- Tom

V-remmar och V-ribbor
(Hittade 3460 resultat)
Köp kilremmar och kilribbade remmar till ett förmånligt pris
Är du ute efter en kilrem till din bil? Hos Motointegrator hittar du toppkvalitet till topppriser! Låt våra experter ge dig råd nu och välj mellan välkända tillverkare som Dayco och Conti.
Välj bil för att se matchande delar från V-remmar och V-ribbor
Alla bilmärken
- Abarth
- Acura
- Aixam
- Alfa Romeo
- Andoria
- ARO
- Aston Martin
- Audi
- Austin
- Avia
- Bedford
- Bentley
- BMW
- Buick
- Cadillac
- Chery
- Chevrolet
- Chrysler
- Citroen
- Cupra
- Dacia
- Daewoo
- DAF
- Daihatsu
- Dodge
- Elaris
- Ferrari
- Fiat
- Ford
- Ford USA
- Lada
- Lamborghini
- Lancia
- Land Rover
- LDV
- Lexus
- Lincoln
- Lotus
- MAN
- Maserati
- Maybach
- Mazda
- Mercedes-Benz
- MG
- Mini
Funktion hos kilremmar
V-remmen förbinder de V-ribbade remskivorna med varandra och överför därmed motorns kraft till olika delar av motorutrymmet, såsom generatorn, luftkonditioneringskompressorn, generatorn och vattenpumpens ventilation. V-remmar fungerar därför som drivremmar - även kända som drivremmar. Till skillnad från sin föregångare, kilremmen, kan kilremmen överföra vridmomentet från flera enheter samtidigt.
Byte av kilremIngen bilägare är förskonad från behovet att byta olika slitdelar. Detta inkluderar byte av kilrem. Slitna kilremmar kan kännas igen på ett visslande ljud. Detta inträffar ofta vid vintertemperaturer, eftersom remmens glidning ökar märkbart vid regn och kyla. Detta beror på att en våt rem har sämre grepp om remskivan. Experter rekommenderar då att man kontrollerar om kilremmen behöver bytas ut eller om problemet kan lösas genom att spänna remmen igen. För att bli av med det obehagliga gnisslande ljudet permanent kan du dock inte undvika att byta ut kilremmen. Byte eller efterspänning av kilremmen kan vara svårt i vissa fordonstyper, eftersom remmen driver flera hjälpenheter i vissa motorer. I detta fall rekommenderar vi ett besök på din auktoriserade verkstad.
Köp kilremmar från Bosch, Conti, Dayco och många andra märken online
Oavsett om det gäller V-remmar, V-remsspännare eller V-remsstyrskivor - du hittar ett stort urval av reservdelar för ditt fordon i Motointegrators omfattande onlinebutik. Vi erbjuder högkvalitativa produkter för alla vanliga fordonstyper och bilmodeller - till förmånliga priser. Dra nytta av fördelarna med online-shopping och beställ de kilremmar du behöver från bekvämligheten av ditt eget hem.
Topp produkter från kategorin V-remmar och V-ribbor
Hur används en kilrem?
- Generatorer
- Servopumpar (hydraulpump för servoolja)
- Luftpump och/eller Vakuumpumpar
- Vattenpumpar
- AC-kompressor
- Fläkthjulfrämre kylare (via viskös koppling)
På grund av det stora antalet remskivor har motorn ofta två kilremmar. Vilka drivningar och vilka kilremmar som används varierar från motor till motor och tillverkare till tillverkare.
Vad är skillnaden mellan kilremmar, kilremmar, kilremmar och kuggremmar?
Detta gör kamremmen mer flexibel, men också något dyrare att tillverka. Men dessa konventionella drivremmar blir mindre och mindre vanliga. Istället används kilremmar mer och mer. Dessa är faktiskt flera tunna revben sida vid sida. Vanligtvis kan det vara tre, fyra eller fem revben sida vid sida. Detta gör däcken bredare, vilket gör att de kan överföra mer kraft genom att öka kontaktytan. Dessutom är de också betydligt mer hållbara eftersom stressen fördelar sig bredare.
Varför gnisslar kilremmen?
Tricket att tappa lite olja hörs om och om igen. Detta bör inte göras eftersom det gör att bältet kan rotera helt. I mycket sällsynta fall är kilremmen för spänd. Men då genereras en enorm mängd värme väldigt snabbt och kilremmen kan lukta bränt och även gå sönder. Detta kan också hända med en ständigt tjutande kilrem. Vanligtvis knarrar dock kilremmen bara i ett visst hastighetsområde. I alla fall rekommenderas det att gå till en specialiserad verkstad så snart som möjligt för att lösa detta problem. Annars kan kuggremmen gå sönder.
Kan jag fortfarande köra utan kilrem?
Men om kilremmen, som också driver generatorn eller luftpumpen, skadas kan det vara farligt. Vissa motorer ger vakuum till bromsförstärkaren på detta sätt. Dessutom kan luft behövas för många andra funktioner, såsom värmeställdon, säten, centrallås etc.
Det sades att dieselfordon kan röra sig åtminstone lite om det inte finns ström i laddaren. Idag stämmer detta dock bara till en viss del. Eftersom moderna dieselmotorer också har elektronisk motorstyrning. All denna elektronik saknas i äldre dieselfordon. Tvärtom innebär det att elektroniska komponenter som styrenheter kan gå sönder om spänningen inte längre räcker till.
Förr var det bara i begränsad omfattning att köra med bensinmotor, eftersom tändning kräver mycket el. Men även här finns risken att spänningen inte längre stämmer om generatorn går sönder och elektroniken skadas. Om kilremmen går sönder ska du alltid omedelbart köra till garaget och byta kilremmen. För övrigt är strömförbrukningen nattetid såklart ännu högre, för då tillkommer belysningen.