- Tom

- Pris
Kopplingssatser för lastbilar
(Hittade 100 resultat)
Vi vill börja denna artikel med några goda nyheter: Kopplingssatsen på en lastbil har en mycket längre livslängd än kopplingen på en vanlig personbil. Ändå är denna viktiga bildel inte förskonad från kontinuerligt slitage. Därför måste även de mest högkvalitativa kopplingssatserna för lastbilar bytas ut så småningom. Och det för oss till de mindre goda nyheterna: reparationskostnaderna för lastbilar får ibland fordonsägare att gråta. En defekt koppling är inget undantag.
Men vad är livslängden för en lastbilskoppling? Hur kan man förlänga den? Hur mycket kostar det att montera en ny kopplingssats på en lastbil och hur kan du spara pengar? Vi går till botten med dessa och andra frågor om kopplingssatser för lastbilar.
Kopplingssats för lastbil - funktion
En koppling har till uppgift att säkerställa en separerbar kraftöverföring mellan motor och transmission. Detta möjliggör start, växling och backning. Kopplingen är placerad i motorrummet mellan motorutloppet och transmissionsinloppet. Kopplingen förbinder vevaxeln med transmissionsaxeln. Med en manuell växellåda som exempel fungerar det på följande sätt:
Om du inte trampar ned fordonets kopplingspedal pressas kopplingslamellen mot motorns svänghjul av en tryckplatta. Vridmomentet överförs därför till drivhjulen. När du trampar ned pedalen kopplar du bort förbindelsen och motorns kraft överförs inte längre till växellådan.Förbindelsen skapas av friktion, hydraulolja eller elektromagnetism, beroende på vilken typ av koppling det är. I automatiska växellådor säkerställer hydraulolja överföringen av vridmoment. Så kallade friktionskopplingar har blivit etablerade i manuella växellådor. Här skiljer man dessutom mellan en- och flerskiviga kopplingar. Kopplingsuppsättningen för lastbilar med en mekanisk manuell växellåda är en enkelskivig eller membranfjäder torrkoppling för de flesta fordonsmodeller.Livslängd och tecken på fel i kopplingssatser för lastbilar
Kopplingssatsen i en lastbil
Kopplingssatsen i en bil bör bytas ut efter cirka 150 000 km. Kopplingssatser för lastbilar är mycket mer robusta och har en livslängd på cirka 300.000 till 700.000 kilometer. Det som är viktigt här är det område där lastbilen används. Om föraren är uppmärksam på en kopplingsvänlig körstil vid fjärrtransporter kan livslängden för kopplingssatsen till och med ligga på ett sexsiffrigt belopp. Vid tippning (byggarbetsplatser, sophämtning etc.) utsätts kopplingen för betydligt högre belastningar, vilket minskar livslängden för denna fordonsdel.
Att låta kopplingen slipa är gift för alla kopplingsuppsättningar. Oavsett om det är i en lastbil eller en personbil. Se också till att du inte ständigt trycker ned kopplingspedalen när du står stilla under långa perioder (t.ex. i en trafikstockning). Detta skyddar kopplingens utlösningssystem. Byt även transmissionsoljan regelbundet. Följ de bytesintervall som anges av fordonstillverkaren.
En defekt kopplingssats på en lastbil kan identifieras med olika tecken. Till exempel blir det märkbart svårare att trycka ned kopplingspedalen. En ytterligare indikation på en sliten koppling är en ojämn, ryckig start och en brännande lukt efter att kopplingen har kopplats in. Följande symptom indikerar också en trasig koppling:
- Kopplingen slirar. (Hastigheten ökar, men lastbilen accelererar oregelbundet.)
- Ett gnisslande ljud hörs efter att kopplingen kopplats in.
- Växlarna är svåra att lägga i.
Tips: Du kan upptäcka en defekt kopplingssats genom att utföra ett test. Detta gör du genom att lägga i högsta växeln och släppa kopplingen med handbromsen åtdragen. Om motorn stannar är kopplingen OK. Om motorn fortsätter att gå är kopplingen defekt. Kom dock ihåg att detta test ytterligare förvärrar tillståndet för en skadad koppling. Vi rekommenderar därför alltid att fordonet kontrolleras av en specialiserad verkstad.
Byt alltid den kompletta kopplingssatsen på lastbilar
Du bör följa detta råd från våra lastbilsproffs på Motointegrator. Det är det enda sättet att säkerställa att hela systemet fungerar som det ska. En kopplingssats består av kopplingsaktuatorn (kåpa, tryckplatta och membranfjäder), kopplingsskivan och utlösningsmekanismen
Att själv byta ut kopplingssatsen på en lastbil är ett ganska omfattande arbete. Om du inte har den expertis och de verktyg som krävs är det bättre att låta bli. Byte av kopplingssats varierar beroende på lastbilens konstruktion och typ. Vad som dock är detsamma är att växellådan måste tas bort. För att göra detta kan andra bildelar som batteri, startmotor, kopplingscylindrar och drivaxlar behöva tas bort.
Hur mycket det kostar att byta kopplingssats på en lastbil beror på två faktorer: arbetstiden och kostnaden för en ny kopplingssats från SACHS, LUK eller någon annan tillverkare. En grov uppskattning är mellan två och sex timmars arbete. Denna siffra varierar dock beroende på fordonsmodell. Hur stor arbetskostnaden blir beror på verkstad och region. Om du köper en ny kopplingssats för din lastbil online sparar du mycket pengar. Du hittar kopplingssatser för lastbilar till oslagbara priser i vår onlinebutik för lastbilsreservdelar.