- Tom

Andra lager
(Hittade 648 resultat)
I bilar används olika typer av lager för att hålla fordonskomponenterna i rörelse med så litet motstånd som möjligt. Detta minskar materialförslitningen avsevärt. Dessutom tar lager i bilar på sig vägledande uppgifter och absorberar radiella och axiella krafter. Beroende på avsedd användning installeras följande billager i fordon:
- Kullager
- Kullager
- Rullager
- Nål-lager
Alla dessa lager har mycket lågt motstånd och en liten friktionsyta jämfört med glidlager. Moderna billager säkerställer också god energieffektivitet. Du kan köpa olika billager från Motointegrators onlinebutik till förmånliga priser.
Välj bil för att se matchande delar från Andra lager
Alla bilmärken
- Abarth
- Acura
- Aixam
- Alfa Romeo
- Andoria
- ARO
- Aston Martin
- Audi
- Austin
- Avia
- Bedford
- Bentley
- BMW
- Buick
- Cadillac
- Chery
- Chevrolet
- Chrysler
- Citroen
- Cupra
- Dacia
- Daewoo
- DAF
- Daihatsu
- Dodge
- Elaris
- Ferrari
- Fiat
- Ford
- Ford USA
- Lada
- Lamborghini
- Lancia
- Land Rover
- LDV
- Lexus
- Lincoln
- Lotus
- MAN
- Maserati
- Maybach
- Mazda
- Mercedes-Benz
- MG
- Mini
Hur är ett billager konstruerat
Billager är tillverkade av härdat stål, vilket innebär att de kan absorbera enorma krafter. I princip alla billager är rullager, även om de har kulor. Alla rullager är mycket lika i sin konstruktion och skiljer sig åt i de rullelement som används. De består i huvudsak av följande komponenter:
Den faktiska skillnaden är de rullande elementen, till exempel rullar eller kulor.
KullagretKulor genererar minst friktion. Kullager används där en låg friktionskoefficient krävs. Trots sina sfäriska rullelement klassas kullager som rullager. I bilar finns dessa lager ofta i axlar och axelaxlar. Kullager, inklusive kulorna, är extremt hårda, vilket dock försämrar deras korrosionsbeständighet. För fuktig miljö har kullagren en högre legering för att öka korrosionsbeständigheten. Eftersom kullagren är härdade är ett absolut korrosionsskydd inte tekniskt möjligt. Du hittar många kullager som passar din fordonstyp i Motointegrators onlinebutik.
RullagretRullager kan absorbera enorma radiella och axiella krafter och genererar endast rullfriktion. Det rullande elementet kan vara cylindriskt eller koniskt. Speciella smörjmedel minskar rullningsfriktionen i rullager avsevärt. Tätningar på båda sidor säkerställer ofta att smörjmedlet inte läcker ut ur rullagret. Rullager används ofta för att hålla axlar och axlar på plats, även i industrimaskiner.
Nålrullager
Nålrullager
Nålrullager används ofta där en särskilt låg design krävs. Nålrullager kan till exempel hittas i fordonstransmissioner. Många frikopplingslager är utrustade med ett nålrullager. De gör sitt arbete när kopplingen aktiveras. Nålrullager är också rullningslager. På Motointegrator hittar du högkvalitativa billager, till exempel frikopplingslager
Hjullagret
Även om en bil har många lager, är hjullagret ett av de mest kända lagren i fordonet. Hjullagret är placerat på hjulnavet och gör det möjligt för hjulen att rotera. Hjullagren bär upp hela fordonets vikt och minimerar friktionsförlusterna på hjulen. De tar också upp axiella och radiella krafter från hjulen. Hjullagren utsätts för särskilt höga belastningar vid kurvtagning i hög hastighet.
På grund av de höga krafter som verkar på hjullagren kräver hjullagren effektiv smörjning (lagerfett eller lagerolja). Genomtänkta tätningar säkerställer att inget smörjmedel läcker ut och att inget vatten eller smuts tränger in i hjullagren. I vissa moderna motorfordon är även de magnetiska pulsgeneratorerna för hjulhastighetssensorerna integrerade i hjullagrens tätningar. Dessa avläses av det låsningsfria bromssystemet.Hjullager är en del av chassit och kan begränsa körsäkerheten i händelse av ett defekt.Defekta hjullagerÄven om hjullagren är mycket robusta i sin konstruktion, slits de också ut med tiden och måste bytas ut. Tätningarna kan också bli defekta, vilket gör att smörjmedlet i hjullagret läcker ut och vatten och smuts kan tränga in i hjullagret, vilket avsevärt förkortar dess livslängd. Som förare kan du dock känna igen några indikationer på ett defekt hjullager:
- Du hör alltid ett surrande ljud i ett visst hastighetsområde
- Om du drar i däcket med båda händerna när det står stilla, kommer du att märka ett litet glapp, även om hjulmuttrarna är åtdragna. Vid kurvtagning (vänster- eller högerkurva) känner du en vibration i ratten och hör ett svagt brummande ljud. Vanligtvis i samma typ av kurva, eftersom hjullagren sällan är defekta på båda sidor samtidigt.Efter en lång resa eller snabb motorvägskörning blir en fälg varmare än de andra
- När bilen är uppbockad kan du bara vrida ett hjul för hand med större kraft än de andra hjulen. Du märker att flytande smörjmedel rinner nerför ena fälgen.
Om du märker ett eller flera av dessa symptom på ditt fordon, bör du snarast kontrollera hjullagren. Dessa symptom kan dock även orsakas av andra defekter i chassi eller bromsar, vilket inte gör det mindre viktigt att kontrollera dem.
Beställ olika lager till din bil från MotointegratorVi erbjuder cirka 5 miljoner reservdelar och tillbehör för nästan alla bilmärken online på Motointegrator. Dessa inkluderar många lager för ditt fordon. Välj mellan premiumtillverkare, till exempel NKE, SKF eller FAG och få lager tillverkade av högkvalitativa material. Vi levererar komponenterna direkt till din dörr inom tre arbetsdagar. Om ett lager inte passar din biltyp kan du returnera det till oss kostnadsfritt.
Topp produkter från kategorin Andra lager