V-remmar och V-ribbor

(Hittade 3460 resultat)

Köp kilremmar och kilribbade remmar till ett förmånligt pris

Är du ute efter en kilrem till din bil? Hos Motointegrator hittar du toppkvalitet till topppriser! Låt våra experter ge dig råd nu och välj mellan välkända tillverkare som Dayco och Conti.

Välj bil för att se matchande delar från V-remmar och V-ribbor

Alla bilmärken

Funktion hos kilremmar

V-remmen förbinder de V-ribbade remskivorna med varandra och överför därmed motorns kraft till olika delar av motorutrymmet, såsom generatorn, luftkonditioneringskompressorn, generatorn och vattenpumpens ventilation. V-remmar fungerar därför som drivremmar - även kända som drivremmar. Till skillnad från sin föregångare, kilremmen, kan kilremmen överföra vridmomentet från flera enheter samtidigt.

Byte av kilrem

Ingen bilägare är förskonad från behovet att byta olika slitdelar. Detta inkluderar byte av kilrem. Slitna kilremmar kan kännas igen på ett visslande ljud. Detta inträffar ofta vid vintertemperaturer, eftersom remmens glidning ökar märkbart vid regn och kyla. Detta beror på att en våt rem har sämre grepp om remskivan. Experter rekommenderar då att man kontrollerar om kilremmen behöver bytas ut eller om problemet kan lösas genom att spänna remmen igen. För att bli av med det obehagliga gnisslande ljudet permanent kan du dock inte undvika att byta ut kilremmen. Byte eller efterspänning av kilremmen kan vara svårt i vissa fordonstyper, eftersom remmen driver flera hjälpenheter i vissa motorer. I detta fall rekommenderar vi ett besök på din auktoriserade verkstad.

Köp kilremmar från Bosch, Conti, Dayco och många andra märken online

Oavsett om det gäller V-remmar, V-remsspännare eller V-remsstyrskivor - du hittar ett stort urval av reservdelar för ditt fordon i Motointegrators omfattande onlinebutik. Vi erbjuder högkvalitativa produkter för alla vanliga fordonstyper och bilmodeller - till förmånliga priser. Dra nytta av fördelarna med online-shopping och beställ de kilremmar du behöver från bekvämligheten av ditt eget hem.

Topp produkter från kategorin V-remmar och V-ribbor

Placeringskriterier

Hur används en kilrem?

Drivremmen används av vevaxeln. Det finns en remskiva i fronten. Den kopplas sedan till de olika enheterna med remskivor. I dagens fordon är dessa vanligtvis följande komponenter:

- Generatorer

- Servopumpar (hydraulpump för servoolja)

- Luftpump och/eller Vakuumpumpar

- Vattenpumpar

- AC-kompressor

- Fläkthjulfrämre kylare (via viskös koppling)

På grund av det stora antalet remskivor har motorn ofta två kilremmar. Vilka drivningar och vilka kilremmar som används varierar från motor till motor och tillverkare till tillverkare.

Vad är skillnaden mellan kilremmar, kilremmar, kilremmar och kuggremmar?

Kuggremmen används för att styra motorn. Det är ett tandbälte som måste fästas exakt på tanden. Så är inte fallet med kilremmar. Detta är inte heller att förväxla med en kamrem. Kamremmens tänder behöver inte vara exakt ovanpå kedjehjulets tand. Kamremmen är som en vanlig kilrem, bara denna kilremmen inne i remmen går sönder med jämna mellanrum.
Detta gör kamremmen mer flexibel, men också något dyrare att tillverka. Men dessa konventionella drivremmar blir mindre och mindre vanliga. Istället används kilremmar mer och mer. Dessa är faktiskt flera tunna revben sida vid sida. Vanligtvis kan det vara tre, fyra eller fem revben sida vid sida. Detta gör däcken bredare, vilket gör att de kan överföra mer kraft genom att öka kontaktytan. Dessutom är de också betydligt mer hållbara eftersom stressen fördelar sig bredare.

Varför gnisslar kilremmen?

En sliten kilrem innebär vanligtvis att underhåll inte har utförts. Kilremmen knarrar för att den inte är tillräckligt tät. Detta kan bero på materialutmattning. Därför bör kilremmens spänning kontrolleras vid varje service. Eller om en ny kilrem precis har monterats så är den helt enkelt inte tillräckligt tät. Speciellt om det kondenserar fukt i däcket kan det också pipe.
Tricket att tappa lite olja hörs om och om igen. Detta bör inte göras eftersom det gör att bältet kan rotera helt. I mycket sällsynta fall är kilremmen för spänd. Men då genereras en enorm mängd värme väldigt snabbt och kilremmen kan lukta bränt och även gå sönder. Detta kan också hända med en ständigt tjutande kilrem. Vanligtvis knarrar dock kilremmen bara i ett visst hastighetsområde. I alla fall rekommenderas det att gå till en specialiserad verkstad så snart som möjligt för att lösa detta problem. Annars kan kuggremmen gå sönder.

Kan jag fortfarande köra utan kilrem?

Om drivremmen går sönder uppstår naturligtvis frågan om man kan fortsätta köra så här. Det beror på många faktorer. Å andra sidan, hur många kilremmar är installerade och vad matar de. Luftkonditionering och servostyrning är ofta knutna till ett bälte. Sedan kan man fortsätta köra, men parkeringen blir ett rejält problem eftersom styrningen inte riktigt fungerar. Luftkonditioneringen måste också skötas. Det bör inte heller ta lång tid, eftersom kontinuerlig driftstopp kan orsaka korrosion i kompressorns AC-brytare.
Men om kilremmen, som också driver generatorn eller luftpumpen, skadas kan det vara farligt. Vissa motorer ger vakuum till bromsförstärkaren på detta sätt. Dessutom kan luft behövas för många andra funktioner, såsom värmeställdon, säten, centrallås etc.
Det sades att dieselfordon kan röra sig åtminstone lite om det inte finns ström i laddaren. Idag stämmer detta dock bara till en viss del. Eftersom moderna dieselmotorer också har elektronisk motorstyrning. All denna elektronik saknas i äldre dieselfordon. Tvärtom innebär det att elektroniska komponenter som styrenheter kan gå sönder om spänningen inte längre räcker till.
Förr var det bara i begränsad omfattning att köra med bensinmotor, eftersom tändning kräver mycket el. Men även här finns risken att spänningen inte längre stämmer om generatorn går sönder och elektroniken skadas. Om kilremmen går sönder ska du alltid omedelbart köra till garaget och byta kilremmen. För övrigt är strömförbrukningen nattetid såklart ännu högre, för då tillkommer belysningen.

Vad mer bör du tänka på när du byter drivremmar eller kilremmar?

I äldre modeller spänns vanligtvis en enkel kilrem eller kuggrem via en generator. Dess position kan ändras därefter om du vill