.
Typer av bromssystemDagens bilar är nästan alla utrustade med skivbromsar. De har ersatt de trumbromssystem som tidigare var vanligast på bilar. Skivbromsar monteras nästan alltid på framaxeln, eftersom bromsverkan är mer effektiv där och vikten dynamiskt förskjuts till axeln. Undantag är små bilar och bilar med låg prestanda. Här är skivbromsarna monterade på bakaxeln. När bromsen aktiveras pressas bromsbelägget, som sitter på ett bromsblock, mot skivan på hjulnavet. Resultatet blir att hjulet bromsas. Med trumbromsar pressas bromsbeläggen mot trumman.
Beständighet hos bromsbelägg och bromsskivorBromsskivors och bromsbeläggs hållbarhet är svår att förutsäga, eftersom många faktorer påverkar hållbarheten. Till exempel spelar typen av bromssystem en roll, t.ex. trumbromsar, keramiska bromsar eller skivbromsar. Bilens ruttprofil är också en faktor. Om bilen huvudsakligen körs i bergen eller i staden kommer bromsarna och bromsbeläggen att slitas ut mycket snabbare än på ett fordon som huvudsakligen körs i plan terräng. Bromsarna bör därför kontrolleras regelbundet. Bromsbelägg med bromsbelägg som är mindre än två millimeter tjocka ska alltid bytas ut. Trumbromsbackar bör bytas ut om bromsbeläggen är mindre än en millimeter tjocka. Slitageindikatorer i moderna bilar informerar fordonsägaren om att bromsarna snart måste bytas ut. En mekanisk varning kan också ges. Här skrapar ett metallstift på skivan när slitgränsen nås, vilket gör att ett kraftigt gnisslande ljud hörs.Utan betydande belastning behöver bromsbeläggen bytas ut först efter 100.000 och 120.000 kilometer. Intervallet minskas beroende på körstil, t.ex. frekventa kraftiga inbromsningar och sportig körning.Känna igen slitna bromsbelägg
Slitna bromsbelägg uppvisar tydliga symptom. Ett ihållande slipande ljud kan vara en indikation på en sliten komponent. Om bromspedalen eller ratten skakar lätt eller om bilen drar något åt sidan är det också ett tecken på slitna bromsar. En fladdrande bromspedal, en längre bromssträcka och en låg bromsvätskenivå är också symptom på slitna bromsar.
Skrikande bromsar - ett symptom på ett fel?
Om bromsarna har reparerats och gnisslar kan det finnas ett installationsfel. I det här fallet harmoniserar inte bromsbeläggen och bromsskivorna perfekt med varandra. Gnissel uppstår också om bromsbeläggen har bytts ut utan att bromsskivan har bytts ut. I detta fall visar bromsskivorna redan tecken på slitage.
Skrikande bromsar förekommer också i så kallade sommarbilar. Avlagringar samlas på bromsbeläggen under vintern och orsakar ett gnisslande ljud.Köp servobromsar billigt onlineFör att undvika gnisslande färdbromsar måste bromsbeläggen vara kompatibla med fordonets bromssystem. Olämpliga komponenter och dålig kvalitet är ofta orsaken till irriterande ljud. Du kan hitta rätt komponenter för dina bromsbelägg i Motointegrators onlinebutik.
Kostnaden för nya bromsar kan vara betydande. För en liten och medelstor bil kan det röra sig om upp till 300 euro om bara bromsbeläggen byts ut. Om även bromsskivorna måste bytas ut kan det röra sig om upp till 800 euro. Minska kostnaderna genom att köpa dina nya komponenter för färdbromsarna billigt online. Du hittar rätt tillbehör för din bil i vårt sortiment med cirka 5 miljoner bilreservdelar från premiumtillverkare. Se själv.