80SEK

Hjulnav

(Hittade 579 resultat)

Visste du att hjulnav användes redan under de hästdragna vagnarnas glansdagar? Men medan drivningen i vagnar var placerad framtill i djurform, är hjulnav idag direkt anslutna till bilens drivaxel som en del av hjulupphängningen. För att hjulet, bromsoket, bromsskivan och ABS-sensorn ska sitta säkert måste hjulnaven vara exakt anpassade till ditt fordon

Välj bil för att se matchande delar från Hjulnav

Alla bilmärken

Upptäck högkvalitativa hjulnav från premiumtillverkare som BETA, FAG, FEBI BILSTEIN, MEYLE och VAICO på Motointegrator. Vår prisbelönta onlinebutik erbjuder över 5 miljoner reservdelar och tillbehör för alla bilmärken. Använd våra olika filteralternativ för att hitta rätt hjulnav för ditt fordon.

Hjulnav - uppbyggnad och funktion

Hjulnavet är en viktig komponent i hjulupphängningen. Drivaxeln leds genom komponentens centrum och ansluts till hjullagren som är stadigt intryckta i hjulnavet. På så sätt kan hjulet röra sig fritt men är fortfarande säkert anslutet till fordonet.

Hjulnavet i sig är en relativt liten komponent tillverkad av högkvalitativt stål eller aluminium. Hjulnav i aluminium är särskilt populära på grund av sin låga vikt. Dessutom rostar inte aluminium, vilket ytterligare ökar hjulnavets redan långa livslängd. I genomsnitt håller hjulnaven minst 100 000 kilometer, ibland ännu längre. Hjulupphängningens livslängd beror bland annat på körstil, vanliga vägförhållanden och fordonets genomsnittliga belastning. Beroende på fordonsmodell finns det hjulnav och hjullager där båda komponenterna kan bytas ut individuellt i händelse av skada eller måste bytas ut helt som en kombinerad komponent.

Vilka fälgar du kan använda för ditt fordon beror också på hjulnavet. Antalet, diametern och avståndet mellan de befintliga gängade hålen avgör vilka fälgar som kan monteras på din bil.

Skador på hjulnav och hjullager

Hjulnav är extremt robusta. Skador uppstår sällan. Eftersom naven utsätts för höga belastningar (starka vibrationer, friktion och höga axiella krafter) betraktas de som slitdelar.

Snabba defekter beror dock oftast inte på slitage och korrosion utan på andra orsaker. En aggressiv körstil, till exempel tvära starter, frekvent kurvtagning i höga hastigheter och kraftiga inbromsningar, kan leda till deformation av naven. Dåliga vägförhållanden, såsom potthål och djupa vattenpölar, kan också orsaka defekter i hjulnaven.

Mer ofta leder dock en tuff körstil inte till problem med naven, utan med hjullagren och tätningarna. För att skydda nav och lager bör du undvika drift, trottoarkanter och inte överbelasta din bil.

Om till exempel en tätning går sönder är navet och lagret inte längre tillräckligt smorda. Detta märks bland annat genom överhettning av fälgarna. Om navet eller lagret är skadat hör du också ofta ovanliga ljud under körning, t.ex. ett irriterande brummande ljud vid kurvtagning och ett högt knackande eller brusande ljud under körning. Om du också märker att ditt fordon inte längre når den vanliga topphastigheten, bör du låta en specialverkstad kontrollera hjulupphängningen.

Byt ut hjulnavet säkert och korrekt

Kontroll och byte av hjulnav, lager och liknande bör alltid utföras av en specialist eller en erfaren mekaniker. Eftersom bromsskiva, bromsledningar, bromsok och ABS-sensor är säkerhetsrelevanta komponenter monterade på hjulupphängningen, är korrekt borttagning och installation av komponenterna avgörande. En lyftplattform och, i vissa fall, specialverktyg krävs också för installationen.

Kostnaden för att byta ut ett hjulnav beror på komplexiteten och fordonsmodellen. Förutom navet kan även lagret behöva bytas ut. Som regel kan du förvänta dig kostnader mellan 250 euro och 500 euro för att byta ut ett nav. Det är billigare om du beställer dem online i förväg och bara låter dem monteras. I Motointegrators onlinebutik hittar du högkvalitativa hjulnav för fram- eller bakaxeln på ditt fordon. Vi erbjuder dig också rätt bultar, tätningar och muttrar för montering. Välj fordon, modell och tillverkningsår så får du en översikt över högkvalitativa hjulnav för din bil

Beställ hjulnav för bil online på Motointegrator

Är du ute efter ett nytt hjulnav till din bil? Du hittar vad du letar efter på Motointegrator. Det är viktigt att du är uppmärksam på fälgens och navets bultcirkel och väljer en lämplig modell för fram- eller bakaxeln. Om du är osäker på vilket hjulnav som är rätt för ditt fordon kan du kontakta vår kunniga kundtjänst. De kommer att ge dig omfattande råd. Alla hjulnav och alla andra billiga bildelar som du kan beställa från Motointegrator imponerar med sin höga kvalitet, noggranna utförande och långa livslängd. Dina beställda reservdelar kommer att vara hos dig inom 1 till 3 arbetsdagar tack vare vår blixtsnabba leverans. Motointegrator är Trusted Shops certifierad och lägger stor vikt vid en hög nivå av kundnöjdhet. Av denna anledning erbjuder vi gratis returfrakt om komponenten mot förmodan inte passar.

Topp produkter från kategorin Hjulnav

Placeringskriterier

Hur fungerar hjulnav?

En viktig komponent som utgör länken mellan drivsystemet och chassit är hjulnavet. Vanligtvis håller hjulnavet under hela bilens livslängd. Men hjulnavet kan också bli en fokuspunkt för bilägaren om olika typer av skador uppstår. Nedan besvarar vi de viktigaste frågorna om hjulnav.

Hjulnavet är fäst vid fjäderbenet. Samtidigt skapas en förbindelse med drivsystemet. Detta kan vara en drivaxel eller en stel axel. Antingen är drivaxeln eller hjulnavet självt lagrat i ett hjullager. På så sätt kan det fästas, men hjulet kan ändå rotera.

Vilka typer av hjulnav finns det?

Som nämnts tidigare finns det hjulnav som är fästa vid fjäderbenet eller vid en stel axel. På grund av individuell hjulupphängning är den första varianten vanlig i personbilar idag. Drivaxeln, som på andra sidan är ansluten till axeldifferentialen, är antingen självständig eller också lagrad via ett hjulnav. På drivaxeln är den främre delen utformad som ett långt kugghjul. Hjulnavet har också denna kuggtandning och skjuts helt enkelt på plats. För individuell hjulupphängning behövs en axeltapp.

På denna axeltapp skjuts hjulnavet på. Lagringen hanteras av hjullager. Hjulnavet kan se olika ut. Det kan vara ett faktiskt hjulnav med en fästning för hjulbultar eller gängade hål för hjulskruvar. Hjulnavet kan också vara integrerat i en bromstrumma eller bromsskiva. Antingen pressas hjullager (kullager), som är underhållsfria, in eller så skjuts hjullagret (rullager) in efter att lagrets sätesring har pressats in i navet. Trenden går dock tydligt mot underhållsfria hjullager som har en livslång fettfyllning och inte kan öppnas.

Hur avlägsnar man ett hjulnav?

Hjulnavet själv skadas mycket sällan på ett sätt som kräver ett nytt hjulnav. Men de inpressade hjulbultarna eller gängorna för hjulskruvarna kan gå sönder. För att bearbeta dessa måste hjulnavet avlägsnas från axeltappen. Hjulnav som är monterade på en kuggad axel tas bort med en avdragare. Detsamma gäller hjulnav med inpressade hjullager.

Många fordonstillverkare erbjuder specialverktyg för sina modeller, som ibland kan användas över olika modeller. Först avlägsnas låsningen och sedan den säkrande muttern. För på ytterkanten av tappen finns ett gänga för denna säkring. Detta kan vara en låsmutter eller en kronmutter.

Om hjulnavet istället är fixerat på axeltappen av rullager, måste hjullagren också demonteras. Då kan hjulnavet enkelt avlägsnas.

Hur rengör man hjulnavet?

De borttagna hjulnaven kan läggas i tvättbensin och sedan sköljas av. Därefter blåses de med tryckluft. Innan återmontering kan hjullagren behöva smörjas. För hjulnav med justerbara rullager finns även de inpressade lagersätena i navet. Endast om hjullagren också ska bytas måste dessa lagersäten pressas ut och ersättas med dem från den nya hjullagersatsen.

Hur smörjer man ett hjulnav? Vilket fett används för hjulnav?

Eftersom hjullagren monteras måste både hjulnav och axeltapp smörjas. Friktionen genererar relativt höga temperaturer. Samtidigt får det använda fettet inte förlora sin smörjförmåga oavsett temperatur, även vid höga temperaturer. Det fett som är lämpligt för detta är rullagerfett. Se till att endast använda rullagerfett från etablerade och välkända tillverkare. Endast dessa fetter garanterar hög belastningskapacitet utan prestandaförlust. I vissa fall används grafitinnehållande fett. Fordonstillverkaren ger också godkännanden för olika rullagerfetter.

Axeltappen smörjs väl med fettet, så att ett generöst fettlager syns. Hjulnav bör smörjas enligt tillverkarens specifikationer. I vissa fall finns det ett extra hålrum för fettupptagning. Vid justerbara hjullager stängs hjulnavet sedan med en fettkåpa (av metall). I denna "fettkåpa" finns också rullagerfett. Det gamla fettet avlägsnas på rätt sätt, fettkåpan rengörs i tvättbensin och torkas med tryckluft. Sedan fylls den med rullagerfett och knackas försiktigt på plats med ett lämpligt verktyg. Var försiktig! Om du slår direkt och för hårt med hammaren på fettkåpan kan den bli kraftigt deformerad.

Hur byter man hjulbultar på ett hjulnav?

Om endast hjulbultarna (deras gängor) är skadade, fästs hjulnavet och hjulbultarna värms försiktigt upp med en gassvets eller brännare. Innan dess kan en gammal skruvmutter (se till att den passar gängan) eventuellt skruvas på med en låsmutter. När den inpressade bulten är uppvärmd kan den slås ut.

För att hjulbultarna inte ska rotera och verkligen sitta fast, har hjulnavet på denna sida en lätt förhöjning på insidan. Hjulbultarnas runda huvud är exakt anpassat till detta. De nya hjulbultarna placeras i rätt position och slås in utan uppvärmning. Den fasta monteringen säkerställs senare genom åtdragning av hjulmuttrarna med det föreskrivna vridmomentet.

Vad bör man tänka på vid köp av hjulnav?

Hjulnav bör endast köpas från etablerade eller välkända tillverkare. Den använda metalllegeringen är utformad för att klara mycket hög belastning. Billiga produkter, vars ursprung inte kan verifieras, kan bestå av en lågkvalitativ metalllegering och kan snabbt skadas vid tryck eller värme, vilket ökar olycksrisken.

Ska hjulnav alltid bytas på båda sidor eller bara enskilt?

Vanligtvis håller hjulnav hela bilens livslängd. Om det ändå finns en skada, kan det tyda på bristande underhåll. Till exempel kan fettet i hjullagren inte ha förnyats regelbundet eller så kan hjullagren inte ha smörjts. I så fall påverkas båda sidor, och det kan vara lämpligt att byta båda hjulnaven. Om det misstänks att det rör sig om materialutmattning i ett hjulnav, är det tillräckligt att byta hjulnavet på en sida.